  • 1. Data: 2015-05-09 20:34:36
    Temat: Śliwki robaczywki :-)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
    Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
    robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".
    France już przekwitły, chyba zaniedbałem i w tym roku...

  • 2. Data: 2015-05-10 19:55:52
    Temat: Re: Śliwki robaczywki :-)
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
    > Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
    > robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".

    Hejka. Wyciąć france. ;-)
    Pozdrawiam radykalnie Ja...cki

  • 3. Data: 2015-05-10 22:33:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dirko" <j...@w...pl> wrote in message news:mio63c$gqv$1@eu07.pl...

    > Hejka. Wyciąć france. ;-)

    Radykalne tak jak wylanie dziecka z kąpielą :-)
    Myślałem raczej o popsikaniu ich czymś, albo zabezpieczeniu pniaków czymś
    aby glizdy z ziemi nie wylazły, france ;-)

    Wygląda na to że tu się nikt na śliwkach nie zna, więc muszę sobie to samemu
    wygooglować ;-)

  • 4. Data: 2015-05-11 14:29:09
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    > Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
    > Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
    > robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".
    > France już przekwitły, chyba zaniedbałem i w tym roku...

    Ja mam 3 sztuki dość stare już, wysokie i nawet trudne do opryskania.
    Niczym nie pryskam (sadownicy mnie zaraz "zjadą").
    Mniej więcej pierwsza połowa do 2/3 owoców spada sama
    całkowicie zrobaczywiała. To co zostaje bliżej końca sezonu
    ma zero robaków. Dla mnie na powidła i zeżarcie na świeżo
    wystarczy te kilka wiaderek, które zostaje.

  • 5. Data: 2015-05-11 19:06:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-05-09 o 20:34, Pszemol pisze:
    > Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
    > Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
    > robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".
    > France już przekwitły, chyba zaniedbałem i w tym roku...
    Ja mam 2 drzewa, dość duże i niczym nie opryskuję (a więc eko-sreko) ale
    za to obrywam na bieżąco "podejrzane" owoce o ile są w zasięgu.
    W zeszłym roku węgierek było niewiele i były małe, za to tej drugiej
    odmiany była cała masa i wyjątkowo dorodne (prawdopodobnie jest to
    odmiana Diana rumuńska).
    Są lata bardziej i mniej robaczywe. Ubiegły rok zaliczam do tym mniej.
    Jacek

  • 6. Data: 2015-05-12 22:42:06
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 May 2015 19:06:09 +0200, Jacek napisał(a):

    > Ja mam 2 drzewa, dość duże i niczym nie opryskuję (a więc eko-sreko) ale
    > za to obrywam na bieżąco "podejrzane" owoce o ile są w zasięgu.

    Ale wiesz, że to akurat już działanie "po ptokach"?
    --
    XL
    Kim jest ten fajny gość?

  • 7. Data: 2015-05-13 22:24:33
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-05-12 o 22:42, Ikselka pisze:
    > Ale wiesz, że to akurat już działanie "po ptokach"?
    Po ptokach to jest w odniesieniu do już robaczywych śliwek, ale w
    odniesieniu do pozostałych jest chyba przed ptokami, bo gąsienice z
    robaczywych śliwek już nie mają szans na przepoczwarzenie ani na
    zeżarcie kolejnych śliwek.
    Jacek

  • 8. Data: 2015-05-14 04:28:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jacek" <k...@a...com> wrote in message
> [...]
    > odniesieniu do pozostałych jest chyba przed ptokami, bo gąsienice z
    > robaczywych śliwek już nie mają szans na przepoczwarzenie ani na zeżarcie

    A nie jest to przypadkiem tak, że dorosłe owady składają jajka
    w zalążkach owoców i te larwy to następna generacja owadów?
    Może wystarczyłoby wyzbierać i zniszczyć wszystkie owoce,
    nawet zgniłki i spady aby uniemożliwić zamknięcie cyklu owadom?

  • 9. Data: 2015-05-14 10:12:14
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 May 2015 22:24:33 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
    > odniesieniu do pozostałych jest chyba przed ptokami, bo gąsienice z
    > robaczywych śliwek już nie mają szans na przepoczwarzenie ani na

    W tym sezonie - nie. Ale w następnym. Wszystkich robaczywek i tak nie
    zlikwidujesz, więc...

    "Owocówka śliwkóweczka

    Jest najgroźniejszym szkodnikiem śliw i w każdym sezonie wymaga zwalczania.
    Może porażać także brzoskwinie, morele i sporadycznie czereśnie oraz
    wiśnie. W naszych warunkach klimatycznych szkodnik ten rozwija się w dwóch
    pokoleniach. Letnie jest liczniejsze i bardziej płodne od pokolenia
    pierwszego. (...)

    Biologia.

    Zimują gąsienice w oprzędach w spękaniach i szczelinach kory, na
    powierzchni gleby pod opadłymi liśćmi oraz w glebie. W okresie wiosennym
    przepoczwarczają się. Wylot motyli pierwszego pokolenia rozpoczyna się
    kilka dni przed owocówką jabłkóweczką ? w pierwszej połowie maja i trwa do
    połowy lipca (fot. 7). Motyle zaczynają składanie jaj w 2 lub 3 dniu po
    wylocie, przy temperaturze powyżej 12°C (fot. 8). Okres rozwoju owocówki
    śliwkóweczki jest nieco krótszy niż owocówki jabłkóweczki, trwa najczęściej
    około 8 dni. W dobrych warunkach termicznych już w 6. dniu od wylotu motyli
    obserwowano jaja w fazie rozwoju określanej jako czarna główka. Gąsienica
    po wylęgu pozostaje na powierzchni owocu przez 15?20 minut, po czym wgryza
    się do wnętrza i tam żeruje. Porażone owoce przestają rosnąć, przedwcześnie
    zabarwiają się na fioletowo i wkrótce opadają (fot. 9). Rozwój gąsienic
    trwa około 3 tygodnie, a po przejściu wszystkich stadiów rozwoju opuszczają
    owoc i przepoczwarczają się (fot. 10). Część zapada w diapauzę. Pełny cykl
    rozwojowy (od jaja do motyla) pierwszego pokolenia trwa około 56?57 dni.
    Lot motyli letniego pokolenia rozpoczyna się najczęściej w II dekadzie
    lipca i trwa nawet do końca września. Okres składania jaj jest również
    bardzo długi i trwa od drugiej połowy lipca aż do końca sierpnia, a nawet
    dłużej. Gąsienice drugiego pokolenia po zakończeniu żerowania, opuszczają
    owoc, sporządzają oprzęd i zimują."

    http://www.sadinfo.pl/artykuly-2013/42013/435-owocow
    ki-biologia-zagrozenie-i-zwalczanie.html

  • 10. Data: 2015-05-15 02:57:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > owoc, sporządzają oprzęd i zimują."
    >
    > http://www.sadinfo.pl/artykuly-2013/42013/435-owocow
    ki-biologia-zagrozenie-i-zwalczanie.html

    Fajny link - dziękuję!
    Piszą tam o pułapkach feromonowych na motyle.
    Ale widzę że mają tylko wersję dla wersji motyla atakującego jabłonie.
    Czy są takie na te motylki specjalizujące się w atakowaniu śliwek?