    Date: Sat, 05 Dec 2020 09:11:00 +0100
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Żywotność pompy ciepła

    Nadszedł czas doktoryzowania się z tematu, ponieważ wiarygodność
    informacji od handlowców próbujących sprzedać PC jest żadna, a
    techniczni unikają tematów.

    Zauważyłem (nie teraz, od zawsze jak pytałem o PC), że najchętniej przed
    pompą i za pompą wszyscy oferenci chcą dawać bufory. Jak w 2014
    sprawdzałem to do pompy 30kW po 500 litrów proponowali i "Panie muszą
    być, bo inaczej PC nie będzie działać".
    Teraz dostałem inną informację, że trwałość pompy to nie tylko ilość
    cykli jaki przejdzie, ale też godziny jej pracy i że jeżeli PC ma
    działać 10-20 lat, to musi pracować krótko. Oszacowano mi czas pracy
    pompy na 2500h, co wydaje mi się wartością bardzo małą. Jeżeli PC była
    by włączona przez 8h dziennie, to po niecałym roku pracy (czyli pewnie z
    4 sezony, bo nie grzejemy przecież cały rok) mieli byśmy osiągnięty
    limit. Oczywiście nie oznacza to, że przy 2501h się zepsuje, ale tak
    szacowana jest trwałość.

    W takim kontekście bufory miały by sens. Gromadzimy energię w buforze
    DZ, a następnie "szybciutko" przewalamy ją do buforu GZ. PC pracowała by
    możliwie krótko. Pojawia się za to inne pytanie, jeżeli szybko, to
    większą mocą, czyli co, instalacje są przewymiarowane z tego powodu? A
    może jest tak, że PC o mocy 10kW ma w rzeczywistości 15-20kW, ale
    "średnio" wychodzi 10kW? Brzmi to absurdalnie i powoduje, że zupełnie mi
    się temat nie "spina" w całość.

    Pytania:
    - czy ktoś ma oszacowaną potrzebną moc grzewczą, sprawdzoną przykładowo
    kotłem gazowym, a teraz przeszedł na PC podobnej mocy i może potwierdzić
    że jest podobnie z grzaniem?
    - czy ktoś ma PC możliwie wypracowaną, w sensie już 10 rok działa i
    przepracowała xxxxh?
    - czy ktoś ma instalację, w której nie ma buforów i pompa pracuje non
    stop (jest na tyle mała mocą, że nie wchodzi w tryb awaryjny z powodu
    niskiego odbioru)?

    Irek.