  • 1. Data: 2009-07-19 19:18:07
    Temat: sciemniacz do ledow
    Od: MalyMJ <m...@t...pl>

    czy sciemniacz od zwyklych zarowek mozna zastosowac do ledow zasilanych
    przez trafo 12v DC ?

    jezeli nie to jak/czym je sciemnic ?

    pozdrawiam
    MJ

  • 2. Data: 2009-07-19 22:23:02
    Temat: Re: sciemniacz do ledow
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    MalyMJ wrote:
    > czy sciemniacz od zwyklych zarowek mozna zastosowac do ledow
    > zasilanych przez trafo 12v DC ?
    >
    > jezeli nie to jak/czym je sciemnic ?

    kapturek z papieru śniadaniowego? Ciemny famaster? Moherowy berecik
    wydziergany na wymiar?

    pozdrawiam Piotr

  • 3. Data: 2009-07-20 08:29:11
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    Piotr_Boncza <o...@m...com> napisał(a):

    > kapturek z papieru śniadaniowego? Ciemny famaster? Moherowy berecik
    > wydziergany na wymiar?

    No, można też kupić ledy ciemniejsze, albo mniej.
    Natomiast jak chcesz sobie sterować oświetleniem to po prostu trzeba obniżyć
    napięcie. Trudno powiedzieć jaki masz ten zasilacz, więc trudno powiedzieć,
    jak się zachowa po zapodaniu mu napięcia innego niż 230V. Na mój węch (bo nie
    mam innych przesłanek) to po "skręceniu" rzeczonego ściemniacza do powiedzmy
    150V nic się nie stanie (ledy będą świeciły z +/- tą samą mocą) a po skręceniu
    jeszcze mocniejszym - zgasną.
    pzdr., PB

    P.S. jeszcze nie słyszałem o trafo DC ;)

  • 4. Data: 2009-07-20 11:17:34
    Od: pio <p...@g...com>

    On 19 Lip, 21:18, MalyMJ <m...@t...pl> wrote:
    > czy sciemniacz od zwyklych zarowek mozna zastosowac do ledow zasilanych
    > przez trafo 12v DC ?
    >
    > jezeli nie to jak/czym je sciemnic ?
    >
    > pozdrawiam
    > MJ

    LEDami steruje się elektornicznie przez układ PWM (sterowanie
    szerokościa impulsu). We upraszczeniu diody mrugaja z czestotliwością
    ponad 500 Hz. Steruje się stałym napięciem a zmienia czas swiecenia
    wewnatrz jednego impulsu. Ustawiając odpowiednie proporcje czasu
    swiecenie i zgaśnięcia uzyskuje się okresloną jasność świecenia.
    Praktyczniemożna przyjąć, że funkcja jasności do czasu jest liniowa.
    Układ sterujący nie jest banalny i musi być precyzyjnie dostosowany do
    uzytych LEDów. Na pewno nie może być to zwykły ściemniacz!

  • 5. Data: 2009-07-20 14:20:19
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    pio <p...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > szeroko=B6cia impulsu). We upraszczeniu diody mrugaja z czestotliwo=B6ci=B1
    > ponad 500 Hz. Steruje si=EA sta=B3ym napi=EAciem a zmienia czas swiecenia
    > wewnatrz jednego impulsu. Ustawiaj=B1c odpowiednie proporcje czasu
    > swiecenie i zga=B6ni=EAcia uzyskuje si=EA okreslon=B1 jasno=B6=E6 =B6wiecen=
    > ia.
    > Praktyczniemo=BFna przyj=B1=E6, =BFe funkcja jasno=B6ci do czasu jest linio=
    > wa.
    > Uk=B3ad steruj=B1cy nie jest banalny i musi by=E6 precyzyjnie dostosowany d=

    Ale przydało by się dopisać jakie ledy masz na myśli.
    Bo te "zwykłe" nie zasilasz impulsowo tylko najzwyklejszym prądem stałym.
    Ba! nawet można podpiąć je do toroida z najzwyklejszym mostkiem prostowniczym
    + ew. lekko wygładzić kondziorkiem elektrolitycznym.

    > Na pewno nie mo=BFe by=E6 to zwyk=B3y =B6ciemniacz!

    Tu masz rację.
    Acz jak zasilacz do tych ledów to zwykły trafo+prostownik to można na
    pierwotnym dać mniejsze napięcie co w rezultacie da słabsze świecenie ledów.

    pzdr., PB

  • 6. Data: 2009-07-20 19:48:37
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    MalyMJ pisze:
    > czy sciemniacz od zwyklych zarowek mozna zastosowac do ledow zasilanych
    > przez trafo 12v DC ?
    >
    > jezeli nie to jak/czym je sciemnic ?

    tym:
    http://www.reuk.co.uk/LED-Dimmer-Circuit.htm
    KK

  • 7. Data: 2009-07-21 17:04:09
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 20 Jul 2009 04:17:34 -0700 (PDT), pio napisał(a):

    > LEDami steruje się elektornicznie przez układ PWM (sterowanie
    > szerokościa impulsu). We upraszczeniu diody mrugaja z czestotliwością
    > ponad 500 Hz. Steruje się stałym napięciem a zmienia czas swiecenia

    LOL. A wiesz, że oko jest przetwornikiem w zasadzie szczytowym?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 8. Data: 2009-07-21 20:30:23
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > LOL. A wiesz, że oko jest przetwornikiem w zasadzie szczytowym?

    LOL. Chyba nie jest, przynajmniej przy tej częstotliwości.

  • 9. Data: 2009-07-25 09:48:37
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 21 Jul 2009 22:30:23 +0200, KK napisał(a):

    > LOL. Chyba nie jest, przynajmniej przy tej częstotliwości.

    A jednak - podłącz LED-a pod generator z regulacją wypełnienia i sprawdź.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356