  • 1. Data: 2010-05-17 18:55:14
    Temat: Impregnacja zanurzeniowa - jak dlugo moczyc?
    Od: "Plissken" <p...@w...pl>

    Witam,

    wykonalem we wlasnym zakresie wanne do impregnacji drewna metoda
    zanurzeniowa. Mocze w niej drewno do mebli ogrodowych, czesci altan, ktore
    odnawiam i temu podobne. Uzywam impregnatu Boramax. Moje pytanie brzmi: czy
    czas kapieli zanurzeniowej drewna jest wprost proporcjonalny do glebokosci
    jego wnikania? Tzn czy zanurzeniowo jest mozliwe gleboka penetracja
    materialu po dlugotrwalym zanurzeniu? Czy moze dochodzimy po pewnym czasie
    do granicy, ktorej pokonanie jest mozliwe tylko w autoklawie?

    Pytam glownie dlatego, czy jest zasadne moczenie drewna powyzej np. 1 czy 2
    dob.

    pozdrawiam,

    Plissken

  • 2. Data: 2010-05-18 06:39:36
    Temat: Re: Impregnacja zanurzeniowa - jak dlugo moczyc?
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Głębokość penetracji jest proporcjonalna do czasu moczenia, ale nie wprost
    tylko przyrost głębokości z czasem maleje wykładniczo i nie będzie istotnej
    różnicy między moczeniem np. 3, czy 4 dni.
    Wiedzą o tym cwaniaki z niektórych tartaków, którzy oferują impregnację
    zanurzeniową, która jest robiona metodą zanurz i natychmiast wyjmij. Drewno
    kolor łapie, a klient dopiero po latach dowie się, jaka będzie jego
    trwałość.
    Dobrze jest pogrzać impregnat, bo to istotnie zwiększa głębokość penetracji.
    Jacek

  • 3. Data: 2010-05-18 07:24:16
    Od: "Łukasz C." <a...@r...to>

    Tue, 18 May 2010 08:39:36 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
    > zanurzeniową, która jest robiona metodą zanurz i natychmiast wyjmij. Drewno
    > kolor łapie, a klient dopiero po latach dowie się, jaka będzie jego

    Jeśli klient jest na tyle mało inteligentny, by za pomocą skomplikowanego
    narzędzia typu scyzoryk sprawdzić głębokość na jaką wniknął impregnat to
    cóż począć.

    --
    ŁC
    "Dziewczynki zaczynają mówić i stawać na nogach wcześniej od chłopców,

  • 4. Data: 2010-05-18 07:55:58
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Czyli wniosek taki, że mamy równie mało inteligentnych klientów, co
    uczciwych sprzedawców :-(
    Jacek

  • 5. Data: 2010-05-18 08:14:35
    Od: "Plissken" <p...@w...pl>

    > Dobrze jest pogrzać impregnat, bo to istotnie zwiększa głębokość
    > penetracji.
    > Jacek

    Panie Jacku, dziekuje za odpowiedz. Ten impregnat Boramax jest na bazie
    wody. Do jakiej temperatury sugeruje Pan podgrzac i jak dlugo moczyc? Moge
    pod kapiel podstawic butle gazowa i podgrzewac impregnat.

    pozdrawiam,

    Plissken

  • 6. Data: 2010-05-18 08:58:53
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Jak wodny, to można i bez grzania, ale lepiej to robić w ciepłe dni.
    Po prostu lepkość płynu spada z temperaturą i głębiej wnika.
    Myślę, że podgrzanie do 40 stopni będzie aż nadto wystarczające.
    Jacek

  • 7. Data: 2010-05-18 12:50:59
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2010-05-18 10:58, Jacek pisze:
    > Jak wodny, to można i bez grzania, ale lepiej to robić w ciepłe dni.
    > Po prostu lepkość płynu spada z temperaturą i głębiej wnika.
    > Myślę, że podgrzanie do 40 stopni będzie aż nadto wystarczające.

    Myślę, że podgrzewanie wodnego roztworu impregnatu nie zmniejszy
    w sposób zauważalny jego lepkości, tak jak dla oleju albo pokostu.

    T.