  • 1. Data: 2022-09-14 12:59:54
    Temat: Potrzebna moc kotła / pieca etc
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Zrobiłem wyliczenie jakiej mocy potrzeba u mnie kotła grzewczego.
    Wyszło ze 16kw.
    Mam kocioł gazowy 20kw.
    W zeszłym roku grzałem tak ze właczał się rano, pracował 4-6h maks, w
    domu robiło sie 21 stopni i koniec.
    Czyli grzał tylko ok 20-25% czasu i bez problemu nagrzewął dom do
    zadanej temperatury.
    Zastanawiam sie wiec skad wychodzi zapotrzebowanie na kocioł 16kw,
    skoro liczac proporcjami wychodzi ze potrzebuje 4-5KW, zakładajac ze
    grzałoby cały czas.

    Gazu zuzywalismy srednio 12m3. Czyli 130kwh energii.
    5kw pracujace przez 24h = 120kwh.

    Gdzie robię błąd?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kimś innym.

  • 2. Data: 2022-09-14 13:06:23
    Temat: Re: Potrzebna moc kotła / pieca etc
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-14 o 10:59 GMT, Budzik napisał:
> [...]
    > Zastanawiam sie wiec skad wychodzi zapotrzebowanie na kocioł 16kw,
    > skoro liczac proporcjami wychodzi ze potrzebuje 4-5KW, zakładajac ze

    Takie wyliczenia opierają się z reguły na pesymistycznych, zimowych
    warunkach, które w praktyce występują rzadko.

    Mateusz

  • 3. Data: 2022-09-14 13:19:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 14 September 2022 at 13:06:25 UTC+2, Mateusz Viste wrote:
    > Takie wyliczenia opierają się z reguły na pesymistycznych, zimowych
    > warunkach, które w praktyce występują rzadko.
    >
    > Mateusz
    Na rzadko to się kupę robi

    Rzadko zdarzaja się śmiertelne wypadki drogowe
    ale codziennie giną tysiące
    i dla rodziny nie jest istotne czy rzadko czy często gdy zginęla matka, ojciec lub
    inni krewni

    Ogrzewanie domu to decyzja strategiczna, wojskowa
    czyli musi uwzględniać wszelkie ryzyka, jak w badaniach operacyjnych.

    Czyli moc kotla musi być przewymiarowana na najmroźniejszą zimę od 100 lat w
    regionie.

    Bo gdy ta nadejdzie, to nie będzie rzadka ale może być juz ten zimy 2022/23
    dom pozostanie niedogrzany i mieszkancy zachorują na grypę, zapalenie płuc
    i utracą zdrowie , a koszty leczenia są dowolnie wysokie i dlugotrwałe

    A po chorobie jest stan post recovery, który może trwać nawet rok, dwa
    i tak jak po covidzie, pacjent zostaje inwalidą na dlugi czas.

    A wystarczyło zainstalować kocioł nadmiarowy i nie ryzykowac zdrowia.

    Kocioł nadmiarowy jest bardziej sprawny, a dodatkowy koszt niewielki.
    Ma opcję grzania zredukowana mocą, zatem żadnej straty nie ma.

    Gdy nadejdą mrozy -30 C wadliwy kocioł obniżonej mocy wywola dyskomfort w domu ,
    koniecznośc grzania grzejnikami elektrycznymi i wzrost kosztów ogrzewania o 100%

    Zatem zawsze należy stosowac badania operacyjne
    i wojskową zasadę
    Worst Case First

    czyli jak ma się zdarzyć coś nieoczekiwanego, nieprzewidzianego
    to na pewno się zdarzy i to juz za chwile a nie za 100 lat

    Tak dziala religia ewangelicka
    a religia katolicka oparta jest na cudach, zabobonach
    i niech Bóg pomoże, jak może

    czyli day dreaming i deluzje

  • 4. Data: 2022-09-14 13:53:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    14 Sep 2022 10:59:54 GMT, Budzik

    > Gdzie robię błąd?

    Nie wiem co i jak liczyłeś, bo nie napisałeś, ale jak "normalnie" się
    podaje projektowe zapotrzebowanie budynku na moc, to dla określonych
    warunków brzegowych, np. u mnie to było -20sC na zewnatrz i 22sC (średnio)
    w domu. Wyszło 6,5kW na dom 190m2 grzanych. Siłą rzeczy, a ponieważ straty
    są liniowe, przy 0sC potrzeba ~3.25kW mocy na godzinę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2022-09-14 13:56:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    14 Sep 2022 10:59:54 GMT, Budzik

    > Zrobiłem wyliczenie jakiej mocy potrzeba u mnie kotła grzewczego.

    Ps. Co za kocioł tam chcesz montować?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2022-09-14 15:25:24
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 14 września 2022 o 12:59:57 UTC+2 Budzik napisał(a):
> [...]
    > grzałoby cały czas.
    >
    > Gazu zuzywalismy srednio 12m3. Czyli 130kwh energii.

    Nie robisz błędu.
    Wyliczenia są dla minus 22stC na zewnątrz i 22stC wewnątrz.
    No i dodatkowa(niemałą) moc na grzanie CWU.

  • 7. Data: 2022-09-18 23:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

> [...]
    > zewnatrz i 22sC (średnio) w domu. Wyszło 6,5kW na dom 190m2
    > grzanych. Siłą rzeczy, a ponieważ straty są liniowe, przy 0sC

    Liczyłem na stronie ciepłowłasciwie.
    Problem z tymi wyliczeniami jest taki ze nie budowałem domu w którym
    mieszkam wiec sporo danych musze podac "na oko".

    Wezmy twoje wyliczenia.
    Wyszło ci 6,5kW.
    Jezeli załozyłbys piec 6,5kw to on przy -20 na dworze powiniene
    pracowac cały czas z maks moca?
    Jezeli wystarczyłoby mu 1/4 dnia pracy to oznaczałoby to ze tak
    naprawde potrzebujesz tylko niecałe 2kW mocy grzewczej przy -20?

    Dobrze mysle?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jestem mały Talibanek, mam granatów cały dzbanek, nuklearną walizeczkę

  • 8. Data: 2022-09-18 23:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Nie robisz błędu.

    Czyli myslac o pompie ciepła wcale nie musze patrzec na zadane 16kw a
    spokojnie na jakas 8kW?
    Pomijam fakt ze mam w domu klimatyzatory którymi moge spokojnie
    dogrzac...

    > Wyliczenia są dla minus 22stC na zewnątrz i 22stC wewnątrz.

    Robiłem na ciepłowłasciwie.
    Oni licza dla -18 i dla zadanej temp w srodku - u mnie 21.

    > No i dodatkowa(niemałą) moc na grzanie CWU.

    Pomijalna - piec jednofunkcyjny i zasobnik - na CWU licza niecałe 0,5kW

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 9. Data: 2022-09-19 10:10:52
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.09.2022 o 23:59, Budzik pisze:
> [...]
    > Jezeli wystarczyłoby mu 1/4 dnia pracy to oznaczałoby to ze tak
    > naprawde potrzebujesz tylko niecałe 2kW mocy grzewczej przy -20?

    Nie słuchaj go, kłamie jak chuj. Na dom 200m2 ma mu wystarczyć 3
    "farelki" w ciężkie mrozy? Przecież go pojebało dokładnie :) Dom ogrzewa
    PV, samochód ładuje i jeszcze 100% oddaje do energetyki a na dachu ma 10kW.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2022-09-19 15:08:24
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 18 września 2022 o 23:59:45 UTC+2 Budzik napisał(a).

    > Pomijalna - piec jednofunkcyjny i zasobnik - na CWU licza niecałe 0,5kW

    A to faktycznie coś bardzo zmienili.
    Zresztą sami o tym piszą odnośnie wyliczenia CWU.
    Wcześniej ładnych kilka kW godzin dodawali na CWU