  • 11. Data: 2022-09-21 22:27:57
    Temat: Re: Potrzebna moc kotła / pieca etc
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    18 Sep 2022 21:59:43 GMT, Budzik

    > Liczyłem na stronie ciepłowłasciwie.
    > Problem z tymi wyliczeniami jest taki ze nie budowałem domu w którym
    > mieszkam wiec sporo danych musze podac "na oko".

    To nie jest jedyny problem, te wyliczenia po prostu są niedokładne.
    Wyliczenia w profesjonalnym programie (np. Audytor OZC) zajmują parę
    godzin, doświadczonemu audytorowi, a ten program "liczy" to w 2 minuty.
    Więcej dodawać chyba nie trzeba.

    > Wezmy twoje wyliczenia.
    > Wyszło ci 6,5kW.
    > Jezeli załozyłbys piec 6,5kw to on przy -20 na dworze powiniene
    > pracowac cały czas z maks moca?
    > Jezeli wystarczyłoby mu 1/4 dnia pracy to oznaczałoby to ze tak
    > naprawde potrzebujesz tylko niecałe 2kW mocy grzewczej przy -20?
    >
    > Dobrze mysle?

    Tak, dobrze. Przy grzałce/gazowcu to proste, ale dla pompy ciepła musisz
    uwzględnić spadek mocy wraz z malejącą temperaturą zewnętrzną czy rosnącą
    temperaturą zasilania.

    Literalnie producent podaje moc (nominalną) dla A2W35, np. 13kW. Ale przy
    A-20W35 mocy "zwykła" powietrzna pompa ma w porywach 6,5kW. Przy A-10W60
    będzie mieć okolice 8kW, itd. Trzeba karty sprawdzać i temp. zasilania,
    szczególnie jak w instalacji kalafiory.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 12. Data: 2022-09-21 22:36:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-09-14 o 12:59, Budzik pisze:
    > Zrobiłem wyliczenie jakiej mocy potrzeba u mnie kotła grzewczego.
    > Wyszło ze 16kw.
    > Mam kocioł gazowy 20kw.
    > W zeszłym roku grzałem tak ze właczał się rano, pracował 4-6h maks, w
    > domu robiło sie 21 stopni i koniec.
    > Czyli grzał tylko ok 20-25% czasu i bez problemu nagrzewął dom do
    > zadanej temperatury.
    > Zastanawiam sie wiec skad wychodzi zapotrzebowanie na kocioł 16kw,
    > skoro liczac proporcjami wychodzi ze potrzebuje 4-5KW, zakładajac ze
    > grzałoby cały czas.
    >
    > Gazu zuzywalismy srednio 12m3. Czyli 130kwh energii.
> [...]

    A ta chata dziurawa że wyszło 16kW?
    Moja parterówka 230m2 potrzebuje 6,5kW. A nie jest zrobiona z
    kosmicznych materiałów :>

    L.

  • 13. Data: 2022-09-21 22:44:07
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 21 September 2022 at 22:37:23 UTC+2, Lisciasty wrote:

    > A ta chata dziurawa że wyszło 16kW?
    > Moja parterówka 230m2 potrzebuje 6,5kW. A nie jest zrobiona z
    > kosmicznych materiałów :>
    >
    > L.
    belkot
    2kW to ma czajnik elektryczny i kuchni nie zagrzeje

    jak chałupa termos ze steropianu i grzana latem to 6,5kW starcza
    ale jak mrozy -20 C to się dopiero zaczyna grzanie 20kW

  • 14. Data: 2022-09-21 23:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > A to faktycznie coś bardzo zmienili.
    > Zresztą sami o tym piszą odnośnie wyliczenia CWU.
    > Wcześniej ładnych kilka kW godzin dodawali na CWU

    Podejrzewam ze mogłoby tak być przy piecu dwufunkcyjnym.
    Ale przy jednofunkcyjnym nie miałoby to wiekszego sensu.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.

  • 15. Data: 2022-09-21 23:59:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

    > A ta chata dziurawa że wyszło 16kW?
    > Moja parterówka 230m2 potrzebuje 6,5kW. A nie jest zrobiona z
    > kosmicznych materiałów :>

    240metrów, duza powierzchnia dachu (160m2), słabe ocieplenie (5cm wełny
    w scianie + 5cm styro, dach maks 10cm, podłoga 5cm styro).
    Ale jak widac, te 16kw wychodzi chyba mocno przewymiarowane.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ...i to by było na tyle

  • 16. Data: 2022-09-22 07:08:54
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-09-21 o 23:59, Budzik pisze:
    > 240metrów, duza powierzchnia dachu (160m2), słabe ocieplenie (5cm wełny
    > w scianie + 5cm styro, dach maks 10cm, podłoga 5cm styro).
    > Ale jak widac, te 16kw wychodzi chyba mocno przewymiarowane.

    No ocieplenie anegdotyczne, ale z obliczeń to bym raczej koło 10-11kW
    widział a nie 16, ale zależy jeszcze jakie okna i jak ułożone. No ten
    dach trzeba poprawić bo to jakaś masakra ;)

    L.

  • 17. Data: 2022-09-22 11:09:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 22 Sep 2022 07:08:54 +0200, Lisciasty

    > No ocieplenie anegdotyczne, ale z obliczeń to bym raczej koło 10-11kW
    > widział a nie 16, ale zależy jeszcze jakie okna i jak ułożone. No ten
    > dach trzeba poprawić bo to jakaś masakra ;)

    Panie, paliwo do grzania tanie to kto by tam domy ocieplał.
    A, przepraszam, tanio już było, teraz jest płacz. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2022-09-22 22:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

    > No ocieplenie anegdotyczne, ale z obliczeń to bym raczej koło
    > 10-11kW widział a nie 16, ale zależy jeszcze jakie okna i jak
    > ułożone. No ten dach trzeba poprawić bo to jakaś masakra ;)

    Zastanawiałem sie nad tym.
    Ocieplenie dachu to jakies 25 tysiecy minimum które da moze 20%
    oszczednosci...

    Stwierdziłem ze lepiej załozyc 10kw fotowoltaiki z mysla o grzaniu.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Akt urodzenia kobiety jest zawsze starszy od niej

  • 19. Data: 2022-09-22 22:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > Panie, paliwo do grzania tanie to kto by tam domy ocieplał.
    > A, przepraszam, tanio już było, teraz jest płacz. :P

    Latwo sie mowi.
    Docieplenie tego domu np dodatkowym 10cm styropianu to nie wiem czy 100
    tysiecy by starczyło.
    Bez zmieniania opierzen, przekładania orynnowania etc w wielu miejscach
    wesżłoby tylko 5cm, moznaby oczywiscie docieplic dach ale to minimum
    25tys a z wyliczen wynika ze dałoby maks 20% oszczednosci. Podejrzewam
    ze bardziej 15%.
    Wyszło mi ze lepiej załozyc PV 10kw.