    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Predkosci pomp obiegowych w instalacji
    Date: Mon, 15 Nov 2010 21:13:13 +0100

    news:ibqj00$tuv$1@news.onet.pl...

    > Pompy chodzą cały czas - nie steruję nimi i może lepiej jak będą chodziły
    > na jak najniższym biegu, to i zużycie prądu będzie niższe :-).

    Za pol roku pracy dwoch pomp, kotlowej i podlogowkowej w zeszlym sezonie
    dostalem doplate ponad 170zl. Pomiar o tyle wiarygodny, ze wczesniej jak mi
    sie przynajmniej zdaje miescilem sie w prognozie, a wiec nie sa to wcale
    takie pomijalne pieniadze. Pompa podlogowkowa na pierwszym biegu bierze 43W,
    pompa kotlowa nie wiem bo jest modulowana i steruje nia kociol, pompa
    solarna 20W. Sezon grzewczy i za prad jak drut wychodzi wiecej. Poniekad dla
    tego nieco sceptycznie podchodze do wentylacji mechanicznej pracujacej caly
    rok. Z jednej strony cos tam oszczedzi a z drugiej strony generuje koszty, a
    tu ludzie podniecaja sie paroma centymetrami styropianu, choc oszczednosc z
    tego jak liczylem dla swojej sciany zmniejszajac K o polowe to raptem cienka
    flaszka miesiecznie w sezonie grzewczym. A obliczenia dla przegrody nie
    uwzgledniaja wiekszych strat w okolicy glifow okien i drzwi, otwierania
    drzwi i takich tam, wiec w rzeczywistosci bedzie jeszcze mniej. Slowem moim
    zdaniem nalezy jak najbardziej zoptymalizowac permanentnie pracujace systemy
    ze wzgledu na zuzywanie energii oczywiscie.

    > Jak dedukuję - wolno płynąca woda ma mniejszą zdolność odbierania ciepła i
    > przekazywania go dalej, ale z drugiej strony jak sterownik prawidłowo
    > steruje pracą i dąży do osiągnięcia zadanej temperatury, to ze zrzutem
    > ciepła nie powinno być problemu nawet przy mniejszych przepływach - pompa
    > to grundfos 25/40.

    Z nowoczesnymi kotlami stalopalnymi nie mam doswiadczenia, acz kolwiek z
    weglem jestem za pan brat od zawsze.

> [...]
    >
    > Nie mam rotametrów, zatem organoleptycznie to wszystko sprawdzam i ustalam
    > temp wody zasilającej podłogówkę na zaworze mieszającym - ustawiłem
    > temperaturę wejścia na 30 st C i podłoga na całej powierzchni, gdzie jest
    > podłogówka jest milutka :-) - bardzo lekko ciepła. Jak trzeba będzie, to
    > ciut zwiększę i się zrobi cieplejsza - skoro grzeje, to znaczy, że
    > przepływ jest :-). Jak zmniejszę bieg to w razie czego będę mógł nieco
    > podnieść temp wody zasilającej i też powinno być git - podłogówki jest
    > jakieś 60 m2.
    > Przepływomierze zawsze można dokupić :-))).

    U mnie w tej chwili temp. wewnatrz to 20,5C, na zewnatrz 5,5 a temp.
    zasilania podlogowki to 25C, tyle ze sterownika. Przy zasilaniu 30C nieco
    bym sie pocil. :-)

    > No właśnie ja mam kocioł stałopalny i nie wiem co to jakieś krzywe
    > grzewcze :-), bo nie ma u mnie takich opcji, a w sterowniki się nie
    > bawię - po prostu chcę pojąć o co w tej instalacji chodzi, żebym mógł
    > potem reagować w razie nieprzewidzianych zdarzeń, a nie chcę się obstawiać
    > niepotrzebnie elektroniką.

    Jak dla mnie na dzisiejsze czasy to spory blad. Krzywa grzewcza to
    paradoksalnie prosta wznoszaca w jakby lewej gornej cwiartce ukladu
    wspolrzednych z tym, ze miejscem przeciecia osi nie jest punkt 0 a +20. Na
    osi X masz temp. zewnetrzna a na osi Y temp. zasilania. Spadek temp to ruch
    po osi X i dobranie temp. zasilania w miejscu przeciecia temp. zewnetrznej z
    krzywa. Im krzywa bardziej pionowa tym temp. zasilania wyzsze. Oprocz krywej
    ustawia sie jeszcze dwa parametry, temp. bazowa, jakby os X odpowiadajaca
    temp. zasilania od przy 20C na zewnatrz - poczatek krzywej, oraz maksymalna
    temp. zasilania tj. prosta rownolegla do bazowej osi X. Powyzej tej temp.
    kociol lub mieszacz nie pusci wyzszej temp. To tak po krotce. Co daje taki
    sterownik? A no calkowicie bezobslugowy system grzewczy. Niezaleznie od
    temp. na zewnatrz, wewnatrz masz mniej wiecej stala temp.

    > Chcę to sobie raz ustawić i potem już do tego nie wracać, ale wiedzieć o
    > co w tym chodzi :-).

    Obawiam sie, ze bez sterownika pogodowego bedzie to malo prawdopodobne. O
    ile grzejniki przymkna Ci glowice termostatyczne o tyle podlogowka bedzie
    miala ciagle stala temp. zasilania. Czy cieplo czy zimno ciagle te 30C. Dzis
    moze w sam raz, ale jak przyjda mrozy to bedziesz krecil zaworem by podniesc
    temp., a jak pogoda bedzie dynamiczna co nie rzadko zdarza sie w lutym, w
    dzien cieplo i slonecznie a w nocy zimowe rekordy temp. to do zaworu
    wydepczesz wrecz sciezke. Przemysl moze kabel do termostatu pokojowego
    odlaczajacego pompe podlogowki jak temp. wewnatz osiagnie zadana temp. jak
    nie chcesz usprawnic ukladu pogodowka.

    Pozdro.. TK