    From: M <M...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zużycie gazu w domu jednorodzinnym
    Date: Thu, 16 Dec 2010 20:51:47 +0100

    W dniu 2010-12-15 22:50, Krzysztof pisze:

    > rozliczenie, po którym się zgarbiłem. Niestety, nie byłem przy samym
    > uruchamianiu pieca, więc możliwe, że w te pierwsze dni/godziny majstry
    > "nahajcowali" tak, że poszło tego gazu więcej niż normalnie. Teraz

    Nie nahajcowali. Musiałbyś mieć sporą nadwyżkę mocy. Normalnie palisz
    tylko po to aby UTRZYMAĆ temperaturę a tutaj musisz ją PODNIEŚĆ.

    Policz sobie masę domu i pomnóż przez ciepło właściwe i 12K różnicy
    temperatury. Do tego jeśli w ścianach jest wilgoć (a jest) to zostaje ci
    4200J/kg K + ciepło parowania wody. Mi przez kilka dni przy wygrzewaniu
    domu z ok. 3C do 18C poszło prawie 70m^3.

    > * zastanawiam się, czy w związku z tym jest sens obniżania temperatury
    > jeszcze bardziej czy może zostawić te 16-18 C, bo niższa temperatura
    > stworzy ryzyko powstawania jakiegoś grzyba itp.? Wczesną wiosnę dom był
    > cekolowany, latem malowany, zdążył przeschnąć do jesieni, ale diabeł wie.

    ROTFL. W lato dom ci zawilgotniał że hej. Kup sobie higrometr i mierz
    wilgotność. W lato przy otwartych oknach będziesz miał ok. 60-70%, w
    zimę przy wentylacji grawitacyjnej będziesz musiał się ostro starać,
    żeby podwyższyć wilgotność do 40%.

    Moja rada jest taka - utrzymuj najniższą znośną temperaturę - jeśli nie
    mieszkasz to 15C wystarczy. Jednocześnie stale odprowadzaj wilgotne
    powietrze (czyli rozszczelnione okna). Jeśli temperatura skoczy do 0C to
    możesz zostawiać np. jedno okno uchylone - daleko od kratki
    wentylacyjnej tak, aby suche powietrze wlatywało oknem, ogrzewało się i
    zabierało wilgoć wentylacją.

    Zima jest najlepszym okresem do suszenia - podgrzewasz suche powietrze
    zewnętrzne o 20-30C, gdybyś chciał zrobić to w lato, to musiałbyś chyba
    przy upale 30C podgrzewać do 50-60C :-)

    Przy dużej ilości wilgoci i zimnych ścianach nie podgrzewaj za bardzo,
    bo wtedy woda z ciepłego powietrza (20C) będzie się skraplała na
    najzimniejszych elementach (ściany 15C).

    M.