eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniepompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens? › Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Date: Sun, 30 Jun 2019 20:06:11 +0200
    <qeqntt$3q4$1$Janusz@news.chmurka.net> <qf7i5i$6rf$1@dont-email.me>
    <qf7ufs$5e0$2$Janusz@news.chmurka.net> <qf80ec$kqs$1@dont-email.me>
    <qf8f9h$cno$2$Janusz@news.chmurka.net> <qfa4kk$r84$2@dont-email.me>
    <qfabm0$8dr$1$Janusz@news.chmurka.net>

    > Ok, i deltę masz 11 st a jaki ma "dmuch" i cop dla tej temp?

    To jest delta na parowniku, nie na skraplaczu którą masz zapewne na
    myśli. Jak rozumiesz różnicę, to ok. Przepływ powietrza przez wentylator
    możemy założyć stały, czyli w moim przypadku 3100 m3/h.

    > Inwerter to inaczej falownik, oznaczo to tylko tyle że silnik pompy ma
    > regulowaną wydajność, dlatego te 11 st niewiele mówi bo nie wiadomo
    > dla jakiej mocy, przepływu powietrza jest uzyskane.

    Tak, dla pompy powietrznej będzie wykres COP/temperatura. Przykład dla
    mnie - https://i.postimg.cc/qBY814ZQ/cop.png

    > ...więc skoro źle liczę to proszę mnie
    > oświecić skąd pompa weźmie "lewą"
    > energię żeby ten baniak zagrzać? Bo skoro delta jest znacznie mniejsza
    > niż mi wychodzi to i energia jest mniejsza...
    Pompa nie weźmie lewej energii, ale na początek pamiętajmy że przy COP =
    4, 1/4 dostarczonej energii pochodzi z ciepła wydzielone przez układ
    przy okazji transportu "darmowego" ciepła.

    Aktualna temperatura zaciągana przez wentylator u mnie to 35C,
    wilgotność 20%, co daje entalpie na poziomie 53 kJ/kg przy gęstości
    powietrza 1,141 kg/m3.

    53 * 1,141 * 3100 ~= 52kWh, delta na parowniku 7-8C (powyżej 20-kilku
    stopni na zewnątrz, sprężarka nie wkręca się na maksymalne obroty), do
    zagrzania ~250l o 20C czyli ~6kW potrzebne. Liczymy wywiewane 27 stopni
    za parownikiem

    38,3 * 1,173 * 3100 ~= 38,5kWh

    52kWh - 38,5kWh = 13,5kWh, ponieważ sprężarką chodziła 20-kilka minut,
    to pi razy oko widzimy że obliczenia się zgadzają. A z deltą, to
    pamiętaj że chłodniejsze powietrze będzie miało większą wilgotność niż
    to które wentylator zasysa - a tego ja już nie mam opomiarowanego.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz