  • 1. Data: 2010-07-29 05:49:31
    Temat: z czego prog
    Od: marbad <m...@o...pl>

    Witam,

    Stan surowy, piętro budynku, jestem przed montażem drzwi okna balkonowego.
    Musze wykonac prog pod te drzwi. Próg powinien byc wysokosci ok 10 cm.

    Z czego wykonac najlepiej taki prog?

    Moze poprostu warstwa Styroduru? Czy musi byc to cos mocniejszego (czy
    drzwi moga zaczac osiadac).
    Moze warstwa cegiel? A moze to wylac z betonu?
    A moze dwie cegly i reszta ocieplenia?

    Bardzo prosze o podpowiedz.

    Pozdrawiam
    marbad

  • 2. Data: 2010-07-29 07:59:03
    Temat: Re: z czego prog
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "marbad" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > drzwi moga zaczac osiadac).
    > Moze warstwa cegiel? A moze to wylac z betonu?

    Ja podmurowałem drzwi balkonowe w rogach (kawałki cegiel), na kilku
    centymetrach. Przestereń pomiędzy narożnikami jest wypełniona twardym
    wodoodpornym styropianem montowanym na piance (styrodur jest jeszcze
    lepszy). Środek ościeżnicy przymocowałem płaskownikiem do stropu (takim
    30-40 cm) aby usztywnić. Na parterze, gdzie mam 10 cm styropianu, powiązałam
    ten płaskownik z siatką zbrojeniową w wylewce.
    Z zewnątrz styropian i piankę zabezpieczyłem hydroizozolacją (folą w
    płynie), a na to poszła opaska bitumiczna z folią aluminiową (taka jak na
    dach)

    Znajomy ma drzwi balkonowe wsparte na podwyższonej od dołu ościeżnicy (o
    kilkunaście centymetrów) - dwa specjalne profile ma fabrycznie dokręcone od
    dołu.

    Wylanie betonu jest może najłatwiejsze, ale nie ma możliwości ocieplenia
    tego z zewnątrz.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 3. Data: 2010-07-29 08:27:39
    Od: marbad <m...@o...pl>

    I wszystko jasne. Czyli cegły i styrodur nie są złym pomysłem ;-) No i
    oczywiście jeszcze ocieplenie z zewnątrz.

    Bardzo dziekuję za podpowiedź. Po weekendzie biorę się za próg.

    Pozdrawiam i życzę owocnego budowania.
    marbad

  • 4. Data: 2010-07-29 10:41:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    marbad wrote:
    > I wszystko jasne. Czyli cegły i styrodur nie są złym pomysłem ;-) No i
    > oczywiście jeszcze ocieplenie z zewnątrz.

    jeśłi chcesz miec lepsze parametry cieplne to lepiej dac Ytonga.

  • 5. Data: 2010-07-29 21:01:18
    Od: M <M...@o...pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > jeśłi chcesz miec lepsze parametry cieplne to lepiej dac Ytonga.

    O ile zrozumiałem przedprzedpiścę to cegły są raptem 2 (dwa skrzydła)
    lub 3 (trzy skrzydła).

    Można jeszcze używać specjalnych profili usztywniających (takich, jak
    się używa do montażu drzwi. Jest to komora z powietrzem w środku. Można
    to bez problemu ocieplić styropianem od zewnątrz lub wewnątrz.

    M.

  • 6. Data: 2010-07-30 07:36:48
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > O ile zrozumiałem przedprzedpiścę to cegły są raptem 2 (dwa skrzydła) lub
    > 3 (trzy skrzydła).
    Tak. Przy 3-skrzydłowych ze stałym słupkiem - 3 cegły.

    > Można jeszcze używać specjalnych profili usztywniających (takich, jak się
    > używa do montażu drzwi. Jest to komora z powietrzem w środku. Można to bez
    > problemu ocieplić styropianem od zewnątrz lub wewnątrz.

    Napiszę jeszcze raz ze szczegółami. Wykonałem w ten sposób izolację pod
    trzema dwuskrzydłowymi drzwiami balkonowymi (około 1,5 m szerokosci), oknem
    ze stałym szkleniem i drzwiami wejściowymi.
    Cegły, a w zasadzie kilkucentymetrowe kawałki, są dwie i podpierają naroża
    ościeżnicy. Bo tylko tam jest obciążenie pionowe. Cegiełki są dokładnie
    zacementowane aby nie było luzów i nic nie mogło się wykruszyć. Podpierają
    ościeżnicę na 3-4 centymetrach.
    Na środku ościeżnicy, do listwy podokiennej dokręciłem płaskownik
    (płaskownik perforowany ok. 2 x 30 mm x 30-50 cm), którego drugi koniec
    został zamocowany do stropu lub chudego betonu, lub połączony ze zbrojeniem
    wylewki, zależnie od warunków. Jego zadaniem jest usztywnienie ościeżnicy w
    środku (boki i góra są przecież zakotwione do ścian i nadproża), więc jest
    tak zagięty, że obejmuje listwę podokienną od dołu i jest przykręcony do
    niej z zewnętrznej strony. Takie usztywnienie jest niezmiernie ważne gdy z
    zewnątrz na balkonie/tarasie przychodza płytki ceramiczne.
    Pomiędzy cegiełkami jest dokładnie dopasowany wodoodporny twardy styropian
    (oczywiście styrodur jest lepszy). Podpiera od oscieżnicę, więc ewentualne
    luzy wynikają tylko z nierówności betonu. W celu osiągnięcia szczelności i
    skasowania luzów wcisnąłem tam piankę montażową. Aby wprowadzenie pistoletu
    z pianką od strony ościeżnicy było możliwe, co 10 centymetrów zrobiłem
    nacięcia w kawałku styropianu. Ja dałem twardy styropian o grubości 5 cm -
    aby nigdzie nie wystawał i pod ościeżnicą zostało miejsce na hydroizolację z
    zewnątrz. Nie ma potrzeby ani nie mam miejsca na dalsze ocieplenie z
    zewnątrz - pod drzwi balkonowe podchodzi kostka brukowa albo płytki na
    balkonie.

    Hydroizolacja z zewnątrz jest konieczna ze względu na użycie cegieł i pianki
    montażowej.
    Na balkonach kolejno są położone: folia budowlana czarna, na to wylewka, na
    wylewke hydroizolacja z taśmami elastycznymi, potem płytki ceramiczne. Użyta
    hydroizolacja to dwuskładnikowa folia izohan szczelny taras.
    Na parterze, gdzie kostka brukowa podchodzi pod same drzwi, użyłem tej samej
    dwuskładnikowej folii, jaka mi została z izolowania balkonów. Na to
    nakleiłem opaskę bitumiczną z folią aluminiową (jaką zwykle stosuje się na
    dachach). Opaska bitumiczna z jednej strony jest naklejona na listwę
    podokienną dzwi balkonowych, a na z drugiej strony zachodzi na izolację
    ścian fundamentowych.

    Podobne rozwiązanie zastosowałem pod drewniane drzwi wejściowe, z tym że
    zamiast pianku montażowej, pod progiem jest poliuretanowy sznur izolacyjny.

    Po półtora roku używania nie stwierdziłem żadnych niepokojących objawów.

    Pozdrawiam,
    Druid29