    From: robercik-us <r...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Dylematy z C. O.
    Date: Tue, 10 Nov 2009 04:07:51 -0800 (PST)

    Czołem.

    Mam pewne dylematy w związku ze zrobieniem instalacji co i cwu.
    Mam część stanu surowego otwartego, ale już teraz chcę sobie
    zaplanować co dalej, bo...

    Zalałem stropy nad parterem i garażem i mury zrobię na wiosnę. Obecnie
    myślę jak rozwiązać sprawę co i cwu. Jestem z tematu kompletnie
    zielony i moje przemyślenia bardziej bazują na tym co tu i w innych
    miejscach przeczytałem, a przewodnią zasadą jaką przyjąłem w
    rozważaniach jest prostota i niezawodność.

    Dom budowany z maxa 29, dach pokryty ceramiką, skosy ocieplone... Nie
    mam gazu, nie mam ochoty na oleje, czy gazy z butli :-), ani na pc,
    czy grzanie prądem. Zostaje kocioł na węgiel - ekogroszek. Drugim
    źródłem ciepła do grzania ma być piec kaflowy - mam drugi komin i pod
    piec go przygotowuję.

    Wymyśliłem sobie coś takiego:

    w kotłowni kocioł na ekogroszek - zwyczajny, nowoczesny z pełną
    automatyką, z ewentualnym drugim rusztem w razie braku prądu. Ten
    kocioł miałby zasilać bufor - zbiornik na wodę z 1000 l. Ten zbiornik
    byłby miejscem, gdzie magazynowane byłoby ciepło tak z kotła, jak i z
    pieca kaflowego - włożyłbym tam wężownicę, o ile ma to sens oraz z
    czegoś, co może w przyszłości bym zainstalował - solary, wiatrak z
    prądnicą i grzałką...

    Między buforem, a tymi wszystkimi źródłami ciepła jakie wymieniłem
    byłby jeden obieg wody. W buforze widziałbym dwie wężownice - jedna do
    zasilania instalacji co - ta miałaby by być zwyczajna - grzejniki/
    kalafiory i ew. na powrocie kilka pętli podłogówki w łazienkach. Druga
    wężownica miałaby ogrzewać przepływowo cwu.

    Dom o powierzchni 138.5 m2 parterowy z poddaszem użytkowym.

    Pytania:

    Czy dobrze myślę? :-)
    Czy lepiej bufor umieścić na dole i wymuszać obieg między kotłem i
    piecem, a buforem pompką, czy lepiej umieścić go wyżej - teraz, kiedy
    jeszcze nie mam ścian poddasza mogę wymyślić na niego miejsce - i
    wówczas skonstruować go tak, żeby obieg w buforze był grawitacyny?
    Czy są jakieś znaczące wady takiego rozwiązania? - na pewno straty
    ciepła z bufora, ale przy założeniu, że dobrze go zaizoluję i
    umieszczę w pomieszczeniu ogrzewanym, straty w buforze przełożą się na
    zysk w pomieszczeniach - będzie je dogrzewał, co pozytywnie wpłynie na
    bilans cieplny.
    Czy dałoby się tak skroić instalację co, żeby przy umieszczeniu bufora
    wyżej - w którejś ze ścian nośnych na poddaszu - instalacja co
    działała grawitacyjnie?

    Może moje pytania brzmią nieco naiwnie, ale chcę juz teraz zaplanować
    co i jak sobie ustawić, a jak majster zacznie mi murować ściany
    poddasza, mogę mu powiedzieć, żeby zrobił w którymś miejscu otwór,
    żebym tam umieścił baniak z tą podgrzewaną wodą :-)...

    Proszę o krytyczne, konstruktywne uwagi na temat moich pomysłów.
    Oczywiście, że do tych prac wezmę instalatora, ale chcę, żeby on
    raczej zrealizował moją koncepcję, niż narzucił mi coś, o czym nie mam
    pojęcia, a potem przez lata korzystał z tego, co mi się nie
    podoba... :-)

    pozdrawiam
    robercik-us