    From: hk <h...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Elektryka w wykonaniu amatora - część 2
    Date: Sun, 04 Sep 2011 08:45:42 +0200

    Witajcie... i poratujcie...

    Ciągnę sobie od wczoraj hmmm... druty - z tym że po domu - i mam
    wrażenie, że wszystko robię źle. Przeczytałem pół muratora i elektrody,
    obejrzałem obrazki z robót instalatorskich i jakoś tak...
    To, że przewody kładę bez poziomicy, więc idą krzywo, to jedno. To, że
    wypaprałem 200szt. spinek na 50 mb przewodu, bo nie chcę żeby wisiał, to
    drugie. To, że będę kuł - bo nie wiem co tynkarz mi zrobi jak nie skuję
    - ścianę w miejscach, gdzie krzyżują się i skręcają przewody to trzecie.
    To, że prawie każdy obwód leci najdłuższą drogą, bo chcę robić
    bezpuszkowo a trzeba ominąć kominek, drzwi, okna, kaloryfery albo
    instalacje w łazience to czwarte.

    Ale nie mogę sobie wyobrazić jednego:
    Jak się realizuje w praktyce te wszystkie fikuśne oświetlenia
    ledowo-halogenowe? Tzn. konkretnie: co kawałek ściany moja żona chce
    mieć "podświetlaną wnękę" - każe mi kuć ścianę (z trudem przez panów
    murarzy wymurowaną) żeby zrobić dziurę 40x40cm i wstawić do niej jakiś
    duperel, obrazek czy co tam innego. I ta dziura ma być podświetlana!!!
    Albo schody: oświetlone a na dodatek podświetlone ("bo jak będzie ciemno
    to się tylko podświetlenie włączy" - ja myślę że jak będzie ciemno, to
    po ciemku włączy się najpierw wszystko inne a na podświetlenie trafi się
    na końcu).
    Gdzie schować trafo od halogenów tych wnęk??? A może olać trafo i
    halogeny i podświetlać LEDami na 230V? Czy ktoś powie w jakiej formie
    (tzn. oprawki jak są instalowane w ścianę) takie coś się kupuje?
    Widziałem zdjęcia instalacji podświetlania schodów z puszkami wtynkowymi
    - czy taka puszka wytrzyma ciepło od lampki halogenowej? A gdzie schować
    trafo? Zamurować???

    PS Nie mam żadnego projektu instalacji. Nie miał projekt (miał tylko
    punkty narysowane na rzutach, a i to bez sensu jak widzę), nie miała
    adaptacja ("po co projekt - i tak by był do zmian"), osobnego projektu
    po postawieniu domu nie zamówiłem. Znajomy elektryk stwierdził: zrób,
    połącz, zadzwoń, się znajdzie trochę czasu, się przyjedzie i podpisze.
    Nieznajomych elektryków na budowę nie ściągnę bo nie ma czasu: hydraulik
    jeszcze nie wszedł bo "mu zeszło" a za dwa tygodnie ma być już tynkarz
    (fachowcy mają harmonogram swój własny i on jest najważniejszy - innymi
    się nie przejmują). Instalację mam sobie wymyślić sam - wymyśliłem,
    tylko żona przeszkadza.

    PPS Kiedyś pytałem o instalację elektryczną i teletechniczną - dostałem
    podpowiedzi i taką uwagę: zrób elektrykę, potem zapytaj co dalej. Ale w
    międzyczasie czytam sobie jak to rury fi 50-110 są za wąskie na
    wszystkie kable od TV, audio itp. To ja się już zapytam: a gdzie ja te
    rury teraz będę miał wsadzić? Zamiast murów? Czy jedną na środku każdego
    pokoju, żeby jeszcze żona mi się miała przy czym gibać?