  • 1. Data: 2014-06-08 16:59:15
    Temat: Grzeje basen :)
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Tak tylko chciałem się pochwalić ...

    Mam dmuchany basen. I piec węglowy. Ostatnio przy kombinowaniu z c.o.
    dodałem wymiennik płytowy "na zaś". Teraz go wykorzystałem.

    Pompa zęzowa w basenie tłoczy węzem ogrodowym na odcinku około 10 metrów
    po trawie wodę z basenu. Wchodzi do wymiennika płytowego 30kW. Wraca
    ponownie 10 metrów, żadnej izolacji. Basen 2.5m średnicy, napełniony do
    około 0.5m wysokości. Na wylocie woda gorąca.

    Od godziny 11 z 18 stopni do godziny 12.30 woda ma 38 stopni. Przy piecu
    recznie utrzymywanym na temperaturze 65 stopni (trzeba kilka razy
    ręcznie podawać węgiel i ogólnie patrzeć co się dzieje).

    Zużyte: mniej niż pół worka dziadowskiego węgla z hip. Czyli jakieś 7zł
    + prąd dla pompy, pewno mniej niż 0.5zł. Woda przyjemnie ciepła do teraz
    (17). Coś czuje że robiąc izolację i obudowę basenu ze styropianu zejdę
    do 4zł :)

    Całe szczęście że gazownia wykazała się takim tempem i dzięki temu mam
    węgiel ...

  • 2. Data: 2014-06-08 19:17:52
    Temat: Re: Grzeje basen :)
    Od: wolim <n...@p...tu>

> [...]
    > + prąd dla pompy, pewno mniej niż 0.5zł. Woda przyjemnie ciepła do teraz
    > (17). Coś czuje że robiąc izolację i obudowę basenu ze styropianu zejdę

    Chwalisz się skomplikowaną konstrukcją do nagrzania 1,25 m3 wody?
    Ja wrzucam 3 szczapy drzewa do pieca i w niecałą godzinę mam nagrzane
    pół kubika wody do 70 stopni. Napełniam basen zimną wodą do 3/4, dolewam
    gorącej z bojlera i mam to samo co Ty bez specjalnych kombinacji.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 3. Data: 2014-06-08 19:38:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-08 19:17, wolim wrote:
> [...]
    > pół kubika wody do 70 stopni. Napełniam basen zimną wodą do 3/4, dolewam
    > gorącej z bojlera i mam to samo co Ty bez specjalnych kombinacji.

    Też tak robiłem, zrzucając boiler 120l do basenu. Ale tutaj istnieje
    ciekawostka: mogę, po dodaniu prostej automatyki, slicznie dogrzać basen
    i po przyjechaniu z pracy mieć ciepło - bezobsługowo. Wtedy będzie ze 4
    godziny się dogrzewał, ale dogrzeje. No i wody nie musze wymieniać
    codziennie, co jest dość istotne (strata czasu).

    A całość dlatego jest zabawna że:

    a) pierwszy hydraulik pomierzył coś calówką, potem przenikliwym wzrokiem
    i stwierdził że "taka pompa nie wystacza". A tu mała pompa do zęzy
    jachtowej zapi... aż miło na takie odległości. W tygodniu podepne
    normalną pompę do co w kotłowni, zgaduje że będzie jeszcze lepiej i
    wygodniej. A niech przerdzewieje, tanie są.

    b) drugi, specjalista od "heatingu", pomamrotał coś przez pół minuty
    wywracając oczami i ocenił że z jego obliczeń wynika że wychładzanie
    basenu przez parowanie i promieniowanie jest szybsze niż nagrzewanie,
    ponadto straty ciepła na węzu ogrodowym sa *kolosalne* i będzie się lała
    zimna.

    Wniosek: wsadzić w c.o. dodatkowy wymiennik. Niewiele kosztuje a działa
    *bardzo* skutecznie. Bez zwracania uwagi na opinie specjalistów od
    zgrzewania rurek.

    PS. Komplikacja obecnie kosztuje mnie 2 węze ogrodowe i wymiennik
    zamontowany na zaś. Czy aby na pewno twierdzisz że to jest skomplikowana
    konstrukcja?

  • 4. Data: 2014-06-09 00:46:20
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 czerwca 2014 16:59:15 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > + prąd dla pompy, pewno mniej niż 0.5zł. Woda przyjemnie ciepła do teraz
    > (17). Coś czuje że robiąc izolację i obudowę basenu ze styropianu zejdę
    > do 4zł :)

    Przy panujacych dzisiaj temperaturach (40st C w sloncu) woda 38stC nie kojarzy
    mi sie z niczym przyjemnym :D

    Swoja droga cieszyc sie z wegla... Wiem ze niektorym to malo do szczescia
    potrzeba ale to juz podpada pod masochizm!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2014-06-09 08:09:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Przy panujacych dzisiaj temperaturach (40st C w sloncu) woda 38stC nie
    >kojarzy
    >mi sie z niczym przyjemnym :D

    bo nie próbowałeś - u mnie grzany basen to przebój. W takim dobrze ciepłym
    to sie siedzi godzinami. Upał i ciepła woda to fajna kombinacja, mimo ze
    brzmi dziwnie :)

    >Swoja droga cieszyc sie z wegla... Wiem ze niektorym to malo do szczescia
    >potrzeba ale to juz podpada pod masochizm!

    a latem basen to powinien byc grzany słoncem!

    b.

  • 6. Data: 2014-06-09 09:27:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 czerwca 2014 19:17:52 UTC+2 użytkownik wolim napisał:
    > Chwalisz się skomplikowaną konstrukcją do nagrzania 1,25 m3 wody?
    2,5m3 jeśli już;)
    > Ja wrzucam 3 szczapy drzewa do pieca i w niecałą godzinę mam nagrzane
    > pół kubika wody do 70 stopni. Napełniam basen zimną wodą do 3/4, dolewam
    > gorącej z bojlera i mam to samo co Ty bez specjalnych kombinacji.
    A ja już od kilku lat: napełniam basen(6-9m3 w zależności od aktualnie posiadanej
    "wersji" basenu) dobę, dwie stoi na słońcu i można korzystać. Zresztą wczoraj w
    Bałtyku się kąpałem;)

  • 7. Data: 2014-06-09 09:41:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 9 Jun 2014 08:09:47 +0200, Budyń

    > a latem basen to powinien byc grzany słoncem!

    Właśnie wczoraj ze szwagrem rozprawialiśmy na ten temat. Sugeruję mu split
    na szrocie kupić i wpiąć w basen, a on chce budować "szklarnię" albo solar.
    Wszystko to wyjdzie drożej i z mniejszą efektywnością, ale uparty jest. :P

    Poza tym można sobie zbudować piec rakietowy (rocket stove) na drewno (ale
    węglem też się da w tym palić i co najważniejsze, czysto bez dymu i smrodu)
    i jak w przypadku klimy nie jest się uzależnionym od warunków
    atmosferycznych. Tj. można mieć ciepłą wodę w basenie nawet jak jest
    bezsłonecznie i chłodno.

    --
    Pozdor Myjk

  • 8. Data: 2014-06-09 09:54:57
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > solar.
    > Wszystko to wyjdzie drożej i z mniejszą efektywnością, ale uparty jest. :P

    wersja najtansza jednosezonowa jesli ma miejscena trawie:
    folia kubełkowa z 10-20m2
    na to rozwinąć wąż ogrodniczy najtanszy - tego trzeba dosc dużo, nie trzeba
    malowaz na czarno, ułożyc co 5-10cm
    całość nakryc folią bąbelkową
    przydusic cegłami zeby nie fruwało
    jesienią do smieci - no, wąż sie przyda na nastepny rok :)

    taniej nic nie bedzie a powierzchnia gwarantuje energię.

    b.

  • 9. Data: 2014-06-09 09:56:25
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 czerwca 2014 08:09:47 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > U�ytkownik "Adam" <a...@g...com> napisa� w wiadomo�ci

    ps.com...

    > bo nie pr�bowa�e� - u mnie grzany basen to przeb�j. W takim dobrze
    ciep�ym

    > to sie siedzi godzinami. Upa� i ciep�a woda to fajna kombinacja, mimo ze
    >
    > brzmi dziwnie :)

    > a latem basen to powinien byc grzany s�oncem!
    >

    > b.

    Najprościej napuścić do niego czarną wodę.

  • 10. Data: 2014-06-09 10:06:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 9 Jun 2014 09:54:57 +0200, Budyń

    > taniej nic nie bedzie a powierzchnia gwarantuje energię.

    Tak miał w zeszłym roku. Działało jakotako, ale to jest uzależnione od
    słońca. No i wydajność ma słabą jednak, bo basen całkiem spory.

    --
    Pozdor Myjk