    From: "Bartek" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Jak poprawdzić źle zrobiona cyrkulacje cwu
    Date: Thu, 26 Aug 2010 11:00:02 +0200

    Witam
    Właśnie skończyłem robić instalacje wody w domku i przyszedł instalator od
    kotła i mówi że to wszystko jest źle, że nie bedzie działać jak powinno.
    Możecie coś powiedzieć na ten temat? Opis poniżej.
    1. W projekcie mam rurki miedziane o średnicy 15 i 18 - ja zrobiłem to w
    pex-ie (KISANA) średnice zamiast 15mm to 16mm i zamiast 18mm to dałem 20 mm.
    Instalator mówi że to jest źle że to tak nie będzie działać bo jak odkręcę
    kran w łazience to woda w kranie w kuchni nie bedzie prawie leciała.
    Instalacje mam zrobioną w następujący sposób, piony i wejścia do łazienek
    zrobione są rurą 20 mm. Łazienka wchodzę rurą 20mm, odgałęzienie na prysznic
    16 mm, za prysznicem redukcja na 16 mm i za redukcją umywalka i pralka. Za
    umywalką jest trójnik i pociągnięta jest teraz woda do kuchni do
    zlewozmywaka rurą 16 mm.
    Łazienka góra - wchodzę do łazienki rurą 20 mm, redukcja na 16 i wyjście na
    wannę za wanną wyjście na umywalkę.
    Czy faktycznie to będzie źle działać?

    2. Drugi problem to cyrkulacja - ja zrobiłem tak że puściłem trzecią nitkę
    do cyrkulacji i przy każdym kranie dałem trójnik na nitce ciepłej wody i tam
    podłączyłem nitkę od cyrkulacji, potem na rurze od cyrkulacji trójnik i
    podejście do kolejnego kranu i tak aż do samego kotła. Tak więc wyszło mi że
    pętla jest przy każdym kranie. Wiem że to źle - ale jak to najlepiej
    naprawić żeby były jak najmniejsze straty? Jak przerobić tą cyrkulację?

    3. Rozumiem że prawidłowo zrobiona cyrkulacja to idzie rura np. 20 mm przez
    cały pion i od niej odnogi do kranów a na samej górze wracam nitką do pompy
    cyrkulacyjnej. I tu wszystko ok jak mam łazienki jedna nad drugą, ale co
    zrobić z kuchnią? Kuchnia jest oddalona od łazienek o jakieś 12-14 metrów
    licząc po rurach. Potraktować kuchnie jako pierwszy odbiornik i potem z
    kuchni iść na łazienkę - i całą wodę przy cyrkulacji gonić przez kuchnię na
    łazienki? A może szukać innego rozwiązania?

    Pozdrawiam i dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
    Bartek