  • 1. Data: 2010-08-26 09:00:02
    Temat: Jak poprawdzić źle zrobiona cyrkulacje cwu
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Właśnie skończyłem robić instalacje wody w domku i przyszedł instalator od
    kotła i mówi że to wszystko jest źle, że nie bedzie działać jak powinno.
    Możecie coś powiedzieć na ten temat? Opis poniżej.
    1. W projekcie mam rurki miedziane o średnicy 15 i 18 - ja zrobiłem to w
    pex-ie (KISANA) średnice zamiast 15mm to 16mm i zamiast 18mm to dałem 20 mm.
    Instalator mówi że to jest źle że to tak nie będzie działać bo jak odkręcę
    kran w łazience to woda w kranie w kuchni nie bedzie prawie leciała.
    Instalacje mam zrobioną w następujący sposób, piony i wejścia do łazienek
    zrobione są rurą 20 mm. Łazienka wchodzę rurą 20mm, odgałęzienie na prysznic
    16 mm, za prysznicem redukcja na 16 mm i za redukcją umywalka i pralka. Za
    umywalką jest trójnik i pociągnięta jest teraz woda do kuchni do
    zlewozmywaka rurą 16 mm.
    Łazienka góra - wchodzę do łazienki rurą 20 mm, redukcja na 16 i wyjście na
    wannę za wanną wyjście na umywalkę.
    Czy faktycznie to będzie źle działać?

    2. Drugi problem to cyrkulacja - ja zrobiłem tak że puściłem trzecią nitkę
    do cyrkulacji i przy każdym kranie dałem trójnik na nitce ciepłej wody i tam
    podłączyłem nitkę od cyrkulacji, potem na rurze od cyrkulacji trójnik i
    podejście do kolejnego kranu i tak aż do samego kotła. Tak więc wyszło mi że
    pętla jest przy każdym kranie. Wiem że to źle - ale jak to najlepiej
    naprawić żeby były jak najmniejsze straty? Jak przerobić tą cyrkulację?

    3. Rozumiem że prawidłowo zrobiona cyrkulacja to idzie rura np. 20 mm przez
    cały pion i od niej odnogi do kranów a na samej górze wracam nitką do pompy
    cyrkulacyjnej. I tu wszystko ok jak mam łazienki jedna nad drugą, ale co
    zrobić z kuchnią? Kuchnia jest oddalona od łazienek o jakieś 12-14 metrów
    licząc po rurach. Potraktować kuchnie jako pierwszy odbiornik i potem z
    kuchni iść na łazienkę - i całą wodę przy cyrkulacji gonić przez kuchnię na
    łazienki? A może szukać innego rozwiązania?

    Pozdrawiam i dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
    Bartek

  • 2. Data: 2010-08-26 14:11:43
    Temat: Re: Jak poprawdzić źle zrobiona cyrkulacje cwu
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Instalator mówi że to jest źle że to tak nie będzie działać bo jak odkręcę
    > kran w łazience to woda w kranie w kuchni nie bedzie prawie leciała.

    Z jednej strony ktoś to w tym projekcie policzył, ale z drugiej "półcalowe" rurki
    (PEX 20 lub Cu18) mają objętość 0,2[l/m] i przy umiarkowanej prędkości przepływu
    (0,5m/s) masz wypływ 6[l/min]. Rureczki "3/8" (PEX16 lub Cu15) dają połowę tego. Czy
    ci to wystarczy sam oceń. Chodzi głownie o zlew i prysznic.

    To wcale nie jest źle.

  • 3. Data: 2010-08-26 15:56:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bartek wrote:
> [...]
    > Łazienka góra - wchodzę do łazienki rurą 20 mm, redukcja na 16 i
    > wyjście na wannę za wanną wyjście na umywalkę.

    Może sie okazać że będą problemy z równoczesnością odbioru.

    ta trasa do kuchni to jakiś koszmar.

> [...]
    > kotła. Tak więc wyszło mi że pętla jest przy każdym kranie. Wiem że
    > to źle - ale jak to najlepiej naprawić żeby były jak najmniejsze

    wyciąć i przerobić.. cyrkulację spinamy na końcu gałęzi

    patrz wyżej

  • 4. Data: 2010-08-26 15:57:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    William Bonawentura wrote:
> [...]
    > Rureczki "3/8" (PEX16 lub Cu15) dają połowę tego. Czy ci to wystarczy
    > sam oceń. Chodzi głownie o zlew i prysznic.

    jest bardzo źle :)

    w gruncie rzeczy ma zdublowane rury cielej wody :)

    a cyrkulacja sie zamknię na pierwszej spince

  • 5. Data: 2010-08-26 17:38:05
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 26 Sie, 17:57, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > jest bardzo źle  :)
    >
    > w gruncie rzeczy ma zdublowane rury cielej wody  :)
    >
    > a cyrkulacja sie zamknię na pierwszej spince

    Ale jakby tak sobie lekko pozaciskal te "drabinki" przy kolejnych
    kranach to moze by mu sie udalo wyregulowac troche te "cyrkulacje".
    Pex-y daja sie tak naduzywac.
    Od biedy mozna powtykac zamiast szczebelkow tej drabinki zawory. Koszt
    znosny a regulowac sie daje :) Ale ile biegania bedzie przy regulacji
    tego to sobie wyobrazic narazie nie umiem :)

    Ale jakby pompke podpiac pod czujnik ruchu to nawet przy takiej
    dlugiej linii cyrkulacji bylo by znosne...
    Sprawa jest do uratowania.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 6. Data: 2010-08-26 19:37:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ptoki wrote:
> [...]
    > znosny a regulowac sie daje :) Ale ile biegania bedzie przy regulacji
    > tego to sobie wyobrazic narazie nie umiem :)

    zawory sterowane komputerem i czujniki przepływu oraz temperatury :)

    można by dynamicznie sterować tą siecią :)

  • 7. Data: 2010-08-26 20:17:01
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > znosny a regulowac sie daje :) Ale ile biegania bedzie przy regulacji
    > tego to sobie wyobrazic narazie nie umiem :)

    He he he i proponujesz dalsze rzeźbienie w g.... :)
    Zaworami ustawić i wyrekulować - życzę powodzenia.
    Jeżeli jest potrzebne dławienie przepływów to wstawia się ograniczniki
    przepływów i już. Dobiera się ograniczniko o określonych przepływach jakie
    są potrzebne.
    Jednak nie zmienia to faktu, że tak wykonana instalacja będzie stwarzała
    ogromne problemy, o których mówił "instalator od kotła".
    Problem niestety leży w tym, że instalacje robią osoby, którym się wydaje,
    że zrobią to taniej i lepiej.
    Prawda niestety jest taka, że teraz nalezałoby wykonać tę instalację jeszcze
    raz prawidłowo.

  • 8. Data: 2010-08-26 20:33:08
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 26 Sie, 17:57, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > jest bardzo źle :)
    >
    > w gruncie rzeczy ma zdublowane rury cielej wody :)
    >
    > a cyrkulacja sie zamknię na pierwszej spince

    Idąc tym tokiem myślenia otwarcie kranu w łazience powinno skutkować brakiem wody w
    kuchni. A tak nie jest. Nawet mały kawałek oporu na rurce czy kształtce spowoduje
    rozpływ wody. A to, że obieg jednego przyboru będzie miał 10 razy większy przepływ
    cyrkulacji niż drugi nie ma specjalnego znaczenia. Po kilku minutach pracy pompki i
    jeden i drugi będzie ciepły i o to chodzi.

  • 9. Data: 2010-08-26 20:53:32
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    > Może sie okazać że będą problemy z równoczesnością odbioru.
    >
    > ta trasa do kuchni to jakiś koszmar.

    A czemu koszmar - 16 mm sie tu nie nadaje?

  • 10. Data: 2010-08-26 20:55:09
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > do zlewozmywaka rurą 16 mm.
    > Łazienka góra - wchodzę do łazienki rurą 20 mm, redukcja na 16 i wyjście

    Twój błąd polega na tym, że przyrównałeś rury miedziane do pexa, dobierajac
    rurę 16mm pex zamiast rury miedzianej 15mm oraz rury 20mm pex zamiast
    miedzianych 18mm. To, że rury pex mają większe średnice nie oznacza, że
    przepływy będą większe. Z prostego powodu, ponieważ rury pex muszą być
    łączone złączkami, które posiadają o wiele mniejsze przekroje. Dlatego też
    przepływy w rurach pex będą mniejsze.

> [...]
    > naprawić żeby były jak najmniejsze straty? Jak przerobić tą cyrkulację?

    Którędy prowadziłeś rury ?
    Gdzie masz zrobione pętle i jak ?
    Najlepiej jest dać 2 rury 20 pex obok siebie. Jedna rura zasilająca, a druga
    powrotna. Rury te prowadzisz równolegle w ścianie czy też po podłodze, a od
    zasilania wyprowadzasz 16 pex do kranów. Odcinki 1-2 m rur 16 pex mają
    bardzo małą pojemność wody i nie będziesz zauważał opóźnień w dopływie
    ciepłej wody. Wobec tego nie muszisz robić pętli przy samych kranach, choć
    takie pętle nie stanowią problemu.
    Jak zapewnić dobry przepływ ?
    Po pierwsze poprzez odpowiednio grube rury, ale można też zrobić poprzez
    połączeniae pierścieniowe.
    Większość ludzi zakłada pompki cyrkulacyjne na powrocie cyrkulacji,
    nierzadko prowadząc cyrkulację cieńszą rurą.
    Ja robię to całkiem inaczej. Prowadzę cały obwód tj. zasilanie i powrót rurą
    o jednakowej grubości, a pompkę daję na zasilaniu równolegle z zaworem
    zwrotnym otwierającym się w kierunku odbiorników. Pompka zaś tłoczy wodę w
    kierunku kranów. Dzięki temu woda dociera do odbiorników z 2 stron tj. od
    strony zasilania w czasie poboru wody poprzez otwierający się zawór zwrotny.
    W czasie braku poboru wody, zawór na nitce zasilającej jest zamknięty, a
    woda w obiegu płynie poprzez pompkę. W chwili odkręcenia kranu otwiera się
    zawór zwrotny tworząc obejcie dla pompki oraz część wody dociera nitką
    powrotną, w której na czas poboru wody zmienia się kierunek przepływu.
    Taki układ zapewnia mniejsze spadki ciśnień w razie odkręcania kolejnych
    kranów.

> [...]
    > potem z kuchni iść na łazienkę - i całą wodę przy cyrkulacji gonić przez
    > kuchnię na łazienki? A może szukać innego rozwiązania?

    Zrobić całkiem oddzielny obwód lub poprowadzić instalację pierścieniowo.
    Innym rozwiązaniem jest nie prowadzić cyrkulacji do kuchni. W sumie w kuchni
    ciepła woda jest potrzebna tylko podczas zmywania, które trwa dłuższy czas i
    te 12m rury nie stanowi w tym przypadku problemu. Chwilowe pobory wody to
    głównie nalewanie do czajnika, szklanka wody, którą dodajemy do ciasta,
    przepłukanie ziemniaków czy makaronu itp., a zatem i tak pobieramy wtedy
    zazwyczaj zimną wodę :)
    Pozostaje jeszcze zmywarka, czasami lodówka z kostkarką czy samowary czyli
    także urządzenia, które nie potrzebują ciepłej wody.