  • 1. Data: 2011-09-10 21:45:49
    Temat: Mały błąd - za DUŻY zadatek.
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,10229825,Cudzy_b
    lad_da_ci_pol_miliona_zlotych__Skorzystasz_.html

    "(...)- W zasadzie w ciągu tygodnia sprowadziła mi potencjalnego klienta.
    Było Boże Ciało, wyjechałam do Kopenhagi. Dzwoni do mnie. - Mam klienta,
    zakochał się, chce brać je natychmiast.

    Za ile sprzedaję mieszkanie? 1,55 mln zł. Zależy mi na czasie. On? Pan
    prawnik z Krakowa. Koło czterdziestki w garniturze wzbudzający zaufanie.
    Opowiadał o literaturze, swoich zamiłowaniach kulinarnych. Uroczy,
    kurtuazyjny. Podobał mi się? W pewnym sensie. Ale nie! Nic romantycznego!
    Ja byłam chwilę po rozwodzie, trochę rozbita, człowiek ciągnie wtedy do
    takich ciepłych ludzi.(...)

    "(...)Ona: - Dwa dni później dostałam zaświadczenie z banku. Spotkaliśmy
    się 4 sierpnia. Powiedział: Rozmyśliłem się. Chcę, aby pani w ciągu
    tygodnia oddała zadatek i jeszcze 70 tys. kosztów, które poniosłem.
    Zamurowało mnie. Przecież wiedział, że wszystkie pieniądze, które od niego
    dostałam, wydałam na spłatę kredytu!

    On: - Poprosiłem WYŁĄCZNIE o zwrot wpłaconego zadatku, czyli tylko tych
    pieniędzy, które Pani X fizycznie ode mnie wcześniej otrzymała (plus zwrot
    kosztów, w tym notariusza i pośrednika, bo jednak transakcja nie doszła do
    skutku z jej winy). Nie chciałem ani grosza więcej, niż zapłaciłem.

    Odmówiła zwrotu pieniędzy. To był taki szantaż - albo pan to kupi w nowym
    terminie, albo nie zwrócimy panu pańskich pieniędzy.

    Ona: - W listopadzie sprzedałam mieszkanie po mamie, aby jakoś rozwiązać
    sytuację. Loguję się na swoje konto w banku: nie mogę zrobić żadnej
    transakcji. Myślałam, że to jakaś pomyłka. Dzwonię na infolinię i słyszę:
    pani konto jest zajęte przez komornika.

    Wynajęłam detektywa. I co zebrał? Nic. Że był związany z różnego rodzaju
    transakcjami, które były niejednoznaczne.

    Później był sąd pierwszej i drugiej instancji. Prawomocny wyrok kilkanaście
    dni temu.

    Przegrałam. Ile? Milion z odsetkami. Plus 57 tys. kosztów sądowych.

    Sąd: - Nawet jeżeli strony uzgodnią, że przełożą termin zawarcia umowy, to
    ta okoliczność nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia. Zastrzegając zadatek o
    tak dużej wysokości, strony, a szczególnie pozwana, winny się liczyć z
    wynikającymi z tego skutkami prawnymi.(...)

    Jakimi?

    "(...)Mieszkanie było na kredyt. W umowie przedwstępnej wpisaliśmy
    klauzulę, że go spłacę, i dostarczę zaświadczenie o spłacie.

    (Była połowa czerwca)

    Miałam to zrobić z zadatku. Dlatego wpłacił mi dużo, bo 500 tys. zł.

    (W przypadku gdy transakcja nie dochodzi do skutku z winy sprzedającego,
    zwraca on zadatek w PODWÓJNEJ wysokości)(...)"

    --
    XL

  • 2. Data: 2011-09-11 07:59:37
    Temat: Re: Mały błąd - za DUŻY zadatek.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ikselka wrote:
> [...]
    >
    > (W przypadku gdy transakcja nie dochodzi do skutku z winy
    > sprzedającego, zwraca on zadatek w PODWÓJNEJ wysokości)(...)"

    imho to jest dokąłdnei przykłąd tego o czym pisał pewien prawnik ostatnio w
    w GW.

    Sędziowei w Polsce wydają wyroki nie keirując sie sprawiedliwoscią i włąsnym
    osoądem tylko stosuja literalnie paragrafy prawa. W sumie do takich wyroków
    nei trzeba sędziów wystarczyłby komputer.

    Mądry sędzia oszacował by czy osoba pozwana miała dobrą wolę spłaty, czy
    opóźnienie wynikło z jej winy itd...

    a tak wydał wyrok zgodny z prawem ale kompletnie niesprawiedliwy.

  • 3. Data: 2011-09-11 12:18:23
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 11 Sep 2011 09:59:37 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

> [...]
    > opóźnienie wynikło z jej winy itd...
    >
    > a tak wydał wyrok zgodny z prawem ale kompletnie niesprawiedliwy.

    Żal mi tej pani i wiem, ze facet nie miał dobrej woli, ale głupich nie
    sieją, sami się rodzą - wyrok JEST sprawiedliwy: niby dlaczego ktoś
    bogatszy, kto ma na zbyciu mieszkanie za półtora miliona, ma za swoją
    głupotę nie płacić tylko dlatego, że akurat w jego przypadku więcej
    (kwotowo) ona kosztuje?
    --
    XL

  • 4. Data: 2011-09-11 18:23:28
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ikselka wrote:

> [...]
    > bogatszy, kto ma na zbyciu mieszkanie za półtora miliona, ma za swoją
    > głupotę nie płacić tylko dlatego, że akurat w jego przypadku więcej

    a gdyby to dotyczyło kogoś biedniejszego?

  • 5. Data: 2011-09-11 18:34:16
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 11 Sep 2011 20:23:28 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    lad_da_ci_pol_miliona_zlotych__Skorzystasz_.html

    > a gdyby to dotyczyło kogoś biedniejszego?

    To chyba jasno wynika z mojej poprzedniej wypowiedzi, że bez różnicy -
    każdy powinien płacić za swoją głupotę. Prawo dotyczy każdego i po to jest
    ustanowione, aby nie kierowano się przy wydawaniu wyroków w tego rodzaju
    sprawach wysokością straty - nigdy nie zapadłby żaden rzetelny wyrok.
    Ponadto - nigdy nie byłaby zawarta żadna realnie wiążąca transakcja ani
    żadna umowa nie miałaby sensu...

    --
    XL

  • 6. Data: 2011-09-11 18:48:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ikselka wrote:

> [...]
    > rzetelny wyrok. Ponadto - nigdy nie byłaby zawarta żadna realnie
    > wiążąca transakcja ani żadna umowa nie miałaby sensu...

    Rzetelny wyrok to wyrok sprawiedliwy a nie mechaniczne przyklepanie.

  • 7. Data: 2011-09-11 19:33:58
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 11 Sep 2011 20:48:26 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > Rzetelny wyrok to wyrok sprawiedliwy a nie mechaniczne przyklepanie.

    Oczywiście, że masz rację. Ten wyrok był rzetelny - sędzia na pewno wziął
    pod uwagę, że notariusz dwa razy pytał tę panią, czy WIE, co robi.
    --
    XL

  • 8. Data: 2011-09-12 07:24:30
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Sun, 11 Sep 2011 09:59:37 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
    > Mądry sędzia oszacował by czy osoba pozwana miała dobrą wolę spłaty, czy
    > opóźnienie wynikło z jej winy itd...
    A to, że kupujący musiał czy chciał się zmieścić w umówionym terminie to
    już nic nie znaczy? Dając zadatek i podpisując umowę z konkretnymi datami
    szacujesz ryzyko i podejmujesz je albo nie. Tutaj pani beztrosko ryzyko
    podjęła.

    --
    Obnoszenie się z osobistymi preferencjami heteroseksualnymi uważane jest
    za obsceniczne i niesmaczne. Jeżeli natomiast ktoś rozgłasza fakt bycia

  • 9. Data: 2011-09-12 07:26:59
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Sun, 11 Sep 2011 14:18:23 +0200, Ikselka napisał(a):
    > Żal mi tej pani i wiem, ze facet nie miał dobrej woli,
    Jak by nie miał dobrej woli to by zażądał całej należnej mu kwoty a nie
    jakiś drobnych.

  • 10. Data: 2011-09-12 11:19:27
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 09:26:59 +0200, Pooh napisał(a):

    > Jak by nie miał dobrej woli to by zażądał całej należnej mu kwoty a nie
    > jakiś drobnych.

    W każdym razie formalnie i prawnie on jest w porządku.
    --
    XL