eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieManiek palisz już w kominku? U mnie miesiąc czasu już minął. › Maniek palisz już w kominku? U mnie miesiąc czasu już minął.
    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Maniek palisz już w kominku? U mnie miesiąc czasu już minął.
    Date: Mon, 23 Jan 2012 14:08:31 +0100

    Miesiąc temu 23 grudnia 2011 po raz pierwszy zapaliłem w kominku.
    Budując go, myślałem że będę popalał w nim tylko od czasu do czasu, ale
    okazało się że palimy w nim niemal w każdy dzień.
    W dni wolne gdy bywało chłodniej już w południe zaczynamy palić i tak do do
    22:00-23:00. W pozostałe dni, to tak od 17:00-18:00 do 22:00. Znaczy się że
    często jeszcze przed 22:00 jakieś jedno polano trafiało w ogień i na tym
    koniec.
    Spalam około 4-5 ćwiartek na jeden dzień, ale ostatnio zacząłem robic tak
    że jak się rozpali to wrzucam nie ćwiartki lecz całe połówki gdyż pali się
    dłużej bezobsługowo. Poszło dotychczs jakieś 0.7metra jesionu.
    Kominek rozgrzewa niemal cały dom. Ciepło idealnie rozprzasza się po całym
    budynku. W salonie termometr oddalony o jakieś 2,5m od kominka podczas
    palenia wskazuje 26-28stC, w wejściu do kuchni (częściowo otwartej) wisi
    sterownik pokojowy kotła gazowego który wskazuje najczęściej 22-23stC,
    czasem 24stC. W sypialni na górze termometr wskazuje 20-21stC. Kocioł CO w
    czasie gdy palimy wogóle się nei załącza.

    Szkoda że zima wyjątkowo ciepła i inna od poprzedniej, ciężko o jakieś
    sensowne porównania ale mimo to podam co pokazuje licznik gazu.

    Najpierw podam lata poprzednie.

    Rok temu miesiące listopad/grudzień - przy czym grudzień dawał się wyjątkowo
    we znaki mrozami:
    05.11.2010 - 30.12.2010, 329m3 co dało 5,98m3/dobę.

    Podobny okres rok później ale do dnia odpalenia kominka
    04.11.2011 - 23.12.2011, 275m3, 5,61m3/dobę.

    W sumie o tyle był cieplejszy listopad i grudzień rok później, czyli
    6,15m3/dobę - 5,61m3/dobę.

    Podam jeszcze styczeń 2011 który był wyjątkowo długo mroźny:
    01.01.2011 - 02.02.2011, 211m3, 6,39m3/dobę
    Ale za to był bardziej słoneczny niż obecny styczeń 2012 co skończyło się
    ponad 120kWh energii z kolektorów.

    A teraz już okres z paleniem w kominku, czyli to co zobaczyłem wczoraj
    wieczorem na liczniku.
    Okres 23.11.2011 - 22.01.2012, 123m3, 4,1m3/dobę.
    Od początku stycznia niemal ciągłe zachmurzenie i solary do wczoraj
    wyprodukowały zaledwie 23kWh. Dzisiaj widzę jest dopiero drugi dzień w
    styczniu, taki słoneczny, podczas którego wyjdzie szacuję 12-15kWh z
    solarów.

    Wychodzi na to, że w mroźne dni stycznia zeszłego roku, dupsko ratowały
    solary, gdyż mroźnie dni to słoneczne dni, jak to w porze wyżu.
    Woda CWU pochłania około 1,5-2m3 gazu na dobę.
    Za gaz, za okres 23.12.2011 - 22.01.2012 według nowej taryfy zapłacę około
    268zł, po starej taryfie wyszło by około 247zł.
    0,7metra drewna to około 126zł.
    Razem 373zł.

    Poprzedni analogiczny okres, rok temu, kosztował mnie według ówczesnej
    taryfy ponad 400zł.

    Wnioski.
    Nie ma co, ale palenie w kominku gdy na zewnątrz jest ciepło jak obecnie nie
    ma nic wspólnego z redukcją kosztów ogrzewania. Jest luksusem. W domu jest
    o wiele za ciepło, a suma kosztów wydanych na opał może się okazać że będzie
    nawet wyższa. Niepotrzebnie tak ciepło w domu jest a słabiej się nie da
    palić bo zgaśnie albo trzeba by siedzieć nonstop przy kominku i podkłacać po
    troszku patyczków.
    To nie ma sensu takie jaranie w kominku, jedyna satysfakcja to to, że
    gazownikom kawałek faka pokazałem i że oddaliłem się spooooro w dół od
    granicy zużycia 1200m3 która kwalifikuje do wyższej taryfy W3.
    Ale tak po prawdzie paląc rozsądnie tylko w mroźne dni też gazownikom małego
    faka pokażę.

    Marek