  • 1. Data: 2012-01-23 13:08:31
    Temat: Maniek palisz już w kominku? U mnie miesiąc czasu już minął.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Miesiąc temu 23 grudnia 2011 po raz pierwszy zapaliłem w kominku.
    Budując go, myślałem że będę popalał w nim tylko od czasu do czasu, ale
    okazało się że palimy w nim niemal w każdy dzień.
    W dni wolne gdy bywało chłodniej już w południe zaczynamy palić i tak do do
    22:00-23:00. W pozostałe dni, to tak od 17:00-18:00 do 22:00. Znaczy się że
    często jeszcze przed 22:00 jakieś jedno polano trafiało w ogień i na tym
    koniec.
    Spalam około 4-5 ćwiartek na jeden dzień, ale ostatnio zacząłem robic tak
    że jak się rozpali to wrzucam nie ćwiartki lecz całe połówki gdyż pali się
    dłużej bezobsługowo. Poszło dotychczs jakieś 0.7metra jesionu.
    Kominek rozgrzewa niemal cały dom. Ciepło idealnie rozprzasza się po całym
    budynku. W salonie termometr oddalony o jakieś 2,5m od kominka podczas
    palenia wskazuje 26-28stC, w wejściu do kuchni (częściowo otwartej) wisi
    sterownik pokojowy kotła gazowego który wskazuje najczęściej 22-23stC,
    czasem 24stC. W sypialni na górze termometr wskazuje 20-21stC. Kocioł CO w
    czasie gdy palimy wogóle się nei załącza.

    Szkoda że zima wyjątkowo ciepła i inna od poprzedniej, ciężko o jakieś
    sensowne porównania ale mimo to podam co pokazuje licznik gazu.

    Najpierw podam lata poprzednie.

    Rok temu miesiące listopad/grudzień - przy czym grudzień dawał się wyjątkowo
    we znaki mrozami:
    05.11.2010 - 30.12.2010, 329m3 co dało 5,98m3/dobę.

    Podobny okres rok później ale do dnia odpalenia kominka
    04.11.2011 - 23.12.2011, 275m3, 5,61m3/dobę.

    W sumie o tyle był cieplejszy listopad i grudzień rok później, czyli
    6,15m3/dobę - 5,61m3/dobę.

    Podam jeszcze styczeń 2011 który był wyjątkowo długo mroźny:
    01.01.2011 - 02.02.2011, 211m3, 6,39m3/dobę
    Ale za to był bardziej słoneczny niż obecny styczeń 2012 co skończyło się
    ponad 120kWh energii z kolektorów.

    A teraz już okres z paleniem w kominku, czyli to co zobaczyłem wczoraj
    wieczorem na liczniku.
    Okres 23.11.2011 - 22.01.2012, 123m3, 4,1m3/dobę.
    Od początku stycznia niemal ciągłe zachmurzenie i solary do wczoraj
    wyprodukowały zaledwie 23kWh. Dzisiaj widzę jest dopiero drugi dzień w
    styczniu, taki słoneczny, podczas którego wyjdzie szacuję 12-15kWh z
    solarów.

    Wychodzi na to, że w mroźne dni stycznia zeszłego roku, dupsko ratowały
    solary, gdyż mroźnie dni to słoneczne dni, jak to w porze wyżu.
    Woda CWU pochłania około 1,5-2m3 gazu na dobę.
    Za gaz, za okres 23.12.2011 - 22.01.2012 według nowej taryfy zapłacę około
    268zł, po starej taryfie wyszło by około 247zł.
    0,7metra drewna to około 126zł.
    Razem 373zł.

    Poprzedni analogiczny okres, rok temu, kosztował mnie według ówczesnej
    taryfy ponad 400zł.

    Wnioski.
    Nie ma co, ale palenie w kominku gdy na zewnątrz jest ciepło jak obecnie nie
    ma nic wspólnego z redukcją kosztów ogrzewania. Jest luksusem. W domu jest
    o wiele za ciepło, a suma kosztów wydanych na opał może się okazać że będzie
    nawet wyższa. Niepotrzebnie tak ciepło w domu jest a słabiej się nie da
    palić bo zgaśnie albo trzeba by siedzieć nonstop przy kominku i podkłacać po
    troszku patyczków.
    To nie ma sensu takie jaranie w kominku, jedyna satysfakcja to to, że
    gazownikom kawałek faka pokazałem i że oddaliłem się spooooro w dół od
    granicy zużycia 1200m3 która kwalifikuje do wyższej taryfy W3.
    Ale tak po prawdzie paląc rozsądnie tylko w mroźne dni też gazownikom małego
    faka pokażę.

    Marek

  • 2. Data: 2012-01-23 14:12:46
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    da.pl...

    >To nie ma sensu takie jaranie w kominku,

    Kurczę już wyliczałeś że gazem taniej od węgla, teraz wychodzi Tobie że
    gazem taniej nawet od drewna;))
    Ciekawe te Twoje wyliczenia;))
    No chyba że drewno liczysz w cenach 250 zł/m3 lub wyższych;) Może gdzieś
    takie ceny są;)

  • 3. Data: 2012-01-23 14:19:15
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > gazem taniej nawet od drewna;))
    > Ciekawe te Twoje wyliczenia;))
    > No chyba że drewno liczysz w cenach 250 zł/m3 lub wyższych;) Może gdzieś

    "Meter" jesiona płaciłem po 180zł
    Ja niczego nie udowadniam. Ja tylko przedstawiłem sprawozdanie bez
    naciągania rzeczywistości.
    To że ze stanu licznika "przed i po" tak wychodzi to sam się bardzo dziwię
    i szukałem jakiegoś błędu.
    Niestety, tak mi to wychodzi i nie chce inaczej. Zauważ że paląc drewnem w
    kominku o takiej ciepłej porze przegrzewam niepotrzebnie dom co skutkuje
    nadmiarem wsadzonej weń energii. Gdybym palił po patyczku i pilnował aby
    tylko nie zgasło to by było lepiej.

    Marek

  • 4. Data: 2012-01-23 14:31:16
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >"Meter" jesiona płaciłem po 180zł

    U nas za tyle to już przywiozę dąb czy buk szczególnie teraz jak zimy nie ma
    to spuscili z ceny.
    Ale czy dąb, buk jest lepszy od jesiona to nie wiem. Ja pale sosna,
    świerkiem, modrzewiem. Mam też trochę brzozy która kosztowała mnie ok 100
    zł/m3 chyba wiosną zeszłego roku
    > Zauważ że paląc drewnem w kominku o takiej ciepłej porze przegrzewam
    > niepotrzebnie dom co skutkuje nadmiarem wsadzonej weń energii.
    A tu racja. Kolejna wada kominka. Ja zawsze twierdziłem że kominek to tylko
    dla rekreacji. Sam ma kominek otwarty wymurowany z klinkieru i szamotu, palę
    w nim okazyjnie.
    Chcąc ogrzewać dom drewnem jako główne ogrzewanie to tylko kocioł tzw
    śmieciuch moim zdaniem.
    A ęroku mamy taka że sam drewna spaliłem jakieś symboliczne ilości w
    porównaniu do dwóch ubiegłych sezonów. Jestem świadom niedogodności palenia
    drewnem ale na razie dla mnie ok. Gaz w granicy działki jest więc myślę ze
    jakby kiedyś coś to z 5 tys zainwestuje w kocioł i przyłącze i przejdę na
    gaz. dom dobrze ocieplony 12 cm styro 25 cm wełny w dachu więc dam rade.
    Może nie tak jak u Ciebie za ok 2 tys ale 4 tys tez nie byłoby tragedii jak
    za taka spora chałupę.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 5. Data: 2012-01-23 14:38:19
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    a.pl...

    > U nas za tyle to już przywiozę dąb czy buk szczególnie teraz jak zimy nie
    > ma to spuscili z ceny.

    Krosi. Poszukaj w necie a dowiesz się że buk ma taką samą kaloryczność jak
    jesion. Dąb nawet nieco mniejszą i jest bardziej upierdliwy gdyż wymaga
    przed suszeniem aby postał kilka miesięcy na deszczu. Chodzi o coś tam
    niezbyt pożądanego co ma się z niego wypłukać.
    Kupiłem przed świętami metr jesiona a tuż po dokupiłem 2 metry buka w tej
    samej cenie, tyle że jest mokry i ma być na przyszły sezon.

    Marek

  • 6. Data: 2012-01-23 15:24:00
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Kris" <k...@w...pl> wrote:

> [...]
    > nim okazyjnie.
    > Chcąc ogrzewać dom drewnem jako główne ogrzewanie to tylko kocioł tzw

    Są kominki i kominki. Zainwestuj w porządny wkład, to będziesz palił w nim jak w
    piekarniku na gaz.
    http://www.youtube.com/watch?v=j5vJdUfn-KQ

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2012-01-23 18:06:09
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 23.01.2012 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał/a:
    > Miesiąc temu 23 grudnia 2011 po raz pierwszy zapaliłem w kominku.
    > Budując go, myślałem że będę popalał w nim tylko od czasu do czasu, ale
    > okazało się że palimy w nim niemal w każdy dzień.

    Masz zwykły kominek, DGP, płaszcz wodny...?
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2012-01-23 19:18:05
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "Bartek" napisał w wiadomości grup

    >Są kominki i kominki. Zainwestuj w porządny wkład, to będziesz palił w nim
    >jak w piekarniku na gaz.
    >http://www.youtube.com/watch?v=j5vJdUfn-KQ
    Nie wiem czy piszesz o modelu 3D cena 7500 zł:
    http://www.ceneo.pl/8387997
    czy o modelu 2D za ok 6100zł;
    http://kominki.istore.pl/pl,product,1990071,kominek,
    supra,temporis,2,d12kw.html.
    Chore ceny, nie wiem kto to montuje do domu.
    Jedyne zastosowanie to moim zdaniem do mieszkania/lokalu gdzie nie ma
    miejsca na kotłownie na zwykły kocioł a potrzeba przecież niewiele metrów
    kwadratowych.
    Kumpel ma mieszkanie 80mkw na 1 pietrze i u niego kotłownia w salonie jako
    główne źródło grzania to jedyne sensowne rozwiązanie bo nie ma miejsca na
    kocioł stałopaliwowy.
    Jak jest miejsce na kocioł to moim zdaniem montować kocioł a kominek
    najzwyklejszy czy nawet otwarty co tam kto lubi do rekreacji.

  • 9. Data: 2012-01-23 23:22:06
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Kris" <k...@W...PL> wrote:

> [...]
    > http://kominki.istore.pl/pl,product,1990071,kominek,
    supra,temporis,2,d12kw.html.
    > Chore ceny, nie wiem kto to montuje do domu.

    2D od 3D różnią się zdaje się tylko drzwiami. Mnie udało się gokupić za dużo
    lepszą sumę, wówczas jeden i drugi kosztował niemal tyle samo. Zwróć uwagę, że
    kominek można kupić z VAT 8% z montażem. Ja za sam montaż zapłaciłem 200zł z
    materiałem, czyli wniesienie, ustawienie (on ma własne nogi) i podłączenie rurą
    i kolanem 45* do komina. Zaoszczędziłem przy tym 15% VATu. Przy okazji kupiłem
    wełnę na obudowę, turbinę BAN-AN3, sterownik, rury spiro, anemostaty, taśmy i
    wszystko co było potrzebne do zbudowania kominka i DGP. Z VATem 7% :)

> [...]
    > Jak jest miejsce na kocioł to moim zdaniem montować kocioł a kominek
    > najzwyklejszy czy nawet otwarty co tam kto lubi do rekreacji.

    Ja już pisałem kiedyś, że do kotłowni to by mi się drewna nie chciało nosić. Do
    kominka w salonie - owszem :)

    --
    Bartek

  • 10. Data: 2012-01-24 02:18:34
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    > Ale tak po prawdzie paląc rozsądnie tylko w mroźne dni też gazownikom małego
    > faka pokażę.
    >
    > Marek

    A oni się boją że aż w portki robią. Zima ciepła. Monopoliści niby tracą. Ale
    odbiją sobie w następnych latach. Jak by w tym roku spadło zużycie gazu o
    połowę. To w przeciągu kilku lat cena gazu urosłą by tak żeby odbić straty.
    Ale jak by po odbiciu znowu zrobiły się mroźne zimy. I zużycie by wzrosło o
    100% to nie wrócą do ceny z 2012 roku. Jak byś się nie obrócił to dupa zawsze
    z tyłu. Podoba mi się idea ogrzewania pompą ciepła. Jest ich na tyle mało że w
    ogólnym bilansie nie powodują obniżenia wpływów monopolistów. W przypadku
    masowego przejścia na świetlówki kompaktowe monopoliści zaczęli mniej zarabiać
    i podnieśli ceny prądu żeby wyrównać straty. Czytam dane przedstawione przez
    Adama. Widzę że pompa ciepłą ma sens. Dokąd jest mało popularna daje spore
    oszczędności. Pod warunkiem że cena pompy ich nie zje.