  • 1. Data: 2011-10-09 11:10:55
    Temat: Moc grzejników przy kotle węglowym
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    Witam

    Właśnie przygotowuję sobie zestawienie materiałów do budowy instalacji
    CO i CWU.
    Ponieważ w projekcie znalazłem parę błędów a i też wprowadziłem kilka
    modyfikacji (zmiany ścianek działowych poddasza, zmiana kotła) więc
    chciałbym zweryfikować ewentualnie ustalić nowe parametry grzejników.

    Dom będzie ogrzewany kotłem węglowym/miałowym/ekogroszek. Wstępnie
    planuję opcję kotła gazowego ale to już w przyszłości.
    Ściany z BK + styro 15cm. Poddasze ocieplone 25cm wełny. Brak piwnicy.
    Przy domu jest dobudowany garaż, nad którym jest pokój/strych. Garaż ma
    być dogrzewany w minimalnym stopniu lub wcale (trochę mało
    energooszczędna duża brama). Okna normalne dwuszybowe, montowane w murze
    (a nie w warstwie izolacji). Wentylacja grawitacyjna.

    Jaki współczynnik mocy na m2 przyjąć? Oczywiście wolałbym lekko
    przewymiarować niż później miałoby się okazać, że jest za zimno.

    Kolejne pytanie to kwestia grzejników pod oknami dachowymi.
    Wiem, że zalecany jest ich montaż ale:

    1. Jedno okno dachowe mam w pokoju, w którym są już dwa normalne okna w
    ścianie i pod nimi będą grzejniki, więc nie chciałbym montować kolejnego.
    2. Drugie okno jest nad schodami a w holu na dole będzie ogrzewanie
    podłogowe. Czy unoszące się powietrze z holu nie wystarczy do
    zabezpieczenia okna przed kondensacją wilgoci.
    3. Trzecie okno jest w pokoju/strychu nad garażem. Będzie tam zwykłe
    okno i grzejnik pod nim. Poza tym ścianka kolankowa będzie mieć tam nie
    więcej niż 20cm więc również nie bardzo jest gdzie zamontować grzejnik.

    Czy w tych przypadkach mogę odpuścić sobie grzejniki pod oknami dachowymi?

    --
    M.

  • 2. Data: 2011-10-09 11:27:47
    Temat: Re: Moc grzejników przy kotle węglowym
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 09-10-2011 o 13:10:55 Skimir <p...@m...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Jaki współczynnik mocy na m2 przyjąć? Oczywiście wolałbym lekko
    > przewymiarować niż później miałoby się okazać, że jest za zimno.
    Ściągnij sobie OZC wprowaź ściany, okna weź typowe, bramy i policz,
    nikt ci nie powie w miarę dokłądnie ile potrzebujesz mocy, ważne
    są też mostki, np czy ociepliłeś mury nad ławą to co masz w ziemi i stanowi
    to ciągłość z ociepleniem ścian?

    > Kolejne pytanie to kwestia grzejników pod oknami dachowymi.
    > Wiem, że zalecany jest ich montaż ale:
    A czemu nie robisz podłogówkiw całym domu?

    > 1. Jedno okno dachowe mam w pokoju, w którym są już dwa normalne okna w
    > ścianie i pod nimi będą grzejniki, więc nie chciałbym montować kolejnego.

    Grzejniki pod oknami to punktu widzenia oszczędności energi najgorsza
    rzecz jaką można zrobić,gorące powietrze jest wypromiennywane przez szyby
    na zewn.
    Daje się tak grzejniki tylko z jednego powodu, bo zachodzi intensywne
    mieszanie
    zimnegopow z okna z gorącym z grzejnika i to trochę poprawia niekorzystny
    gradient temp w pokoju.

    Jak są małe to odpuść.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2011-10-09 13:19:29
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Skimir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jaki współczynnik mocy na m2 przyjąć? Oczywiście wolałbym lekko
    > przewymiarować niż później miałoby się okazać, że jest za zimno.

    Moc grzejnikjów jest bardzo zależna od parametów zasilania.
    Jeśłi nie będziesz miał zaworu mieszzjacego (trójdrożnego) na kotle to
    parametry zasilania muszą być większe aby nie tworzyły się w kotle produkty
    niecałkowitego spalania opału. Trochę to pogarsza sprawność.
    Po drugie- czy zakłądasz, że nocą będzie temperatura chłodnijesza (i o ile
    st)-
    w przypadku "żonglowania" temperaturami grzejniki muszą być trochę
    większe. (choć zyski z tego żonglowania są naprawdę nieznaczne).
    Przy grzaniu ciagłym ogólnie przyjęcie 40W/m2 powinno wystarczyć.
    Duża rola też kształtu domu (zwartości), powierzchni okien, a nawet
    ich usytuowania wzgledem stron świata itp.
    Garaż w bryle domu wyziebia go i potrzebne jest dobre ocieplenie
    sufitu garażu. Ale nawet z tym ociepleniem Ale nawet z nim to pokój
    nad garażem jest najzimniejszy- co wiem z własnego doświadczenia.
    Tam bym dał największą moc grzejników.
    T.

  • 4. Data: 2011-10-09 13:35:59
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-10-09 15:19, Tomek pisze:

    > w przypadku "żonglowania" temperaturami grzejniki muszą być trochę
    > większe. (choć zyski z tego żonglowania są naprawdę nieznaczne).
    > Przy grzaniu ciagłym ogólnie przyjęcie 40W/m2 powinno wystarczyć.

    No właśnie 40W/m2.
    Z mojego projektu wychodzi około 110W/m2. Tak są oznaczone grzejniki. W
    salonie jeden grzejnik 1800W drugi 2000W, powierzchnia 35m2.
    I takie proporcje są we wszystkich pomieszczeniach.

    --
    M.

  • 5. Data: 2011-10-09 14:24:24
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Skimir napisał:

> [...]
    > salonie jeden grzejnik 1800W drugi 2000W, powierzchnia 35m2.
    > I takie proporcje są we wszystkich pomieszczeniach.

    Ja mam instalację trochę przewymiarowaną - grzejniki chyba ze sto W/m2.
    W drugim domu już tak nie będzie, ale bałem się, że nie dadzą rady, bo
    klimat ostry.
    Teraz wiem, że te 40 - 50 W/m2 naprawdę wystarczy.

    Gdybyś chciał kiedyś mieć niskotemperaturowe źródło ogrzewania, to
    przewymiarowane grzejniki mogą się przydać, jak nie..., to będą grzały
    tylko górną krawędzią :-).

    Co do kotła... Mam na ekogroszek z podajnikiem. Działa w układzie
    otwartym i z niego jest zasilanie baniaka CWU napędzane pompką. Dalej
    mam wymiennik płytowy i za wymiennikiem rozgałęzienie na rozdzielacze do
    grzejników i na zawór trójdrogowy na podłogówkę.

    Nie przesadź z ilością grzejników. Ja mam trochę za dużo i nie wiem, czy
    nie zdemontuję kilku.

    Z tym zimnym pomieszczeniem nad garażem... Mam dwa pokoje właśnie nad
    garażem i nie zauważyłem, żeby były jakoś znacząco zimniejsze od
    pozostałych, a są to nasze biura i spędzamy tam po kilka godzin dziennie.

    Mam u siebie pod oknami dachowymi grzejnik i uważam, że jest on na swoim
    miejscu :-).
    W salonie nie dawałem grzejników - jest podłogówka i w zupełności
    wystarcza. Przemyśl to :-).

    Jakiej mocy kocioł chcesz wstawić? Ja mam 25 kW na ok 180 m2 i wiem, że
    jest trochę przewymiarowany, ale spisuje się bardzo dobrze. Zresztą
    instalator chciał mi wstawić 15 kW, a ja się uparłem na 25 - cena się
    nie zmieniła w związku z większą mocą. Nadmiar mocy się przydaje do
    zagrzania CWU. Jak dobrze dom docieplisz, to te 100 W na m2 ogrzewanej
    powierzchni w zupełności wystarczy licząc już z grzaniem baniaka CWU.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 6. Data: 2011-10-09 14:29:21
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

> [...]
    > salonie jeden grzejnik 1800W drugi 2000W, powierzchnia 35m2.
    > I takie proporcje są we wszystkich pomieszczeniach.

    Ja mam zapotrzebowanie max. 40W, a grzejniki mam właśnie rzędu
    120W/m2. Przy kotle na gaz to pozwala na szybkie dogrzanie
    w razie potrzeby, poza tym normalnie pracuje na zasileniu 48 oC
    co trochę zwiększa sprawność. W kotle węglowym nie
    można dać tak niskiej temp. zasilenia bez zaworu mieszającego.
    A dane wyższej temp. spowoduje (przy dużych grzejnikach)
    przegrzanie pomieszczeń.
    T.

  • 7. Data: 2011-10-09 15:56:03
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-10-09 16:24, Robert G pisze:

    > Gdybyś chciał kiedyś mieć niskotemperaturowe źródło ogrzewania, to
    > przewymiarowane grzejniki mogą się przydać, jak nie..., to będą grzały
    > tylko górną krawędzią :-).

    Niech grzeją którą chcą, byle grzały :-)

> [...]
    > mam wymiennik płytowy i za wymiennikiem rozgałęzienie na rozdzielacze do
    > grzejników i na zawór trójdrogowy na podłogówkę.

    Właśnie coś takiego chcę zrobić.

    > Nie przesadź z ilością grzejników. Ja mam trochę za dużo i nie wiem, czy
    > nie zdemontuję kilku.

    No właśnie. W projekcie mam pod każdym oknem grzejnik. Czy jest taka
    konieczność. Wiem, konwekcja itp. ale...
    Np. salon - są dwa okna, jedno na ścianie południowej, drugie na
    zachodniej (na zachodniej są również drzwi na taras). Czy dawać
    grzejniki pod oba okna, czy pod jednym ale stosownie większy. Jeśli pod
    jednym to którym?
    W sypialni są też dwa okna na ścianie południowej, czy dawać grzejniki
    pod obydwa?

    > Z tym zimnym pomieszczeniem nad garażem... Mam dwa pokoje właśnie nad

    Co do chłodu w tym pomieszczeniu to nie specjalnie się tym przejmuję
    ponieważ ma ono spełniać taką funkcję strychowo-gospodarczą.

    > Jakiej mocy kocioł chcesz wstawić? Ja mam 25 kW na ok 180 m2 i wiem, że
    > jest trochę przewymiarowany, ale spisuje się bardzo dobrze. Zresztą

    Wstępnie planowałem coś koło tego, bardziej może w stronę 20kW. Do
    ogrzania jest 140m2 powierzchni typowo mieszkalnej oraz garaż 40m2 i
    pomieszczenie nad nim ale tak jak pisałem nie muszą tam być jakieś
    typowo pokojowe temperatury.
    Zasobnik na wodę planuję na jakieś 500l.

    --
    M.

  • 8. Data: 2011-10-09 15:59:50
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-10-09 16:29, Tomek pisze:

> [...]
    > można dać tak niskiej temp. zasilenia bez zaworu mieszającego.
    > A dane wyższej temp. spowoduje (przy dużych grzejnikach)

    No to dalej jestem w kropce. Poczytałem trochę informacji i faktycznie
    mi wychodzi, że kilkadziesiąt W powinno wystarczyć a tu w projekcie są
    grzejniki po 110W/m2.
    Inna sprawa to kwestia grzania okresowego. Mając kocioł na węgiel/miał
    pewnie będzie to wyglądać tak, że załaduję wsad i wtedy będzie grzanie a
    nocą wychładzanie więc okresowo trzeba będzie oddać większą moc.

    --
    M.

  • 9. Data: 2011-10-09 16:08:12
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 09.10.2011 17:59, Skimir pisze:
> [...]

    nie jestem projektantem, a instalacje zrobiłem narazie tylko jedną, ale
    w porównaniu z sąsiadami w identycznych mieszkaniach, mam błyskawiczne
    grzanie i niższe rachunki, również dzięki nad-wymiarowym kaloryferom.

    > No to dalej jestem w kropce. Poczytałem trochę informacji i faktycznie
    > mi wychodzi, że kilkadziesiąt W powinno wystarczyć a tu w projekcie są
    > grzejniki po 110W/m2.

    tylko co teraz? przy grzaniu ciągłym - wystarczy kilkadziesiąt. Będziesz
    tak grzał? nie lepiej "odpalać" kocioł jak trzeba, a na 15 minut
    dogrzewać prądem albo poprostu pomarznąć? W trybie oszczędnym, wieksze
    kaloryfery mogą sie przydać. Jeśli planujesz kiedyś przejście na gaz, to
    odrazu kupuj aluminiowe kaloryfery. teraz po 5 żeberek, a za 5 lat po 5
    kolejnych - dokręcą Ci w sklepie.

    Nie bardzo wiem co z tym zaworem, trójdrożnym. ja bym dał kaloryferów na
    maksa, a mniej paliwa do pieca, tak zeby utrzymywał 50 a nie 80 stopni.

    ToMasz

  • 10. Data: 2011-10-09 16:12:36
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

> [...]
    > pewnie będzie to wyglądać tak, że załaduję wsad i wtedy będzie grzanie a
    > nocą wychładzanie więc okresowo trzeba będzie oddać większą moc.

    Powiem tak- gdy grzejniki są za duże- zawsze można je przykręcić.
    Gdy są za małe- jest kłopot z wymianą.
    Obecne grzejniki mają małą bezwładność cieplną, więc problem
    za dużych grzejników to kwesia tylko większych kosztów zakupu.
    T.