    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Subject: Odzysk szarej wody i ciepła
    Date: Wed, 9 May 2018 19:54:03 +0200

    W dniu 2018-05-09 o 18:58, Budyń pisze:

    > w baniaku plastikowym 750litrów do którego trafia woda szara mam wstawiony kwasiak
    200litrów z wodą pitną. Powierzchnią wymiany ciepła jest powierzchnia kwasiaka.
    > Wlot ciepłej szarej u góry, wylot na dole - klasyczny wymiennik przeciwprądowy.
    Kluczowe: woda ma czas na skuteczną wymianę ciepła, kilkanascie godzin to trwa.
    > Raz mi sie zapchało wyjście wody szarej, ono jest na dole a gile pływają na górze
    wiec generalnie problemu nie ma. Kazałem dosypywac czasem bakterii zeby sie samo
    troche czysciło.

    > Ze 3m3 to zajmuje łączenie z izolacją termiczną, układ piwnic mam taki ze to sie
    zmiesciło i spadki wydały.

    > b.

    Przyszedł mi do głowy taki pomysł, aby zrobić odzysk szarej wody oraz
    odzysk ciepła w jednym.

    Chodzi o wykonanie cylindrycznego zbiornika, do którego będzie wstawiona
    konstrukcja wykonana z rurek PP. Na tej konstrukcji byłaby nawinięta
    rura PEX20 woda w której byłaby podgrzewana przepływowo CWU. Zbiornik
    dobrze zaizolowany pianką PUR. Dno musiałoby być stożkowe, a na dole
    zawór spustowy dla zanieczyszczeń, które osiadałyby na dnie. Można by
    było tam wykorzystać typowy elektrozawór od pralek przemysłowych, które
    mają wyrzut grawitacyjny.

    Do zbiornika trafiałaby woda z mycia oraz z pralek. Dodawane byłyby
    bakterie i/lub koagulant. Procesy rozkładu zanieczyszczeń przez bakterie
    dawałby kolejną porcję energii cieplnej, która służyłaby do wstępnego
    podgrzania CWU. Dzięki temu, że podgrzewanie odbywałoby się w rurze PEX
    to nie mamy problemów z legionellą, która się namnaża w baniakach. W
    Twoim przypadku niestety może się tak dziać, bo podgrzewasz wodę w
    baniaku. Co prawda baniaki nierdzewne nie są zbyt przyjazne dla
    legionelli, ale także i w nich po dłuższym czasie podgrzewania do
    30-40'C wyhodujesz legionellę.

    W przypadku mojego zbiornika o wysokości 2-2,5m główny proces razkładu
    bakteryjnego odbywałby się w górnej części zbiornika. Na dole zbiornika,
    bakterie już by niechętnie żerowały, bo tam woda byłaby wychładzana
    zimną wodą z wodociągów znajdującą się w rurze PEX. Tam by się odbywał
    opad skoalugowanych zanieczyszczeń.

    Ciekawe na ile byłaby już czysta tam woda?

    W górnej części zbiornika znajdowałby się dopływ szarej wody. Tylko jak
    zrobić filtr dla kłaków z pralek oraz włosów z kąpieli?

    Woda do powtórnego użycia pobierana byłaby na pewnej wysokości od dna
    zbiornika.

    Odpadają zbiorniki typu mauzer. Myślałem o zbiorniku wykonanym z rury
    kanalizacyjnej PP o największej średnicy 600 lub 800mm lub z kwasówki.

    Na dobrą sprawę całość można by było złożyć z rur i złączek kanalizacyjnych.

    Co o tym myślisz?