  • 71. Data: 2015-02-15 17:16:12
    Temat: Re: Pięty pomidorowe - chyba eureka.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

    > Hejka. Odnoszę wrażenie, że niestety nie zbliżasz się do rozwiązania
    > problemu.

    Szczególnie tym zmartwiony nie jestem. Ten problem jawi mi się na kształt
    małego mięciutkiego zwierzaczka z puszystym ogonkiem. Z daleka wygląda
    całkiem jak króliczek. Gdy próbuję gonić i podbiegam bliżej, widać trochę
    wyraźniej. Tak, to jest króliczek!

    > ... oraz spełnienie przez ministra rolnictwa słusznych postulatów
    > polskich rolników.

    Czy ministerialne spełnienie może mieć wpływ na tempo, czy też planowanie
    ma wpływ na rolnicze postulaty, czy może coś jeszcze innego? Dość niejasno
    to zostało sformułowane, a ja bym chciał dbać tu o ścisłość naukową.

    > Jakoś nie zauważyłem tych doświadczeń i obserwacji ale skoro twierdzisz,
    > że takowe miały miejsce to je opisz i bez zbędnych rozważań przedstaw
    > wnioski z nich płynące

    Zamiast ponownie opisywać, lepiej zrobię, gdy odeślę do literatury.
    Tak będzie zgodnie z tradycją. A ta literatura jest blisko, bo to
    wiadomość w tym wątku. Mógłbym podać fiszkę katalogową w postaci
    Msg-ID, ale nie jest to konieczne -- znaleźć łatwo, przy okazji można
    sobie odświeżyć całą resztę. Zacznijmy od opisywanego eksperymentu,
    polegającego na wsadzeniu badyla do dołu o ostrych ściankach, który
    następnie zastał wypełniony glebą o jakości dużo wyższej od jakości
    gleby rodzimej (Qd >> Qr). Przy czym objętość dołu jest mniejsza od
    objętości potrzebnej na rozwinięcie systemu korzeniowego badyla, ale
    nie dużo mniejsza (Sb > Sd). Przyjmijmy, że zachodzi k * Sd = Sb,
    gdzie 2 < k < 4 . Z zebranego materiału obserwacyjnego wynika, że
    takiemu badylowi z razu rośnie się dobrze, aż do momentu gdy aktualna
    objętość systemu korzeniowego zrówna się z objętością dołu (Sa = Sd).
    Potem nie dość, że mu się nie poprawia, to mu się nawet pogarsza.

    Pomijając zbędne rozaważania, można wyciągnąć z tego wniosek, że winny
    jest przestrzenny rozkład jakości gleby. Jeśli funkcja opisująca ten
    rozkład ma dobre wielomianowe przybliżenie w wielomianie wysokiego
    stopnia, a przy rozkładzie fourierowskim istnieje wiele znaczących
    nieparzystych harmonicznych, to wtedy marnie z korzonkami.

    Rada praktyczna na to taka, aby te wyższe harmoniczne albo dalsze
    człony wielomianu urypać przy sadzeniu łopatą. Albo widłami. Hej.

    > Pozdrawiam konkretnie Ja...cki

    Rad bym był teraz przeczytać konkretny opis eksperymentu, który
    potwierdza lub zaprzecza powyższemu. Wnioski też by były bardzo
    mile widziane.

    Jarek (eksperymentalno-hipotetycznie)

    --
    Zniknął za rogiem i przepadł jak szyszka.
    Ale nie płaczmy, bo, ale nie płaczmy, bo

  • 72. Data: 2015-02-15 19:12:42
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > Rada praktyczna na to taka, aby te wyższe harmoniczne albo dalsze
    > człony wielomianu urypać przy sadzeniu łopatą. Albo widłami. Hej.

    Hejka. I tu Cię właśnie widzę oczyma wyobraźni jak rypiesz z łopatą albo
    widłami w ręku bo ile można pieprzyć bez sensu.
    Pozdrawiam narcystycznie Ja...cki

  • 73. Data: 2015-02-15 19:31:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

    > Hejka. I tu Cię właśnie widzę oczyma wyobraźni jak rypiesz z łopatą
    > albo widłami w ręku bo ile można pieprzyć bez sensu.

    "Liczyłem, że nasza dyskusja przybierze bardziej naukowy charakter."

    > Pozdrawiam narcystycznie Ja...cki

    Przekwitł mi właśnie narcyz wsadzony w końcu grudnia do doniczki.

    Jarek (cytologicznie)

    --
    Obywatelu, nie pieprz bez sensu.

  • 74. Data: 2015-08-08 20:05:36
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 14 Feb 2015 21:27:32 +0100, XL napisał(a):

    Tak, eureka!

    > Przede wszystkim (dla mnie, dla nikogo wiecej nie musi) pewny jest związek
    > między występowaniem "pięt" (tak nazywam zespół złożony z przebarwień i
    > skorkowaceń ścian wewn., plus jeszcze,o czym nie pisałam, wielki
    > drewniejący rdzeń) a degradacją systemu korzeniowego. Przyczyna tej
    > degradacji jest pewna jak drut: krążki - na początkowym etapie tworzenia
    > systemu korzeniowego. Gdyby degradacja ta następowała później, system
    > korzeniowy by to pokonał - wtedy korzenie są już mocne i twarde, a nie
    > takie niteczki, jak na początku, które nie są zdolne się harmonijnie
> [...]

    W tym roku po kilku latach klęski z powodu siewu nasion na rozsadę w owe
    krążki - wysiewałam nasiona w tzw doniczki wielokomórkowe, wypełniane
    własnoręcznie ziemią do wysiewu.

    Efekt: niezależnie od odmiany - pomidory piękne, zero pięt! System,
    korzeniowy ogromny, w pełni rozwinięty jak za dawnych lat bywało. ŻADNYCH
    braków pokarmowych, w efekcie brak zielonej pięty na pół owocu oraz brak
    skorkowaceń i niewybarwionych twardych ścianek wewnątrz.
    Miałam rację - to był najprawdopodobniej brak potasu, z powodu upośledzenia
    systemu korzeniowego przez krążki.

    Nigdy więcej krążków pęczniejących.

    PS. Do tej pory znajdujemy w kompoście (przy przesiewaniu) nierozłożone,
    CAŁE krążki...
    --
    XL
    "Niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda