  • 1. Data: 2010-09-13 18:00:15
    Temat: Poziom wód gruntowych
    Od: forum <f...@g...pl>

    pewnie jest to "wróżenie z fusów", ale zapytam...
    rok ulewny, sąsiad ma studnię i poziom w tej chwili "ustabilizował się"
    na około 70cm od poziomu gruntu, latem było nieco lepiej ~120-150cm

    Czy ten poziom wyznacza obecny poziom okolicznych wód gruntowych?
    Czy jest szansa na jakiś jesienno-zimowy spadek tej wody?
    (bo może już w tym roku nie będzie "wodnych oberwań")

  • 2. Data: 2010-09-13 22:44:50
    Temat: Re: Poziom wód gruntowych
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik forum napisał:
> [...]
    > Czy jest szansa na jakiś jesienno-zimowy spadek tej wody?
    > (bo może już w tym roku nie będzie "wodnych oberwań")

    Zdjąłbym warstwę humusu i płytę fundamentową wylał - poniżej warstwy
    humusu w takim terenie łopaty bym nie wbił!

    Skrajnie niski poziom wód. Wiem, w Nadarzynie głupi wójt pobudował
    szkołę z piwnicami na terenie gdzie wiosną poziom wód gruntowych
    kształtował się w okolicach +20cm (czyli kałuża wyżej kostek...),
    centralne założyli - w sam raz na basen kryty z podgrzewaniem albo
    hodowlę karpi... Firma budująca zasłoniła się zamówieniem i projektem -
    oni buduja tunele pod rzekami, przejścia podziemne - jakby projekt
    zakładał izolację ciężką to za stosowne pieniądze by to oczywiście
    zrobili ale przetarg był na realizację według projektu typowego.

    Tak też ty możesz sobie trzy kondygnacje w głąb wybudować waląc po
    dwadzieścia centymetrów masy kauczukowo - bitumicznej wokół ścian
    wewnętrznych, kto bogatemu zabroni?

    --
    Darek

  • 3. Data: 2010-09-14 01:04:51
    Temat: Re: Poziom wĂłd gruntowych
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Czy jest szansa na jakiś jesienno-zimowy spadek tej wody?
    > (bo może już w tym roku nie będzie "wodnych oberwań")

    Aby z fusow nie wrozyc nic nie stoi na przeszkodie abys na interesujacym cie
    kawalku pola wywiercil kika otworow o dowolnym fi, wstawil w nie ponawiercane
    u dolu rurki i te poziomy wody w tych rurkach okresowo mierzyl.
    Oczywiscie woda w studni odzwierciedla poziom wod gruntowych w bliskiej niej
    odleglosci.
    Woda gruntowa przeplywa w gruncie ruchem laminarnym, bardzo powolnym o
    predkosci zaleznej od uziarnienia gruntu; im to uziarnienie jest grubsze tym
    plynie szybciej. I ta predkosc zalezy od tzw. spadku hydraulicznego. Obrazowo
    pod ziemia woda tworzy powierzchnie nachylona do poziomu i opadajaca w
    kierunku recipienta czyli rowu, strumyka czy rzeki. Jesli opady sa intensywne
    wtedy poziom wody sie podnosi z uwagi na to, ze ta woda gruntowa nie zdazy
    odplynac i obnizyc swojego poziomu.
    Dowodwm na to, ze woda "stojaca" w studni w rzeczywistosci wcale w niej nie
    stoi lecz powoli ale przez nia przeplywa jest fakt, ze ona jest w tej studni
    czysta. Gdyby stala, to w ciagu kilkunastu dni zaleglyby sie w niej rozne
    zyjatka, glony czy inna zielenina.
    Nie wiem z jakim celu ten poziom wody gruntowej chesz okreslic, jesli w celu
    ustalenia glebokosci posadowienia fundamentow, czy glebokosci posadzki w
    piwnicy to na wszelki wypadek do tego stwierdzonego najwyzszego poziomu dodaj
    jeszcze z 0.5 metra... Raz na 20 czy 50 lat ten poziom na pewno taki przez
    kilka dni bedzie.
    Jesli teren jest w spadku to nalezy przeanalizowac mozliwosc drenazu i
    odprowadzenia wody grawitacyjnie, wtedy mozesz znaczaco ten poziom obnizyc i
    go ustabilizowac. Do czasu az drenaz nie zostanie zakolmatowany czy zarosniety
    korzeniami drzew.
    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2010-09-14 06:33:54
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4c8ea963$0$20998$65785112@news.neostrada.pl...
    >Zdjąłbym warstwę humusu i płytę fundamentową wylał - poniżej warstwy humusu
    >w takim terenie łopaty bym nie wbił!

    A przypadkiem nie poniżej strefy zamarzania?

    Marek

  • 5. Data: 2010-09-14 07:04:44
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 13.09.2010 20:00, forum wrote:
> [...]
    > Czy jest szansa na jakiś jesienno-zimowy spadek tej wody?
    > (bo może już w tym roku nie będzie "wodnych oberwań")

    U mnie wody gruntowe byly srednio na metrze. W tym roku nie spadly nigdy
    ponizej 0.5m. Obecnie mam je na 20cm, tydzien temu byly na 10cm :)
    U Ciebie pewnie jest podobnie, aczkolwiek rok jest wyjatkowo mokry i nie
    zapowiada sie, aby bylo lepiej. U mnie potrzeba ok miesiaca wzglednej
    suszy aby to zeszlo jakos rozsadnie.
    Grunt piaszczysty, na poziomie ok 2m zaczynaja sie ily.

    Mam normalne fundamenty kopane na glebokosc 1,2 metra (wtedy woda tez
    byla na metrze) jak sie szybko wykopie, wsadzi zbrojenie i zaleje to
    operacja sie udaje - wszyscy tak wokol buduja.
    Jak u Ciebie jest na takiej glebokosci to moim zdaniem nie ma problemu,
    ale i tak warto zrobic badanie geofizyczne aby zobaczyc co jest glebiej
    i czy grunt jest nosny.

    S.

  • 6. Data: 2010-09-14 08:08:03
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

> [...]
    > zakładał izolację ciężką to za stosowne pieniądze by to oczywiście
    > zrobili ale przetarg był na realizację według projektu typowego.

    Po weekendzie było fajnie w szatni jak sie przychodziło do szkoły w
    gumiakach. Zbudowano tam bo to były jedyne "duże" grunty we wsi. Fakt
    faktem - melioracji żadnej nie uskuteczniono, ba nawet rynny były na
    trawnik.

  • 7. Data: 2010-09-14 16:48:58
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Osadnik napisał:

> [...]
    > gumiakach. Zbudowano tam bo to były jedyne "duże" grunty we wsi. Fakt
    > faktem - melioracji żadnej nie uskuteczniono, ba nawet rynny były na

    A jaka tu można melioracje jak cały Nadarzyn z okolicą leży w gliniastej
    niecce prawie bez odpływu? Przecież Zimna Woda to ledwo rów melioracyjny
    bez zauważalnego spadku! Trzeba by przepompownię postawić i parę
    kilometrów rurociągu.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2010-09-14 16:52:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tornad napisał:

    [...]
> [...]
    > jeszcze z 0.5 metra... Raz na 20 czy 50 lat ten poziom na pewno taki przez

    Znaczy ma się liczyć z wodą po kostki... Jak pisałem - chyba nie warto
    sobie głowy zawracać ale kto bogatemu zabroni? Plac podwyższy nawożąc
    koło tysiąca ton ziemi, piwnice zrobi z izolacją ciężką (jak tunel
    podwodny) i będzie git!

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-09-14 22:16:16
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

> [...]
    > niecce prawie bez odpływu? Przecież Zimna Woda to ledwo rów melioracyjny
    > bez zauważalnego spadku! Trzeba by przepompownię postawić i parę

    Poczekaj, Zimna woda to jest przy Strzeniówce i przy Katowickiej, a ta
    rzeczynka o płynie koło szkoły to Mrówka.
    Spadek w stronę rzeczki jest i to spory - wiem bo często rowerem tam
    podjeżdżałem, z kilka m różnicy poziomów bedzie.
    Jak przeglądałem studium i pracowanie ekofizjograficzne to problem jest
    typu że grunty na pewien wysokości sa zbyt mocno zbite + odpływ
    powierzchniowy jest kiepski i brak zbiorników retencyjny (dwa będą w
    przyszłym roku budowane), wiec co da sie zmeliorować to da ale faktem
    jest ze napraw, czyszczenia i utrzymania systemu melioracji nie ma. Kto
    ma ooiązek - własciciele działek - juz widze jk sie garą do rozkopywania
    ogródków. Kolejan sprawa to zasypywanie rowów melioracyjnych i ch brak
    konserwacji i problemy prawne przy budowie nowych.

    W tym roku poziom wód gruntowych u mnie nie spadł poniżej 50cm. Jednym
    słowem - dramat,usła mi przez to połowa drzew, w tym 75% sadu śliwkowego
    (śliwy po 20 lat miały).Wody nie mam gdzie odprowadzić bo zaleje innych
    ludzi, wiec... Co z tego że spadek jest jak przebiegaprzez prywatne
    działki których właściciele nie chca słyszec o rurach i melioracji o
    która świadomie dbają i świadomie ja niszczą. W tym roku spod mojego
    domu płynie już regularny strumyk wzdłuż drogi i tworzy sie nowy stawik
    w zaglębieniu na srodk drogi, przez co jest zamknięta i nikt z tym nic
    nie robi.

    wiec wracając do tematy szkoły - woda w niej to zawsze jakieś fatum jak
    nie z dołu gruntów to przeciekał świetlik na głównej klatce schodowej i
    było bajoro na trawnikach - ktoś mądry dał pod trawnikiem glinę.