  • 11. Data: 2013-12-16 10:14:35
    Temat: Re: "Aktywne" ocieplenie domu.
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 2013-12-13 18:48, Adam wrote:

    > Ja tam jestem nadal przeciw - taka pompa ma tylko i wylacznie sens jak juz
    > masz ogrodek zagospodarowany, czyli raczej dom uzywany :) Bo pompa powietrzna
    > kosztuje tyle co gruntowka + DZ. Na porzadna (ktora przy -20stC ma
    > znamionowa moc) musisz wydac niestety te 22-25k pln. Drogo troche i wiecej
    > klopotow (ew. halas) :)
    > pozdr.

    Odnośnie hałasu, to dobra pompa powietrze-woda jest niesłyszalna z
    odległości >2-3m (mówię o jednostce zewnętrznej, wewnętrzna to szum
    pompek wody i ew. przekaźników).
    W zasadzie to dokuczliwy szum jest jedynie 1m od pompy w osi wentylatora
    - latem można się tam też ochłodzić/przeziębić w upalne dni ;)

    Zaobserwowane wady pompy powietrze-woda:
    1. obawy, "jak to będzie działać?" przed pierwszym sezonem i nerwowe
    sprawdzanie termometrów wew/zew. podczas pierwszego ataku zimy.
    2. mniejsza sprawność przy b. niskich temperaturach zewnętrznych (pompa
    "wspomaga się" grzałkami w największe mrozy) - to można sobie przeliczyć
    i ocenić, czy lepiej wydać 200-300pln/sezon grzewczy więcej na prąd, czy
    xkpln więcej na PC gruntową.
    3. elementy PC powietrze-woda pracują w gorszych warunkach (zmienność
    temperatur, większe wysilenie), sama pompa jest bardziej narażona na
    uszkodzenie, dlatego elektronika jest bardziej skomplikowana, a
    elektromechanika i hydraulika muszą być wyższej klasy niż dla pomp
    gruntowych (mówię tu o pompach markowych producentów).
    Pompa gruntowa pracuje cały rok w zbliżonych warunkach, temperatura
    wymiennika waha się może o 6st. W powietrznych różnice mogą przekroczyć
    50st. (zimą -25, latem >30)
    Z tego wyższego reżimu technologicznego wynikają wyższe niż można by się
    było spodziewać ceny.
    4. Przywiązanie do producenta pompy lub serwisu który ma dostęp do
    oryginalnych części - dla pompy gruntowej można łatwo znaleźć zamienniki
    do każdego elementu, powietrzna to system jako całość i elementy muszą
    ze sobą "gadać".

    Zaobserwowane zalety pompy powietrze-woda:
    1. spokój po pierwszym ataku zimy i potem już przez kolejne lata.
    2. lepsza sprawność w okresie przejściowym - dla znacznej części
    wiosny/lata/jesieni powietrze jest cieplejsze od gruntu - dzięki temu
    grzanie wody jest bardzo tanie (15-30pln/miesiąc). Sumarycznie koszty
    użytkowania za cały rok (grzanie +CWU) wychodzą niemal identyczne (dla
    domu jednorodzinnego).
    3. obecność grzałek wspomagających - w przypadku awarii sprężarki
    pozwolą przetrwać atak zimy.
    4. łatwość montażu/serwisu/demontażu i wymiany urządzeń. Wszystko co
    może się ew. popsuć (wraz z wymiennikiem) jest łatwo dostępne.
    Ewentualna wymiana na nowe urządzenie z jakąś kosmiczną technologią za
    10 lat zajmie 1 dzień.
    5. brak rycia działki, brak zagrożeń związanych z rozszczelnieniem
    wymiennika gruntowego.

    Tyle z obserwacji użytkownika,
    yarecky.

  • 12. Data: 2013-12-16 10:24:48
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-16 10:14, yarecky pisze:

> [...]
    > 10 lat zajmie 1 dzień.
    > 5. brak rycia działki, brak zagrożeń związanych z rozszczelnieniem

    Ile to prądu bierze? Czy masz jakiś generator spalinowy na wszelki
    wypadek? Jakiej mocy ten generator powinien być, żeby w trybie awaryjnym
    choć trochę ogrzać dom? W domach pasywnych (albo prawie pasywnych)
    kominka nie uświadczysz więc nie ma awaryjnego źródła ciepła.

    --
    MN

  • 13. Data: 2013-12-16 11:07:22
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > choć trochę ogrzać dom? W domach pasywnych (albo prawie pasywnych) kominka
    > nie uświadczysz więc nie ma awaryjnego źródła ciepła.

    hehehe, zawsze sobie mozna wymyslic jakies wady - faktyczny lub urojone :-)
    A przeciez nikt nie zapytał czy ta pompa pasuje kolorystycznie do elewacji
    :)
    Juz to widze jak on ma pasywny dom...

    b.

  • 14. Data: 2013-12-16 11:19:14
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2013 10:24:48 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > choďż˝ trochďż˝ ogrzaďż˝ dom? W domach pasywnych (albo prawie pasywnych)
    > kominka nie u�wiadczysz wi�c nie ma awaryjnego �r�d�a ciep�a.

    W domach pasywnych awaryjnym zrodlem ciepla jest jedzenie kapusty i grochu
    i puszczanie bakow ;) WM "zapachy" przefiltruje, a ciepelko zostawi w domu:D

    A tak powaznie - w domu pasywnym nie stosuje sie w ogole pomp ciepla bo
    sa nieoplacalne. W domu pasywnym to raczej ogrzewanie niecentralne /
    indywidualne na kazdy pokoj oddzielnie. W pasywniaku wybralbym pewnie kable
    grzewcze.

    Pompa ciepla jest do normalnych i srednio-energooszczednych domow - jak dla
    mnie ponizej 30W/rok/m2 i ponizej 150-180m2 nie ma juz za bardzo sensu.
    Powyzej - jak najbardziej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2013-12-16 11:30:21
    Od: w...@g...com

    > hehehe, zawsze sobie mozna wymyslic jakies wady - faktyczny lub urojone :-)

    tak samo pomyślałem, z tymże nacisk na urojone ;)
    pzdr
    Bogdan

  • 16. Data: 2013-12-16 16:58:37
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-16 11:07, Budyń pisze:
> [...]
    >
    > hehehe, zawsze sobie mozna wymyslic jakies wady - faktyczny lub urojone
    > :-) A przeciez nikt nie zapytał czy ta pompa pasuje kolorystycznie do

    Nie bardzo rozumiem ten prześmiewczy ton. To jakieś branżowe poczucie
    humoru?

    --
    MN

  • 17. Data: 2013-12-16 17:36:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    , zawsze sobie mozna wymyslic jakies wady - faktyczny lub urojone

    > Nie bardzo rozumiem ten prześmiewczy ton. To jakieś branżowe poczucie
    > humoru?

    nie rozum - nie ma takiego obowiązku. W skrócie -nie ma co wyszukiwać na
    siłe wad.
    Samochodem też nie posiadasz bo sie może zepsuć?

    b.

  • 18. Data: 2013-12-17 10:16:11
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 2013-12-16 10:24, Marcin N wrote:

> [...]
    > choć trochę ogrzać dom? W domach pasywnych (albo prawie pasywnych)
    > kominka nie uświadczysz więc nie ma awaryjnego źródła ciepła.

    Pompa 8,43kW ma sprężarkę o mocy nieco ponad 2kW. COP waha się od 2 do
    ponad 4.
    Grzałki w zależności od wersji - mogą być bodajże od 3 do 9kW.
    U nas jest wersja 3/9, czyli w trybie 1 włącza się wspomagająca grzałka
    3kW, a w trybie 2 dodatkowe dwie grzałki 3kW - sumarycznie 9kW.
    Tryb 1 czasami wspomaga pompę w mroźne noce, tryb 2 jest używany chyba
    tylko na rozruchu - nie pamiętam, aby się włączał.

    Sterownik pompy pozwala ustawić, czy i kiedy mogą się włączać grzałki.
    Można je też całkiem wyłączyć, ale wtedy pompa często będzie odwracała
    obieg, aby oczyścić wymiennik ze szronu - prawdopodobnie skróciłoby to
    żywotność samej pompy.

    Odnośnie backupu zasilania - na razie nie mam - agregat musiał by mieć
    jakieś 3kW, aby utrzymać pracę samej sprężarki a 11-12kW, aby zapewnić
    pełne zabezpieczenie mocy (sprężarka + grzałki).
    Zamiast agregatu mam kominek z rozprowadzeniem ciepłego powietrza - jak
    będzie trzeba to nagrzeje domek i jakoś przetrwamy nawet tydzień.
    Jak to pisał Adam - dobrze ocieplony dom ma dużą pojemność cieplną -
    testowo wyłączałem rok temu pompę i po 48h dało się jeszcze mieszkać,
    chociaż było już nieprzyjemnie chłodno. :-)

    yarecky.

  • 19. Data: 2013-12-21 17:09:06
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Adam napisał(a):
    [...]
    > Pompa ciepla jest do normalnych i srednio-energooszczednych domow - jak dla
    > mnie ponizej 30W/rok/m2 i ponizej 150-180m2 nie ma juz za bardzo sensu.
    > Powyzej - jak najbardziej :)

    A dlaczego? Bo mnie się zdawało, że właśnie do dobrze ocieplonych domów
    ma większy sens. A i marzy mi się mały domek grzany pompą ciepła.
    Dlaczego więc nadaje się tylko do duuużych i zimnych pałaców?
    --
    zbigi i stopka zastępcza

  • 20. Data: 2013-12-21 17:20:23
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-12-21 17:09, zbigi pisze:
> [...]
    > ma większy sens. A i marzy mi się mały domek grzany pompą ciepła.
    > Dlaczego więc nadaje się tylko do duuużych i zimnych pałaców?

    Bo ogrzac maly i dobrze ocieplony dom mozna byle czym, przy minimalnym
    koszcie inwestycyjnym. Pompa ciepla jest stosunkowo drogim urzadzeniem,
    wiec oplaca sie przy wzglednie duzym zapotrzebowaniu energetycznym,
    poniewaz szybko sie zwroci i pozwala tanio ogrzac dom. Wzglednie nie ma
    innych sensownych i bezobslugowych zrodel ciepla.

    Pozdro.. TK