  • 1. Data: 2009-04-24 14:27:55
    Temat: Baterie słoneczne.
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Czynię od dłuższego czasu przymiarki do budowy domu, ok 100-120m^2.
    Chciałbym w jakiś sposób móc oszczędzić na tzw. kosztach stałych.
    Największe oszczedności da się poczynić zapewne na kosztach ogrzewania.
    W związku z tym systematycznie czytuję różne publikacje.
    Na pewnym serwisie aukcyjnym znalazłem baterie słoneczne o parametrach

    Features:
    High power module using 6" monocrystalline solar cell.
    60 solar cells and connection in series.
    14.84% module conversion efficiency.
    Bypass diode minimizes power drop by shade.
    Using optical low iron tempered glass, EVA laminate and Tedlar backsheet.
    Anodize aluminum frame protected.
    Manufactured in ISO 9001 : 2000 certified facility.
    20-years limited warranty on power output
    IEC61215, TUV and CE certified.

    Electro-Optical Characteristics:

    Condition: Irradiance: 1000W/m2 ; Module Temperature 25°C
    Maximum Power (Pmax): 230W
    Maximum Power Voltage (Vpm) : 29.07V
    Maximum Power Current (Ipm) : 7.93A
    Open Circuit Voltage (Voc): 36.61V
    Short Circuit Current (Isc) : 8.60A
    Module Efficiency (?m) : 14.84%

    Specifications:
    No. of cells and connections: 60 in series
    Maximum System Voltage: DC 1000V
    Series Fuse Rating: 10A
    Maximum power: 230W
    Dimensions: 1629x989x47.5mm

    Absolute Maximum Ratings:
    Operating Temperature : -40 to +90°C
    Storage Temperature : -40 to +90°C

    Zestaw 4 takich baterii (paneli) kosztuje w granicach 5 tys dolarów.
    Jest to jakiś tylko przykład generalnie dla zasygnalizowania.

    Rodzi się wiele pytań. Najważniejsze z nich.
    Jaka musi być minimalna moc takiego zestawu aby wydolił on energetycznie w
    sezonie zimowym, wiadomo, krótki dzień, małe natężenie światła słonecznego
    (częściej pochmurnego nieba), przy założeniu, że miałby służyć do
    zasilania co oraz cw. Drugie założenie. Budynek dobrze izolowany,
    aczkolwiek niekoniecznie tzw. pasywny.

    Czy ktoś z szanownych grupowiczów ma rozeznanie w temacie ?

    --
    Piotr

  • 2. Data: 2009-04-24 14:52:42
    Temat: Re: Baterie słoneczne.
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Nie opłaca się. Energia z elektrowni jest kilka razy tańsza, niż z baterii
    słonecznych.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2009-04-24 15:44:00
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Zapomnij. Ogniwa fotoelektryczne mają wyjątkowo wysoki stosunek nakładów do
    efektów i jeszcze długo tak pozostanie. Jeżeli chcesz grzać się słoneczkiem,
    to może kolektory słoneczne do ciepłej wody, chociaż spłacają się one
    dopiero po wielu latach.
    Jacek

  • 4. Data: 2009-04-24 16:49:39
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > to może kolektory słoneczne do ciepłej wody, chociaż spłacają się one
    > dopiero po wielu latach.

    Co znaczy po wielu? Dzis zestawy solarne sa znacznie tansze i kosztuja w
    granicach 6 - 7 tys. Robiac instalacje od podstaw i wykorzystujac zasobnik
    zestawu jako pierwszy i jedyny, to okres splaty jest relatywnie krotszy.
    Jednak czy warto zestawy solarne stosowac do ogrzewania domu? Chyba nie, to
    i tak tylko wspomaganie innego zrodla ciepla. Za malo slonca wtedy kiedy
    potrzeba najwiecej ciepla, kolektor powinien byc znacznie wiekszy a tym
    samym drozszy.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2009-04-24 17:00:11
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > zestawu jako pierwszy i jedyny, to okres splaty jest relatywnie krotszy.

    Było 1000 razy. Dla domu nie opłaca się. Dla instytucji i tam, gdzie zużycie
    wody jest duże jest opłacalne.
    Dla domu opłaca się zamiast kolektora tani baniak pomalowany na czarno.

  • 6. Data: 2009-04-24 17:29:59
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości news:gssro9

    > Było 1000 razy. Dla domu nie opłaca się. Dla instytucji i tam, gdzie
    > zużycie wody jest duże jest opłacalne.
    > Dla domu opłaca się zamiast kolektora tani baniak pomalowany na czarno.

    Choc by bylo i 10 000 razy ze sie nie oplaca to i tak uwazam ze sie oplaca.
    Jasne ze dla jednej osoby to bez sensu, ale dla rodziny np. 4 osoby to i
    owszem. Nie zaleznie od tego ile razy ktos cos napisze na grupie ze sie nie
    oplaca to i tak mam znajomych grzejacych tym wode od kwietnia do
    pazdziernika wylacznie kolektorem i im sie oplaca. Miesieczny koszt
    ogrzewania wody czasami znacznie przekracza 100zl. Roczny zaoszczedzony
    koszt to ok. 1000zl. Koszt zestawu z instalacja to jakies 7000, koszt
    zasobnika to ok. 2000zl. Zestaw zwroci sie po 5 latach. Oczywiscie
    wyliczenia calkowicie orientacyjne, ale jak sadze bliskie rzeczywistosci.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2009-04-24 17:53:54
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Według Twoich wyliczeń - racja.
    Jest tylko małe ale z jedynym zasobnikiem grzanym ze słoneczka - kapiel w
    zimnej wodzie od października do marca. Bóg zapłać. No chyba, że Kalifornia,
    Grecja itp.
    Jacek

  • 8. Data: 2009-04-24 19:33:12
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    tranet...
> [...]
    > aczkolwiek niekoniecznie tzw. pasywny.
    >
    > Czy ktoś z szanownych grupowiczów ma rozeznanie w temacie ?

    A ja napisze inaczej...
    KAZDA energia ktora jest darmowa napewno sie oplaca
    natomiast w naszych warunkach klimatycznych
    jest to dobre jako zrodlo wspomagajace
    napewno nie jako glowne
    chcesz minimalne koszta stlae?
    zapraszam do mnie na stronke,
    dodaj do tego pompe ciepla
    i (o ironio) piec z podajnikiem na ekogroszek (jako rezerwa)
    mam jednego takiego klienta z takim polaczonym systemem i sobie chwali
    teraz duma czy nie postawic wiatraka zeby mu pompe ciepla zasilal...
    wszystko kwestia dobrego przemyslenia i kasy ;-)

    pozdrawiam
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 9. Data: 2009-04-24 19:46:50
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > A ja napisze inaczej...
    > KAZDA energia ktora jest darmowa napewno sie oplaca

    A jesteś pewny takiej kategorycznej opinii? Bo moim zdaniem to nie.

  • 10. Data: 2009-04-24 20:39:51
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    wiadomości news:49f21735$0$29466$f69f905@mamut2.aster.pl...

    > A jesteś pewny takiej kategorycznej opinii? Bo moim zdaniem to nie.

    Jestem pewnien
    jak cos mam miec za darmo to biore
    daje to jakies 100% zysku ;-)
    gdzies na usnecie niedawno byla przytoczona rozmowa
    z glownym inz. elektrowni slonecznej w nevadzie
    czemu odblysniki sa ze zwyklej blachy?
    przeciez sprawnosc wtedy jest na poziomie 15%
    odpowiedz:
    jak mam za darmo to nawet 5% sprawnosci daje 100% zysku

    a powazniej w ostatniej linijce mojego poprzedniego postu jest wyjasnienie

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl