    Date: Mon, 01 Aug 2011 15:29:16 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bednarka na jakiej głębokości?

    Użytkownik Amir napisał:
    > Witam!
    >
    > W Fundamencie niestety murarz pominął i nie dał bednarki w mimo, ze projekt
    > to przewidywał (niestety na początku budowy ufałem podobnie jak Kiki i teraz
    > pomału eliminuję błędy), dlatego muszę zrobić bednarkę w koło domu, w
    > związku z tym mam pytanie na jakiej głębokości ja umieścić?
    >
    > Elektryk stwierdził ze 40cm wystarczy i 1m od domu, przy jednym wykopie pod
    > opaskę pasowałoby mi dac ok 50cm od budynku.

    Trochę mało - blisko strefy przemarzania. Pamiętaj - lód nie przewodzi!

    > Czy nie będzie przeszkadzać jak bednarka przetnie się z przewodem głownym od
    > bydynku, który jest na głębokości ok 60-70cm.

    Byle mechanicznie nie kolidowały to nie ma sprawy.

    > Teren jest piaszczysty, a może nie ma konieczności robienia bednarki i same
    > szpile wystarczą?

    Piach przemarza raczej płytko - a jak sobie wyobrażasz łączenie tych szpil?

    Tak naprawdę zakopywanie czegokolwiek płycej jak pół metra jest
    proszeniem się o to że lisy ci to wygrzebią. Daj bednarkę na głębokości
    pół metra, parę szpil (choćby na narożnikach) radykalnie ograniczy
    skutki ewentualnego nietypowo głębokiego przemarzania gruntu - bednarka
    pół metra pod ziemią w warunkach niekorzystnych może obmarznąć, szpile
    wbite na parę metrów zawsze na jakiejś długości będą pracowały.

    > Czy uziom z budynku też powinien być podłączony do bednarki?
    > Jeden elektryk stwierdził, że nie trzeba bo jest uziom z głownej skrzynki
    > (przewod 5x16m2) Z kolei ten co ma robić odgrom twierdzi, że obowiązkowo
    > trzeba podłączyć? Jak to w końcu jest?

    Powinna być szyna wyrównawcza. W ogóle zwody odgromowe powinny mieć po
    własnym uziomie pionowym (szpila, rura czy gwiazdownik wbite na 4-4 m w
    grunt na wprost w linii sprowadzenia po ścianie)) i być połączone z
    opaską ekwipotencjalną przez szyny wyrównawcze. Takoż do opaski powinny
    być podpięte (osobnymi szynami, w tym samym punkcie!) instalacja
    elektryczna (posiadanie odrębnego uziomu przez przyłącze jest zaletą ale
    nie zwalnia z wykonania połączeń wyrównawczych) i instalacja wodociągowa
    - jeśli w budynku jest plastikowa to należy dać metr - dwa metry stali
    lub miedzi w okolicy wodomierza i ten odcinek połączyć z opaską
    ekwipotencjalną.

    I nie zapomnij że wszystkie łączenia w gruncie - czy to śrubowe czy
    spawane (przy spawaniu wypala cię cynk) należy porządnie zaizolować
    warstwą włóknisto - bitumiczną (na ludzki - smoła i dwiema warstwami
    przesyconej smołą jutowej tkaniny workowej).

    --
    Darek