  • 1. Data: 2011-08-01 09:38:02
    Temat: Bednarka na jakiej głębokości?
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Witam!

    W Fundamencie niestety murarz pominął i nie dał bednarki w mimo, ze projekt
    to przewidywał (niestety na początku budowy ufałem podobnie jak Kiki i teraz
    pomału eliminuję błędy), dlatego muszę zrobić bednarkę w koło domu, w
    związku z tym mam pytanie na jakiej głębokości ja umieścić?

    Elektryk stwierdził ze 40cm wystarczy i 1m od domu, przy jednym wykopie pod
    opaskę pasowałoby mi dac ok 50cm od budynku.

    Czy nie będzie przeszkadzać jak bednarka przetnie się z przewodem głownym od
    bydynku, który jest na głębokości ok 60-70cm.

    Teren jest piaszczysty, a może nie ma konieczności robienia bednarki i same
    szpile wystarczą?

    Czy uziom z budynku też powinien być podłączony do bednarki?
    Jeden elektryk stwierdził, że nie trzeba bo jest uziom z głownej skrzynki
    (przewod 5x16m2) Z kolei ten co ma robić odgrom twierdzi, że obowiązkowo
    trzeba podłączyć? Jak to w końcu jest?

    pozdrawiam
    AT

  • 2. Data: 2011-08-01 10:11:57
    Temat: Re: Bednarka na jakiej głębokości?
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy nie będzie przeszkadzać jak bednarka przetnie się z przewodem głownym od
    > bydynku, który jest na głębokości ok 60-70cm.

    nie bedzie przeszkadzac

    > Teren jest piaszczysty, a może nie ma konieczności robienia bednarki i same
    > szpile wystarczą?

    piasek to słaby grunt dla uziomu, same szpile pewnie nie wystarczą, zapewne trzeba
    robic i bednarke i szpile na rogach

> [...]
    > (przewod 5x16m2) Z kolei ten co ma robić odgrom twierdzi, że obowiązkowo

    zasady mówia ze uziomy sie łączy. Ja nie łącze ale wiem dlaczego :-)

    b.

  • 3. Data: 2011-08-01 13:29:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
> [...]
    >
    > Elektryk stwierdził ze 40cm wystarczy i 1m od domu, przy jednym wykopie pod
    > opaskę pasowałoby mi dac ok 50cm od budynku.

    Trochę mało - blisko strefy przemarzania. Pamiętaj - lód nie przewodzi!

    > Czy nie będzie przeszkadzać jak bednarka przetnie się z przewodem głownym od
    > bydynku, który jest na głębokości ok 60-70cm.

    Byle mechanicznie nie kolidowały to nie ma sprawy.

    > Teren jest piaszczysty, a może nie ma konieczności robienia bednarki i same
    > szpile wystarczą?

    Piach przemarza raczej płytko - a jak sobie wyobrażasz łączenie tych szpil?

    Tak naprawdę zakopywanie czegokolwiek płycej jak pół metra jest
    proszeniem się o to że lisy ci to wygrzebią. Daj bednarkę na głębokości
    pół metra, parę szpil (choćby na narożnikach) radykalnie ograniczy
    skutki ewentualnego nietypowo głębokiego przemarzania gruntu - bednarka
    pół metra pod ziemią w warunkach niekorzystnych może obmarznąć, szpile
    wbite na parę metrów zawsze na jakiejś długości będą pracowały.

> [...]
    > (przewod 5x16m2) Z kolei ten co ma robić odgrom twierdzi, że obowiązkowo

    Powinna być szyna wyrównawcza. W ogóle zwody odgromowe powinny mieć po
    własnym uziomie pionowym (szpila, rura czy gwiazdownik wbite na 4-4 m w
    grunt na wprost w linii sprowadzenia po ścianie)) i być połączone z
    opaską ekwipotencjalną przez szyny wyrównawcze. Takoż do opaski powinny
    być podpięte (osobnymi szynami, w tym samym punkcie!) instalacja
    elektryczna (posiadanie odrębnego uziomu przez przyłącze jest zaletą ale
    nie zwalnia z wykonania połączeń wyrównawczych) i instalacja wodociągowa
    - jeśli w budynku jest plastikowa to należy dać metr - dwa metry stali
    lub miedzi w okolicy wodomierza i ten odcinek połączyć z opaską
    ekwipotencjalną.

    I nie zapomnij że wszystkie łączenia w gruncie - czy to śrubowe czy
    spawane (przy spawaniu wypala cię cynk) należy porządnie zaizolować
    warstwą włóknisto - bitumiczną (na ludzki - smoła i dwiema warstwami
    przesyconej smołą jutowej tkaniny workowej).

    --
    Darek

  • 4. Data: 2011-08-01 14:04:42
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Dziękuję za bardzo cenne uwagii

    Na tyle co zrozumiałem elektryka, to mówił
    ze można nie robić wogole bednarki, tylko same szpile wbić,
    chociaż odrazu byłem temu przeciwny.

    Instalacja w domu jest na rurach plastikowych

    w jakim celu nalezy uziemnić, chodzi o względy bezpieczeństwa?

    Przewod mam doprwadzony uziemnający w miejscu skrzynki,
    tylko rurki są palstikowe reduktor ciśnienia i
    elektrozawor jest metalowy
    moze do niego wystarczy podłaczyć uziom?
    wygląda to tak:

    http://tnij.org/wodomierz-zawor

    pozdrawiam
    AT

  • 5. Data: 2011-08-01 14:33:43
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > zasady mówia ze uziomy sie łączy. Ja nie łącze ale wiem dlaczego :-)

    zdradzisz nam :)?

    okopanie dookola domku cenia sobie 600 do 1000zł dom 10m x 10m

    wycena wyglada tak:

    dach prosty dwa spady + dwie jaskolki

    Malowane uchwyty
    Uchwt do Gonsiora 40szt - 500pln/brutto
    Drut odgromowy aluminium - 680pln/brutto
    Uchwyt pod dachówkę - 600pln/bruto
    Puszka regulowana do złącza kontr.4szt - 80pln/brutto
    Rura PCV grubościenna z uchwytami- - 100pln/brutto
    Razem - 1960pln/brutto
    Złącza rynnowe 12szt - ocynk - 30pln lub stal nierdzewna 230pln
    Złącza krzyżowe 12szt - ocynk - 40pln lub stal nierdzewna 290pln

    Bednarka 50kg to ok. 270pln/brutto lub uziomy pionowe koszt od 60 do 120
    pln/brutto w zależności od wykonania i producenta za 3m( z uziomem
    instalacji elektrycznej domu potrzeba 5 jeżeli 3m da dobry wynik).

    Robocizna na dachu 1000pln/netto
    Uziomy na dole 1000pln/netto
    Jeżeli dojdzie kopanie otoku z bednarki 600-1000pln/netto

    Drogo rozsądnie czy tanio?
    pozdrawiam
    AT

  • 6. Data: 2011-08-01 18:49:33
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > zdradzisz nam :)?

    Do ochrony przeciwporażeniowej stosuję uziom fundamentiowy. Do odgromowej - bednarkę
    (otok) w ziemi. Nie chce tego łączyć metalicznie.

    b.

  • 7. Data: 2011-08-02 04:22:04
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Amir" <d...@g...pl> wrote in message
    > Witam!

    > Czy uziom z budynku też powinien być podłączony do bednarki?

    W ogóle to jak jest nowa instalacja do skrzynki ZE to mają zakopaną bednarkę
    wszędzie gdzie leci ich kabel doprowadzający do skrzynek. Dobrze jest
    przedłużyć ta bednarkę od skrzynki do własnego domu i wpuścić do rozdzielni
    w budynku. Jak robisz jeszcze dodatkowy otok to połączyć jedno z drugim.
    ja tam bym bednarke zakopał na metr

  • 8. Data: 2011-08-02 04:23:43
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> wrote in message
    Użytkownik Amir napisał:

    no właśnie - lód nie przewodzi. Trzeba zakopać na metr czy ile wynosi u
    ciebie granica przemarzania.

  • 9. Data: 2011-08-02 04:26:27
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Amir" <d...@g...pl> wrote in message

    > w jakim celu nalezy uziemnić, chodzi o względy bezpieczeństwa?

    W takim celu żebyś łapiąc za kaloryfer jedną ręką, a drugą za kran nie czuł
    mrowienia. Wszystko powinno być uziemione ze wszystkim i na końcu do
    bednarki i PE z rozdzielnicy przed budynkiem.

  • 10. Data: 2011-08-02 05:24:39
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    [....]
    > Elektryk stwierdził ze 40cm wystarczy i 1m od domu, przy jednym wykopie
    > pod opaskę pasowałoby mi dac ok 50cm od budynku.

    1m od domu owszem ale nie 40 cm. Przy zamarzaniu gruntu Re wzrasta. Norma
    mówi o min. 70 cm.

    > Czy nie będzie przeszkadzać jak bednarka przetnie się z przewodem głownym
    > od bydynku, który jest na głębokości ok 60-70cm.

    Wszystko zależy czy to uziom odgromowy czy nie. Jeżeli tak to zapakuj metr
    ROTa jako osłonę na zasilanie.

    > Teren jest piaszczysty, a może nie ma konieczności robienia bednarki i
    > same szpile wystarczą?

    Przy piaszczystym terenie warto wbić kilka szpilek ocynkowanych i dołączyć
    do otokowej bednarki. Głębokość osadzenia uziomu jest +/- odwrotnie
    proporcjonalna do uzyskiwanego Re.

> [...]
    > (przewod 5x16m2) Z kolei ten co ma robić odgrom twierdzi, że obowiązkowo

    Wszystko zależy czy robisz odgromówkę. Jeżeli nie to wystarczy wykopać 1,5m
    głębokości dół (np. 2 m od domu). Następnie wbić tam dwumetrową szpilkę
    ocynkowaną fi16 i dokręcić do bednarki, którą wprowadzisz do domu. I tyle.
    W otok inwestuj wyłącznie gdy planujesz zrobić odgromówkę.