  • 11. Data: 2011-08-02 09:28:05
    Temat: Re: Bednarka na jakiej głębokości?
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Do ochrony przeciwporażeniowej stosuję uziom fundamentiowy. Do odgromowej -
    bednarkę (otok) w ziemi. Nie chce tego łączyć metalicznie.

    czy jak trafi GROM z jasnego nieba odgrom na dachu, mając połączona
    bednarkę
    z instalacją w domu, nie zniszczy mi urządzeń domowych?

    pozdrawiam
    AT

  • 12. Data: 2011-08-02 16:40:00
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > bednarkę
    > z instalacją w domu, nie zniszczy mi urządzeń domowych?

    Ale one są w istocie połączone ze sobą poprzez rezystor czyli ziemię. Przy
    najczęściej towarzyszących temu opadach i bardzo wysokiemu napięciu, R tej
    ziemi będzie w krytycznej chwili śladowa. Fala udarowa od pioruna i tak
    dostanie się do wydawać by sie moglo separowanego uziomu. Rzecz jest w tym
    aby:
    - uziom odgromowy miał jak najmniejszą rezystancję (poprzez dużą
    powierzchnię, głębokość itp.)
    - nie łączyć uziomów przez GSU ale w ziemi (najlepiej miejsce łączenia wraz
    z długą i głęboko wbitą szpilką).

  • 13. Data: 2011-08-02 20:17:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > Dziękuję za bardzo cenne uwagii
    >
    > Na tyle co zrozumiałem elektryka, to mówił
    > ze można nie robić wogole bednarki, tylko same szpile wbić,
    > chociaż odrazu byłem temu przeciwny.
    >

    > Instalacja w domu jest na rurach plastikowych
    >
    > w jakim celu nalezy uziemnić, chodzi o względy bezpieczeństwa?

    Między innymi.Woda przewodzi, plastik nie. Jeśli wodę do budynku
    doprowadzisz plastikową rurą, po budynku rozprowadzisz plastikiem - to
    na końcu masz metalowy zawór na którym masz potencjał gleby taki jak w
    miejscu poboru wody - uwierz, w glebie różnice potencjału potrafią być
    naprawdę duże, na własne oczy widziałem jak kabel podpięty do kołka
    pomiarowego odległego o 25 m sypał snopami iskier przy podłączaniu do
    uziomu odgromowego.

    Zawsze lepiej mieć wszystko co w domu przewodzi na w miarę podobnym
    potencjale.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2011-08-02 22:24:38
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 02 Aug 2011 06:26:27 +0200, kiki napisał(a):

    > W takim celu żebyś łapiąc za kaloryfer jedną ręką, a drugą za kran nie
    > czuł mrowienia. Wszystko powinno być uziemione ze wszystkim i na końcu
    > do bednarki i PE z rozdzielnicy przed budynkiem.
    To akurat nie są uziemienia, tylko połączenia wyrównawcze.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 15. Data: 2011-08-03 01:24:58
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> wrote in message

    > To akurat nie są uziemienia, tylko połączenia wyrównawcze.

    No ale do PE wszystko po wyrównawczych.