  • 1. Data: 2022-07-17 00:59:18
    Temat: Będzie izolacja, będą lampy.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Na dom ma być nakładana izolacja styro.
    Ale też przewiduje się zawieszenie lamp z czujnikami ruchu oraz być może
    kamer.

    Z położeniem kalbi przed wpuszczeniem ekipy montującej izolację nie ma
    problemu.
    Ale co zrobić z punktami przewidzianymi pod lampy i pod ewentualne kamery?
    Dać puszki o grubości późniejszej izolacji? To by były trochę duże. Ale by
    mogły robić później też za punkty mocowania pod lampy i kamery.
    Przy cienkich puszkach później trzeba by chyba rzeźbić styropian i
    kombinować z dystansami pod lampy/kamery.

    Jak to się robi?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2022-07-17 09:41:31
    Temat: Re: Będzie izolacja, będą lampy.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-17 o 00:59, Adam pisze:
> [...]
    > Przy cienkich puszkach później trzeba by chyba rzeźbić styropian i
    > kombinować z dystansami pod lampy/kamery.

    Daj klocek drewniany.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2022-07-17 10:16:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 17.07.2022 o 00:59, Adam pisze:
> [...]
    > Przy cienkich puszkach później trzeba by chyba rzeźbić styropian i
    > kombinować z dystansami pod lampy/kamery.

    To jakiej masy mają być te lampy i kamery? Po 100 czy 200kg?

    Do zamontowania większości rzeczy wystarczą takie świderki:

    https://www.speckable.pl/pl/product/11142,kolki-do-s
    tyropianu-wk-ds050

    https://www.youtube.com/watch?v=NFwlxiWA2uE

    Tyle, że nie wiem po jaką cholerę na tym filmie gość rzeźbi w tynku ten
    okrągły, duży otwór. Robi się tylko wstępnie otwór, aby wszedł gwint
    świderka, a kapturek pozostawia na zewnątrz jako punkt podparcia. Jeżeli
    już ktoś się upiera, aby kapturek schować to otwór trzeba wypełnić tynkiem.

    Można też się dodatkowo posłużyć płytkami montażowymi:

    https://elektrozysk.pl/produkt/55f22b1dc7787-simet-p
    uszka-instalacyjna-pv60d-do-pustych-scian-fi60-glebo
    ka-do-laczenia-32013203.html?gclid=CjwKCAjw5s6WBhA4E
    iwACGncZb5C2-y3YpkZW15WOTUuRoCaSgyGARvGiCHsu1Rc3sHyB
    p9b7nTt5RoCSg4QAvD_BwE

    Świderki są produkowane o długości 5 i 10cm.

    Podpowiem jeszcze, że przed wkręceniem świderków, warto we wstępnie
    wykonany otwór prowadzący dla świderka wcisnąć trochę silikonu. Zapewni
    on bardzo dobry poślizg w momencie wkręcania świderka, dzięki czemu
    świderki wchodzą bardzo łatwo, uszczelni otwór, aby nie wnikała w niego
    woda, a po zastygnięciu silikonu zabezpieczy świderek przed luzowaniem się.

    Jeżeli masz coś cięższego to można użyć takich kołków:

    https://med-bud.pl/kolki-fischer-sv-ii-eco-twist-10-
    30-100szt,c24,p470,pl.html

    http://www.ebolt.pl

    https://www.youtube.com/watch?v=O-TpQ7RzDAw

    lub też typowe kołki rynnowe, które kupisz w każdym markecie budowlanym:

    https://i4.skapiec.pl/1/sHbk9kraW1hZ2VzLzdkY2Y5OWJhZ
    jRiNDdiNDRhZDJhMWJiZTcyM2E4ZTE3LmpwZ5GTCaY4N2YwYTcG3
    gABoTAF/kolek-z-wkretem-dwugwintowym-m8-do-obejm-12x
    300mm.webp

    https://www.castorama.pl/sruba-do-obejmy-rynnowej-z-
    kostka-marley-20-cm-id-99692.html

    A do ekstremalnie ciężkich elementów używa się konsol montażowych, które
    mocuje się przed położeniem styropianu:

    https://domwent.pl/pl/c/konsole-pod-kanaly/383

    Poza tym są jeszcze metody z użyciem długich śrub dwugwintowych:

    https://mateomarket.pl/sruba-dwugwintowa-m10x140-opa
    kowanie-10szt-b-694799-10e,id21585.html

    obsadzanych na zwykłe kołki do muru

    lub prętów gwintowanych:

    https://i-sruby.pl/p/30/7/pret-m8x1000-gwintowany-oc
    ynk-kl-4-8-din-976--1000-mm-klasa-4-8-o

    obsadzanych na kołki lub kotwę chemiczną.

    Aby montowany element nie opierał się o ścianę to można go odsadzić
    nakręcając nakrętkę lub nasadzić na tę śrubę lub pręt kawałek rury
    metalowej lub plastikowej, wbijając je w styropian. Uciętej na wymiar
    tak, aby jednym końcem rura opierała się o mur, a drugi koniec tworzył
    podparcie dla montowanego elementu na zewnątrz.

    Zdarzało mi się w taki sposób montować duże panele reklamowe oraz
    nagrzewnice. O ile panel waży dość sporo o tyle z nagrzewnicami było
    trudniej, bo mają one dość małe punkty podparcia. Są to zazwyczaj albo
    niewielkich rozmiarów płytki, albo wręcz pałąk w postaci wygiętej rury
    wprost przykręcony dwoma kołkami do ściany. Do tego dochodzą jeszcze
    drgania.

    Ale wtedy z pomocą przychodzą profile montażowe:
    https://www.sig.pl/pl-PL/profil-montazowy-niczuk-typ
    -szmf25-414125-mm-dl-6000-mm,p840010

    lub też płytki montażowe, dzięki którym można rozłożyć nacisk na dużej
    powierzchni.

    Żeby było ciekawiej to takie płytki można dorobić samemu z kawałka,
    grubej blachy. Ja zamawiałem takie płytki w lokalnej firmie wg własnego
    widzimisię. Dawałem rysunek jak taka płytka ma wyglądać tzn. rozmiary
    wygięcia, wielkość i rozstaw otworów. Później do ocynkowni lub
    lakierowania. Ale takie zamawianie płytek na wymiar ma sens jak się robi
    dużą robotę np. halę produkcyjną gdzie cała konstrukcja jest zbudowana z
    profili stalowych, których nie wolno ci przewiercić. Wtedy stosuje się
    takie płytki + cybanty (jarzma), którymi mocuje się te płytki montażowe
    do konstrukcji stalowej.

  • 4. Data: 2022-07-17 10:33:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 17 Jul 2022 10:16:23 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Tyle, że nie wiem po jaką cholerę na tym filmie gość rzeźbi w tynku
    > ten
    > okrągły, duży otwór.

    No przecież napisał: by przykręcana obudowa nie odostawała od tynku
    opierając się o ten kapturek.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-07-17 12:36:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/07/2022 00:59, Adam wrote:
    > Ale co zrobić z punktami przewidzianymi pod lampy i pod ewentualne kamery?

    Kamery zamontowałem tak:

    https://www.thingiverse.com/thing:3913949

    To mój projekt. Drukarzy 3D jest obecnie tylu, że to nie problem.

    Trzyma już około 3 lat bez śladu degradacji czy uszkodzeń. Jak odpadnie,
    to sobie wydrukuje jeszcze raz. Pewnie za 20 lat. Mam tam zamocowane
    dwie kamery, jedna od południa. Materiał PLA, najtańszy.

    Prawdopodobnie zamontuje tak również lapmę oświetlającą podjazd. W
    przypadku lamp oświetlających taras mam najzwyczajniej "dociśniete"
    długu wkrętami do styropianu i działa. Dodałem tylko przekładki z
    cienkiego silikonu, coby się nie kręciły, bo mocowane tylko 1 prętem.

    Antenę satelitarną, zgodnie z poradą na grupie, zamonotwałem na
    dystansach z rurek do wody i prętów gwintowanych. Trzyma jak beton, a to
    tylko 4 małe dziurki w elewacji.

  • 6. Data: 2022-07-17 13:48:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-07-17 o 09:41, Janusz pisze:

    > Daj klocek drewniany.

    Ha, o tym nie pomyślałem.
    Klocek drewniany, na nim odpowiednia puszka albo puszka plus stelaż pod
    lampę/kamerę.

    Dzięki za pomysł.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-07-17 13:58:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-07-17 o 10:16, Uzytkownik pisze:

    > To jakiej masy mają być te lampy i kamery? Po 100 czy 200kg?

    Nie będę wieszał lamp stadionowych, ani kamer TV na widikonie z lat
    60-tych ;)

    Małe naświetlacze LED ok. 20 do 50W to waga do ok. 1,5kg.

    Chodzi tylko o oświetlenie "ścieżki" dla starszych ludzi.

    Kamery też nie będą cięższe.

    > Do zamontowania większości rzeczy wystarczą takie świderki:
    >
    > https://www.speckable.pl/pl/product/11142,kolki-do-s
    tyropianu-wk-ds050

    Ja chcę położyć kable, zostawić nadmiar w puszkach, mieć gotowe punkty
    mocowania dla lamp albo kamer zasilanych PoE.
    A dopiero później wpuścić ekipę do zrobienia elewacji.
    Jak oni skończą, to obrabiam kable i wieszam urządzenia bez ingerencji w
    elewację.

    Takie mam założenia.
    Życie zweryfikuje ;)

    Dzięki za cenne uwagi :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2022-07-17 14:07:40
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    > Przy cienkich puszkach później trzeba by chyba rzeźbić styropian i
    > kombinować z dystansami pod lampy/kamery.

    Są puszki do dociepleń:

    https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektry
    czne/a/22514-mocowanie-urzadzen-elektrycznych-na-ele
    wacji-budynku-docieplonego-styropianem

    https://www.szook.pl/111337/kopos-puszka-nt-do-ociep
    len/

    Albo kombinowanie z długimi kołkami przechodzącymi przez styropian aż do
    muru.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3894479.html

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 9. Data: 2022-07-17 14:39:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-07-2022 o 12:36, heby pisze:
    > przypadku lamp oświetlających taras mam najzwyczajniej "dociśniete"
    > długu wkrętami do styropianu i działa. Obstawiam że właśnie tych długich wkrętów i
    mocowania przez styropian,
    chciał uniknąć pytający.
    Jako go rozumiem, mam tak gniazdka zrobione w garażu.

  • 10. Data: 2022-07-17 14:47:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-17 o 13:48, Adam pisze:

    > Ha, o tym nie pomyślałem.
    > Klocek drewniany, na nim odpowiednia puszka albo puszka plus stelaż pod
    > lampę/kamerę.
    >
    > Dzięki za pomysł.

    Dokładnie, sam na to niestety za późno wpadłem jak już miałem zrobioną
    elewację i musiałem się męczyć z długimi kołkami czy kotwami które dla
    małej lampki ściennej to jak strzelanie do wróbla z armaty.

    --
    Janusz