    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bejca wodna
    Date: Thu, 07 May 2009 19:39:58 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam,
    > potrzebuje kupic 1-2 litry zwyklej,  najzwyklejszej bejcy wodnej, po 10
    > pln/litr (maks).
    > Gdzie dokonac tej sztuki w Warszawie ? Gdzie nie zadzwonie, to proponuja mi
    > jakies kosmiczne 10 w jednym, za cene atronomiczna :)
    >
    > pozdrawiam
    > pluton

    Zwykla, najzwyklejsza bejca nigdy nie jest wodna. Wodna to moze byc farbka,
    ktora pomalujesz drewno. Bejca robiona jest na bazie rozpuszczlnikow
    organicznych glownie terpentyny i tzw. spirytusu drzewnego czyli metanolu i
    innych tyzw. ciezszych.
    Teraz kiedy i po co sie jej uzywa. Glownie do barwienia drewna przed
    lakierowaniem lakierem bezbarwnym. Ale rowne rozprowadzenie, wtarcie tamponem
    bejcy bezbarwnej rowniez daje efekty wizualne polegajace na tym, ze sloje
    drewna niejako wychodza na wierzch i sa dobrze widoczne. W te miekkie
    miedzyslojowe warstwy wnika jej wiecej a w te twarde minimalnie i to daje ten
    efekt prawie trojwymiarowy.
    Powierzchnie drewna musi miec idealnie jednorodna teksture gdyz po
    wyszlifowaniu powierzchni np. grubym glancpapierem beda widoczne wszystkie
    rysy. Ponadto zanieczyszczenie powierzchni klejem do drewna, olejem czy nawet
    woda pozostawi na niej plamy nie do usuniecia. Jest to swoista sztuka zapewne
    dobrze znana meblarzom.
    Co prawda mialem raz bejce, chyba "wodna" miala wyglad mleka zatem mogla to
    byc dyspersja podobna do farb lateksowych, w ktorej te czastki bejcy byly
    zdyspergowane i zawieszone jak kropelki tluszczu w mleku ale musialem nia
    bejcowac dwukrotnie.
    Cena kwarty bejcy tradycyjnej (0.9 l) tu w Usa wynosi chyba kolo 10 dolarow.
    Z tym, ze ona ma dosc duza wydajnosc, litrem pokryjesz spoko kolo 6-8 m2.
    Sa tez bejce mieszane z lakierem, producenci chwala je ze wystarczy tylko raz
    nimi pomalowac ale ja mam z nimi niezbyt udane doswiadczenia; to sie jakos
    maze, nierowno pokrywa a naprawa jakich wiekszych plam czy odcieni to sztuka
    jaka.
    Pzdr.