    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Blok z wielkiej płyty brak uziomu?
    Date: Wed, 22 Aug 2012 14:24:23 +0200

    > A niby dlaczego je teraz wymieniać?

    Bo stanowią realne zagrożenie.

    > Jakoś masowo ludzie nie gina od pradu w takich blokach więc
    > zdroworosądkowo patrząc po co brnąć w koszty i jakies wymiany robić.

    Masowo to pewnie nie, ale skoro ja co roku słyszę o kilku śmiertelnych
    wypadkach których można by uniknąć a nie jestem zainteresowany tym tematem
    to pewnie takich wypadków jest znacznie więcej.

    > Przy okazji jakiegoś remontu to i owszem mozna wymienić.

    No właśnie o to chodzi. Te bloki przechodziły już nie jeden remont klatki
    schodowe a instalacja jaka była taka jest. Bo skoro nie ma obowiązku to po
    co przepłacać. Ja nie twierdzę, że trzeba to zrobić konkretnie dziś
    22.08.2012 :-) ale jakieś ramy czasowe np. do końca 2015 tak aby każda
    spółdzielnia/wspólnota robiąc remont wiedziała, że lepiej to od razu zmienić
    bo za chwilę i tak ich to czeka.

    > Kiedyś jakies ówczesne normy pewnie to spełniało od tamtych czasów prad
    > jakoś specjalnie groźniejszy chyba nie jest, więc ryzyko jakoś nie
    > wzrosło.

    Znacznie wzrosło bo po pierwsze obecnie w blokach jest znacznie
    (kilkukrotnie) większe zużycie prądu co powoduje, że jest większa szansa by
    któryś kabel się przepalił ( i lepiej by to była faza a nie zero). A po
    drugie wiele tych instalacji jest robionych z aluminium, a aluminium się
    utlenia.

    Pozdrawiam
    Ergie