  • 1. Data: 2012-08-22 10:04:05
    Temat: Blok z wielkiej płyty brak uziomu?
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Czy to normalne, zeby nie było uziomu w blokach z wielkiej płyty?

    z rozdzielni do mieszkania wchodzą tylko 2 przewody.
    I teraz zastanawiam się czy nie można by sobie z odgromu pociągnać 1
    przewód?

    pozdrawiam
    AT

  • 2. Data: 2012-08-22 12:12:06
    Temat: Re: Blok z wielkiej płyty brak uziomu?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Amir" napisał w wiadomości grup

    > Czy to normalne, zeby nie było uziomu w blokach z wielkiej płyty?
    > z rozdzielni do mieszkania wchodzą tylko 2 przewody.

    Nie to nie jest normalne ale niestety powszechne. IMO już dawno te
    instalacje powinny zostać zmienione, ale o ile wiem nie ma takiego obowiązku
    więc spółdzielnie i wspólnoty maja to gdzieś.

    > I teraz zastanawiam się czy nie można by sobie z odgromu pociągnać 1
    > przewód?

    Formalnie pewnie nie można, ale widziałem już takie rozwiązania. IMO to
    lepsze niż używanie rury jako uziemienia. Najlepiej pociągnąć dodatkowy
    kabel po elewacji i wbić szpilkę. Znam przypadek gdy lokator uzyskał zgodę
    spółdzielni na taki prywatny uziom punktu podziału PEN na PE i N.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2012-08-22 12:18:44
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-08-22 12:12, Ergie pisze:
    > Formalnie pewnie nie można, ale widziałem już takie rozwiązania. IMO to
    > lepsze niż używanie rury jako uziemienia.
    Zastanawiałeś się, co będzie jeśli ta instalacja odgromowa przy ziemi
    trzyma się już tylko rdzy, kolega podłączy sobie pod nią swoje
    "uziemienie" i zupełnie przypadkowo coś tą odgromówką będzie próbowało
    spłynąć?

    Maciek

  • 4. Data: 2012-08-22 12:20:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 22 sierpnia 2012 12:12:06 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Nie to nie jest normalne ale niestety powszechne. IMO już dawno te
    >
    > instalacje powinny zostać zmienione,

    A niby dlaczego je teraz wymieniać? Jakoś masowo ludzie nie gina od pradu w takich
    blokach więc zdroworosądkowo patrząc po co brnąć w koszty i jakies wymiany robić.
    Przy okazji jakiegoś remontu to i owszem mozna wymienić.
    Kiedyś jakies ówczesne normy pewnie to spełniało od tamtych czasów prad jakoś
    specjalnie groźniejszy chyba nie jest, więc ryzyko jakoś nie wzrosło.

  • 5. Data: 2012-08-22 14:16:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > trzyma się już tylko rdzy, kolega podłączy sobie pod nią swoje
    > "uziemienie" i zupełnie przypadkowo coś tą odgromówką będzie próbowało

    Jak na razie instalacje odgromowe w znanych mi blokach są w lepszym stanie
    niż elektryka, bo za ich zły stań można zapłacić karę, a i prokurator mógłby
    się zainteresować. Oczywiście każdy przypadek trzeba rozpatrywać
    indywidualnie. Zadanie do rozwiązania jest takie jak zapewnić uziemienie
    punktu podziału PEN na PE i N? Zaproponuj lepsze rozwiązanie niewymagające
    ciągnięcia kabli z 9 piętra do ziemi. Ja wiem, że to rozwiązanie nie jest
    dobre, ale ludzie tak robią i myślę, że wcześniej dokładnie sprawdzają stan
    uziemienia zwodów z piorunochronu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2012-08-22 14:24:23
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > A niby dlaczego je teraz wymieniać?

    Bo stanowią realne zagrożenie.

    > Jakoś masowo ludzie nie gina od pradu w takich blokach więc
    > zdroworosądkowo patrząc po co brnąć w koszty i jakies wymiany robić.

    Masowo to pewnie nie, ale skoro ja co roku słyszę o kilku śmiertelnych
    wypadkach których można by uniknąć a nie jestem zainteresowany tym tematem
    to pewnie takich wypadków jest znacznie więcej.

    > Przy okazji jakiegoś remontu to i owszem mozna wymienić.

    No właśnie o to chodzi. Te bloki przechodziły już nie jeden remont klatki
    schodowe a instalacja jaka była taka jest. Bo skoro nie ma obowiązku to po
    co przepłacać. Ja nie twierdzę, że trzeba to zrobić konkretnie dziś
    22.08.2012 :-) ale jakieś ramy czasowe np. do końca 2015 tak aby każda
    spółdzielnia/wspólnota robiąc remont wiedziała, że lepiej to od razu zmienić
    bo za chwilę i tak ich to czeka.

    > Kiedyś jakies ówczesne normy pewnie to spełniało od tamtych czasów prad
    > jakoś specjalnie groźniejszy chyba nie jest, więc ryzyko jakoś nie
    > wzrosło.

    Znacznie wzrosło bo po pierwsze obecnie w blokach jest znacznie
    (kilkukrotnie) większe zużycie prądu co powoduje, że jest większa szansa by
    któryś kabel się przepalił ( i lepiej by to była faza a nie zero). A po
    drugie wiele tych instalacji jest robionych z aluminium, a aluminium się
    utlenia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2012-08-22 22:30:41
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "Amir" <d...@g...pl> wrote in message news:k123pl$nmm$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy to normalne, zeby nie było uziomu w blokach z wielkiej płyty?

    U mnie w bloku instalacja pionów jest pięcioprzewodowa. Wystarczy się podpiąć do PE.
    Zajrzyj do skrzynki przyłącza.

    > z rozdzielni do mieszkania wchodzą tylko 2 przewody.
    > I teraz zastanawiam się czy nie można by sobie z odgromu pociągnać 1
    > przewód?

    Z odgromu raczej nie.

  • 8. Data: 2012-08-22 22:31:46
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > z rozdzielni do mieszkania wchodzą tylko 2 przewody.
    > I teraz zastanawiam się czy nie można by sobie z odgromu pociągnać 1

    możliwe. Ktoś mógł ukraść bo uziom to element bezpośrednio stykający się z
    ziemią, zapewniający połączenie uziemienia z ziemią.

    A tak BTW to czy technologia wykonania budynku jest wyznacznikiem układu
    instalacji lub sieci elektrycznej?

  • 9. Data: 2012-08-22 22:39:11
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "Ergie" <e...@s...pl> wrote in message news:k12j1u$m6f$1@node2.news.atman.pl...

    > Bo stanowią realne zagrożenie.

    Jakie?

    > Znacznie wzrosło bo po pierwsze obecnie w blokach jest znacznie
    > (kilkukrotnie) większe zużycie prądu co powoduje, że jest większa szansa by
    > któryś kabel się przepalił ( i lepiej by to była faza a nie zero).

    Kilkukrotnie?
    20 lat temu pralki istniały.
    30 lat temu masowo dogrzewano się Farelkami ze względu na brak izolacji cieplnej.
    Zużycie energii w domach zdecydowanie zmalało/
    Primo: jest droga, secundo: urządzenia lepiej ją wykorzystują (choćby dyrektywa
    żarówkowa i nieobecność TV lampowych).

    > A po
    > drugie wiele tych instalacji jest robionych z aluminium, a aluminium się
    > utlenia.

    Natomiast miedź ma tę cudowną właściwość, że z tlenem nie reaguje nic.

  • 10. Data: 2012-08-23 00:38:28
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
> [...]
    >
    > z rozdzielni do mieszkania wchodzą tylko 2 przewody.
    > I teraz zastanawiam się czy nie można by sobie z odgromu pociągnać 1

    Normalne. W czasach kiedy budowano z wielkiej płyty nie było obowiązku
    rozprowadzdania przewodu PE po całej instalacji, w lepszych dociągany
    był tylko do pomieszczeń wilgotnych (kuchnie, łazienki), w gorszych
    bolec w gnieździe po prostu mostkowano do N.
    I tak pozostanie co najmniej do kapitalnego remontu instalacji
    elektrycznej - bo przy wymianie instalacji trzeba już będzie zastosować
    aktualnie obowiązujące przepisy.

    --
    Darek