  • 1. Data: 2011-07-27 18:58:52
    Temat: Budowa - domku przez szerszenie
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

    Witam!
    Wprawdzie to grupa budowlana, ale wiele osób styka się z tymi owadami. Od
    czerwca fotografuję co kilka dni jak szerszenie w starej nieużywanej szopie
    budują gniazdo. Wbrew obiegowej opini nie są to "krwiożercze bestie"
    atakujące co się rusza. Fotki robię z odległości około 1m i nie zdarzyła się
    nawet próba ataku. Na początku wchodziłem tam "z duszą na ramieniu" ale po
    poczytaniu literatury i wypowiedzi entomologów okazuje się że aby
    zaatakowały trzeba uszkodzić gniazdo. Są one zdecydowanie mniej agresywne od
    os i pszczól. Także bolesność użądlenia (o ile sie zdaży) jest porównywalna
    do pszczoły (przeżyłem kiedyś przypadkowo jak szerszeń wleciał oknem do
    domu).
    Oto link do fotek:
    http://fmix.pl/album/79477/szerszenie-gniazdo/1
    fotki robione kolejno co 2-3 dni od 23 czerwca.

    Tak że uważam, że o ile są w miejscach gdzie nie chodzimy, niepotrzebnie je
    niszczymy. Ponadto szerszenie (w przeciwieństwie do os) są tylko owadożerne
    i niszczą wiele szkodliwych owadów.
    Pozdrawiam - Waldek

  • 2. Data: 2011-07-27 19:15:39
    Temat: Re: Budowa - domku przez szerszenie
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 27.07.2011 20:58, waldek wrote:

> [...]
    > niszczymy. Ponadto szerszenie (w przeciwieństwie do os) są tylko owadożerne

    IMO w przeciwieństwie do os są bardziej niebezpieczne. Nie jest
    problemem jak Cie jeden dziabnie, co innego jak zacznie dziabać reszta.
    Zgadniesz co im może odpalić? Na moją głowę powinien się tym zająć
    specjalista...od przesiedlania takich stworzeń.

  • 3. Data: 2011-07-27 19:45:01
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-07-27 21:15, Marcin Kloc pisze:

> [...]
    > Zgadniesz co im może odpalić? Na moją głowę powinien się tym zająć
    > specjalista...od przesiedlania takich stworzeń.

    Lub gaśnica na szerszenie... :)

  • 4. Data: 2011-07-27 21:10:39
    Od: Marek <1...@4...eu>

    W dniu 2011-07-27 20:58, waldek pisze:
    (...)
    Ponadto szerszenie (w przeciwieństwie do os) są tylko owadożerne
    > i niszczą wiele szkodliwych owadów.

    Kilka szerszeni potrafi w ciągu dwóch godzin wyciąć w pień cały rój
    pszczół. Szerszenie robią to "dla sportu" bo nie są zainteresowane
    "trupami" zabitych owadów.
    Uważaj na szerszenie, bo atak jednego skutkuje zaznaczeniem ofiary
    jakimś "wabikiem", który każe innym szerszeniom żądlić. Dla przeciętnego
    człeka kilkanaście żądleń szerszenia może być śmiertelne. Pomóc może o
    ile dobrze pamiętam zastrzyk z adrenaliny.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2011-07-27 21:53:34
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Uważaj na szerszenie, bo atak jednego skutkuje zaznaczeniem ofiary
    > jakimś "wabikiem", który każe innym szerszeniom żądlić.

    Zapach jadu. Identyczna sytuacja jest z pszczołami i osami. Różnica polega
    tylko na tym że osy (a więc i szerszenie) nie mają zadziorków w żądle, co
    pozwala im żądlić wiele razy, także po wyczerpaniu zawartości woreczka
    jadowego. Pszczoła jeśli użądli - z automatu umiera po kilku godzinach, więc
    2 razy zastanowi się zanim użądli.

    > Dla przeciętnego człeka kilkanaście żądleń szerszenia może być śmiertelne.

    Tak samo jak kilkanaście użądleń pszczoły czy osy. Wszystko jest kwestią
    indywidualnej odporności na jad. Zawartość woreczka jadowego szerszenia jest
    o ok. 25% większa od zawartości woreczka u pszczoły czy osy, a jad w niczym
    nie jest silniejszy od jadu osy.

    --
    AS (techn. pszczelarz)

  • 6. Data: 2011-07-27 22:32:59
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "waldek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Oto link do fotek:
    > http://fmix.pl/album/79477/szerszenie-gniazdo/1
    > fotki robione kolejno co 2-3 dni od 23 czerwca.

    Ty patrzyłes na nie - one patrzyły na ciebie - to twój portret otworzyły?
    http://fmix.pl/zdjecie/2744007/gniazdo-szerszeni20
    SJS

  • 7. Data: 2011-07-28 06:34:47
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.07.2011 20:58, waldek pisze:

    > zaatakowały trzeba uszkodzić gniazdo. Są one zdecydowanie mniej agresywne od
    > os i pszczól. Także bolesność użądlenia (o ile sie zdaży) jest porównywalna

    Pszczoły? Agresywne?

    [ciach]

    > Tak że uważam, że o ile są w miejscach gdzie nie chodzimy, niepotrzebnie je
    > niszczymy.

    Chyba że z tamtych miejsc przyłażą tam, gdzie chodzimy.

    EX-TER-MI-NA-TE!

    > Ponadto szerszenie (w przeciwieństwie do os) są tylko owadożerne
    > i niszczą wiele szkodliwych owadów.

    Aha, na przykład pszczoły...

  • 8. Data: 2011-07-28 07:19:16
    Od: "PioPio" <e...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > Zgadniesz co im może odpalić? Na moją głowę powinien się tym zająć
    > specjalista...od przesiedlania takich stworzeń.

    Za Wikipedią: Pszczoły używają jadu do odganiania ssaków nawet tak dużych jak
    borsuki i niedźwiedzie od zapasów miodu zgromadzonych w ulu, szerszenie
    używają jadu do polowania na owady, a więc ich jad może być znacznie słabszy,
    jeden szerszeń potrafi wstrzyknąć mniej niż 0,2 mg jadu za każdym użądleniem.
    Statystyki wykazują, że dawka śmiertelna jadu szerszeni to od 10[10] do 90
    mg[11] jadu na każdy kilogram ciała, a więc potrzeba przeciętnie kilkuset
    użądleń, aby zabić człowieka, ponieważ jednak tylko około 1/10 roju (liczącego
    zazwyczaj kilkaset owadów) atakuje i żądli, liczba ta w praktyce zostaje
    bardzo rzadko osiągnięta. Zazwyczaj szerszenie są mniej agresywne od os i
    trudniej je sprowokować do ataku. Nie mają naturalnych wrogów i w terenie
    ignorują człowieka. Nawet przebywanie w pobliżu ich kolonii nie jest
    niebezpieczne, pod warunkiem, że nie ingeruje się fizycznie w ich gniazdo.

    A tak z własnych obserwacji - ja mam gniazdo szerszeni w starym drewnianym
    domku z tyłu i powiem szczerze, że zauważyłem dopiero jak ktoś mi pokazał.
    Kosiłem trawę obok, pewnie nawet przez przypadek kilka razy puknąłem w tą
    ścianę na której mają gniazdo i żadnej agresji nie zauważyłem. Trochę straszą
    swoim wyglądem i rozmiarem ale tak gdyby nie to to można by je uznac za
    potulne baranki.
    Osy za to wciskają się prawie do wszystkiego i są o wiele bardziej molestujące.

  • 9. Data: 2011-07-28 21:17:47
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:j0qvu8$fun$...@i...gazeta.pl...

    > Pszczoły? Agresywne?
    >
    > [ciach]

    > Chyba że z tamtych miejsc przyłażą tam, gdzie chodzimy.
    >
    > EX-TER-MI-NA-TE!

    > Aha, na przykład pszczoły...

    Bociany też niszczą pszczoły
    SJS