    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budujemy Polskę
    Date: Tue, 26 May 2015 12:31:13 +0200
    <5...@g...com>

    dyskusyjnych:5f65d1ef-eaad-4c1a-afd3-f2b28b39643b@go
    oglegroups.com...

    > To dlaczego nikt go nie pozwal o te ksiazke? :) Dlaczego Komorowski nie
    > pozwal go w trybie wyborczym?

    Po pierwsze w trybie wyborczym to nierealne bo sąd nawet nie zdążyłby
    książki przeczytać o próbie sprawdzenia faktów nawet nie wspominając, ale
    można zablokować z powództwa cywilnego.

    Po drugie nie wiem, dlaczego mnie się pytasz? A co jak jego rzecznik jestem?
    Ale niech będzie odpowiem, bo nie trzeba być geniuszem by przeanalizować
    dwie możliwości:

    Załóżmy na chwilę że BK jest czysty jak łza (oczywiście w to nie wierzę, ale
    załóżmy) i pozywa w trybie wyborczym co się dzieje:
    1. Znacznie więcej osób dowiaduje się o książce
    2. Spora część z tych osób przyjmuje stanowisko - nikt nie jest bez winy,
    więc na pewno on też, może nie wszystko w książce jest prawdą ale cześć na
    pewno.
    3. Sąd go uniewinnia, nakazuje wycofanie książki - spora część społeczeństwa
    uznaje że to działanie polityczne, bo książka była prawdziwa i to było
    niewygodne.

    Uważasz że to by mu pomogło? IMO zdecydowanie nie.

    A teraz zejdźmy na ziemię i przyjmijmy znacznie bardziej prawdopodobne
    założenie - część z tego co tam jest opisane jest prawdą, część manipulacją
    podsuniętą przez służby, a część domniemaniem dziennikarza. I co wtedy?

    1. Sąd zaczyna żmudny proces sprawdzając każdy zdarzenie.
    2. Proces ciągnie się miesiącami i wiele osób wyrabia sobie opinię na
    podstawie samego faktu procesu a nie czeka na zakończenie.
    3. Sąd wydaje salomonowy wyrok: "były nieprawidłowości, ale nie da się
    udowodnić że BK osobiście o nich wiedział/decydował, z drugiej strony kilka
    opisanych sytuacji nigdy nie miało miejsca więc dziennikarz ma za nie
    przeprosić.

    Czy to by mu pomogło? IMO również zdecydowanie nie.

    Zasada w polityce jest prosta pamiętaj że jak stajesz do bitwy w błocie to
    nawet jak wygrasz będziesz brudny. Dlatego procesy o zniesławienie to
    rzadkość, a te które są dotyczą bardzo konkretnych wypowiedzi.

    Dlatego to że BK autora nie pozwał w żaden sposób nie uwiarygodnia tej
    publikacji. Osobiście wolę styl Wildsteina który jak coś publikował to
    zawsze z podaniem dowodów.

    > Przyjeli taktyke ignorowania jakby ksiazka nie
    > istniala - jak przeczytasz to tam jest kilka podobnych wczesniejszych
    > sytuacji opisanych.

    > Facet siedzial w areszcie, mial przez cala te sytuacje wstawiania kija w
    > mrowisko probe samobojcza. Ja tam mu wierze.

    Wiem, dziennikarza znam i znam historię jego aresztowania. Ot po prostu
    Twoja recenzja jest jak na razie jedyną pozytywną. Jak usłyszę takich więcej
    niż negatywnych to pewnie książkę przeczytam.

    > Przypominam, ze w pierwszym sondazu Komorowski mial rzekomo 60% poparcia i
    > mial wygrac w 1 turze, Duda mial 20% :-) Byc moze po prostu pewnych faktow
    > nawet sluzby nie sa w stanie przeinaczyc.

    Skoro dziennikarz albo informator może mieć "wypadek" to nic nie stoi na
    przeszkodzie by "wypadek" miał kandydat na prezydenta, więc albo przyjmijmy
    że to służby rządzą albo jednak musimy dopuścić fakt że tak nie jest :-)

    Myślę że po prostu to wygodny temat zastępczy i to nie od dziś: pamiętam
    Kaczyńskiego jak twierdził że Samoobrona została powołana przez służby.
    Minęło kilka lat i Kaczyński się z tego wycofał bo potrzebował koalicjanta.
    Gdy Samoobrona się ostatecznie rozpadła to wyszło na jaw że żadne służby z
    tym nic wspólnego nie miały - ot po prostu grupa rolników stwierdziła że
    łatwiej krzyczeć niż spłacać kredyty.

    > Proponuje jednak ksiazke przeczytac - ja lyknalem cala (400 stron) wczoraj
    > wieczorem / w nocy :)

    Poczekam na kolejne pozytywne recenzje, albo na opracowanie krytyczne -
    pewnie z kilka tygodni ktoś ja weźmie "na warsztat" i posprawdza co nieco.
    Ja obecnie czytam sobie "Archipelag Gułag" - a to nie jest książka na jeden
    wieczór :-)

    Pozdrawiam
    Ergie