  • 1. Data: 2010-12-26 20:13:41
    Temat: C.O. - co gdy wszystkie zawory termostatyczne się zamkną, a pompka pracuje?
    Od: wolim <n...@t...pl>

    Witam.
    Taki problem - uzytkuje od 2 lat instalacje c.o. z piecem na ekogroszek.
    Ze wzgledu na to, ze dom jest niewielki (ok. 130m2) zainstalowanych jest
    tylko 7 kaloryferow plytowych, 2 drabinki i 2 podlogowki, z czego 3
    kaloryfery, jedna drabinka i jedna podlogowka sa na pietrze. Na dole
    zostaja 4 kalafiory, podlogowka i drabinka.

    Poniewaz gora jeszcze nie jest w stu procentach wykonczona, nie
    uzytkujemy jej w pelni, wiec odkrecony jest tam tylko jeden kaloryfer,
    zeby temperatura byla znosna.

    Czesto zdaza sie tak, ze wszystkie zawory termostatyczne w kaloryferach
    oraz zawor RTL w podlogowce sie zamkna. Objawia sie to stukaniem zaworu
    RTL (tak jakby ktos mlotkiem tlukl w rury) z czestotliwoscia co 2-3
    sekundy. Ewidentnie jest to wina zamykajacych sie zaworow
    termostatycznych. Stukanie jest slyszalne w calym domu (najglosniej w
    lazience - gdzie jest podlogowka). Jak sie w jakims kaloryferze odkreci
    w tym momencie glowice na maksa (woda zaczyna plynac) stukanie stopniowo
    ustaje.

    Jesli to jest istotne, to w ukladzie nie ma zaworu mieszajacego
    (trojdroznego lub czwordroznego). Pompka chodzi na najniższym biegu.

    I teraz pytanie... czy poza denerwujacym stukaniem takie mielenie wody
    na sile przez pompke nie szkodzi instalacji? Jak mozna ewentualnie
    rozwiazac problem? Zawor mieszajacy chyba tu nie pomoze, bo przy
    odpowiednim zbiegu okolicznosci tez moze sie zamknac jak pozostale
    zawory termostatyczne? Myslalem, zeby za pompka zrobic obejscie calego
    jakas niewielka srednica rury, tak aby w przypadku zamkniecia sie
    wszystkich zaworow woda wracala do pieca tym obejsciem... ale czy to
    jest bezpieczne?

    Pisalem juz tu kiedys o moim stukajacym zaworze RTL, ale w nieco innym
    kontekscie i nie otrzymalem odpowiedzi :)

    Pozdry i dzieki za pomoc.
    MW

  • 2. Data: 2010-12-26 20:17:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 26.12.2010 21:13, wolim pisze:

    > Czesto zdaza sie tak, ze wszystkie zawory termostatyczne w kaloryferach
    > oraz zawor RTL w podlogowce sie zamkna. Objawia sie to stukaniem zaworu
    > RTL (tak jakby ktos mlotkiem tlukl w rury) z czestotliwoscia co 2-3

    Tematem się nie interesowałem z uwagi na zupełnie inaczej rozwiązane
    ogrzewanie, ale czy czasem nie powinien być jakiś obieg zawsze otwarty?

    Albo opcja wyłączania pompy obiegowej przy wzroście ciśnienia z powodu
    zamknięcia zaworów?

  • 3. Data: 2010-12-26 21:14:07
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > I teraz pytanie... czy poza denerwujacym stukaniem takie mielenie wody na
    > sile przez pompke nie szkodzi instalacji? Jak mozna ewentualnie rozwiazac
    > problem?

    Mój piec (Junkers Cerapur Smart) jest fabrycznie wyposazony w bypass
    zabezpieczający przed taką sytuacją, jest to zwarcie na krótko wyjścia z
    wejściem obiegu, wyposazone w zawór ciśnieniowy, który ustawia się na
    ciśnienie wyższe niż cisnienie obiegu CO plus jakiśtam wskaźnik wynikający z
    wyniesienia najwyższego punktu instalacji ponad piec, o ile dobrze pamiętam,
    co mi instalator tłumaczył.

    J.

  • 4. Data: 2010-12-27 06:48:29
    Od: wolim <w...@i...pl>

    On 26 Gru, 22:14, "Jarek P." <j...@g...com> wrote:

> [...]
    > wyniesienia najwyższego punktu instalacji ponad piec, o ile dobrze pamiętam,

    No właśnie o czymś takim myślałem - żeby zrobić takie zabezpieczenie,
    które otwierałoby "krótki obieg" w przypadku gdy wszystkie zawory się
    zamkną i ciśnienie wzrośnie. Tylko czy coś takiego można w łatwy
    sposób wykonać? Jakiś zawór otwierany ciśnieniowo?

    Pzdry,
    MW

  • 5. Data: 2010-12-27 07:59:52
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Jesli to jest istotne, to w ukladzie nie ma zaworu mieszajacego
    > (trojdroznego lub czwordroznego). Pompka chodzi na najniższym biegu.

    To jest istotne. Zamontuj sobie zawór czterodrożny. Problem się rozwiąże i
    dla kotła będzie lepiej, bo będzie chronony przed korozją.
    --
    Jackre

  • 6. Data: 2010-12-27 08:42:18
    Od: Kwasik <piotrkropkakwas@orangekropkapl>

    Może zaworek nadmiarowo-przepustowy Ci pomoże?
    Kosztuje niewiele, bo koło 60 zł. Jeśli masz możliwość małej przeróbki w
    kotłowni, to pewnie nie zaszkodzi. Pozostaje kwestia regulacji - ale to
    pewnie w praktyce wyjdzie.

    http://www.herz.com.pl/produkt.php?id=98

    pozdrawiam,
    Kwasik

  • 7. Data: 2010-12-27 08:43:32
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 26-12-2010 21:13, wolim rzecze:

    > na sile przez pompke nie szkodzi instalacji? Jak mozna ewentualnie
    > rozwiazac problem? Zawor mieszajacy chyba tu nie pomoze, bo przy

    Ja miałem po prostu bojlerek z wężownicą, jak łatwo się domyśleć,
    bez zaworu termostatycznego :-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 8. Data: 2010-12-27 09:03:53
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 26-12-2010 o 21:13:41 wolim <n...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > lazience - gdzie jest podlogowka). Jak sie w jakims kaloryferze odkreci
    > w tym momencie glowice na maksa (woda zaczyna plynac) stukanie stopniowo
    Zdejmij w jednym z grzejników nalepiej w dużym pokoju lub holl-u do
    salonu, głowicę żeby
    był zawsze otwarty i daj tam czujnik temp który będzie wyłączał piec tzn
    przełączał go w stan czuwania(wyłącza podawanie opału).

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2010-12-27 09:35:02
    Od: wolim <w...@i...pl>

    On 27 Gru, 09:42, Kwasik <piotrkropkakwas@orangekropkapl> wrote:
    > Mo e zaworek nadmiarowo-przepustowy Ci pomo e?
    > Kosztuje niewiele, bo ko o 60 z . Je li masz mo liwo ma ej przer bki w
    > kot owni, to pewnie nie zaszkodzi. Pozostaje kwestia regulacji - ale to
    > pewnie w praktyce wyjdzie.
    >
    > http://www.herz.com.pl/produkt.php?id=98
    >
    > pozdrawiam,
    > Kwasik

    O! Chyba o coś takiego mi chodzilo... Ale jak go zamontować? W karcie
    tego produktu jest pokazana instalacja szeregowa (jednorurowa), a ja
    mam instalację na rozdzielaczach... Czy wystarczy dać trójnik za pompą
    i trójnik na powrocie i połączyć to rurą z wpiętym zaworem nadmiarowo-
    przepustowym? Wtedy w przypadku wzrostu ciśnienia zawór się otworzy i
    woda będzie krążyć w krótkim układzie piec->pompa->zawór->piec...

    Pozdry,
    MW

  • 10. Data: 2010-12-27 13:38:24
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Są dwa problemy.
    Jeden, to nagły wzrost ciśnienia. Można zastosować pompę obiegową o zmiennym
    przepływie.
    Drugi problem jest poważniejszy.
    Co zrobić z aktualnie nadprodukowaną energią? W gazie jest prosto. Palnik
    się wyłącza i tyle.
    Tutaj w Twoim przypadku może się zdarzyć, że woda się zagotuje, a jeśli
    nawet nie, to nadmiernie gorąca pójdzie tam, gdzie nie powinna.
    Przydałby się jakiś bufor - czasowo kumulujący nadmiar energii.