  • 1. Data: 2010-12-26 22:51:36
    Temat: Jak zrobić uziemienie w instalacji bez uziemienia
    Od: "K.M." <n...@n...pl>

    Witam

    mieszkanie do remontu, stary domek dwurodzinny, instalacja elektryczna
    będzie wymieniana cała od podstaw tzn. "od zegara",
    nie ma w domu w ogóle uziemienia, jak będę kładł przewody to już 3-żyłowe
    tylko jak potem zrobić uziemienie jak od zegara do korków idą już cały czas
    2-żyły

    pozdrawiam wszystkich

  • 2. Data: 2010-12-27 00:39:57
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "K.M." <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie ma w domu w ogóle uziemienia, jak będę kładł przewody to już 3-żyłowe
    > tylko jak potem zrobić uziemienie jak od zegara do korków idą już cały

    Jakiego zegara?
    Wypruwasz kable od licznika do gniazdek na śmietnik. Instalujesz nowe 3 lub
    5 żyłowe kabelki.
    Montujesz za licznikiem kawał miedzi. Do niego podpinasz N z elektrowni i to
    które idzie dalej do gniazdek, PE które masz w nowopołożonych przewodach i
    uziemienie które też sobie zrobisz wbijając pręty w ziemię albo zakopując
    bednarkę itp.
    Powtórzę. Na tej listwie spotykają się ze sobą 2xN, PE i uziom.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2010-12-27 01:49:42
    Od: "K.M." <n...@n...pl>

    > Jakiego zegara?

    oczywiście o licznik mi chodziło :)

> [...]
    > albo zakopując bednarkę itp.
    > Powtórzę. Na tej listwie spotykają się ze sobą 2xN, PE i uziom.

    Nie rozumię co to znaczy: "Montujesz za licznikiem kawał miedzi."
    To ma być ta listwa, do której będzie podpięte 2xN, PE i uziom?

  • 4. Data: 2010-12-27 08:21:35
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 26 Gru, 23:51, "K.M." <n...@n...pl> wrote:
    > mieszkanie do remontu, stary domek dwurodzinny, instalacja elektryczna
    > b dzie wymieniana ca a od podstaw tzn. "od zegara",
    > nie ma w domu w og le uziemienia, jak b d k ad przewody to ju 3- y owe
    > tylko jak potem zrobi uziemienie jak od zegara do kork w id ju ca y czas
    > 2- y y

    Jeżeli chcesz to robić sam to lepiej zatrudnij fachowca, bo możesz
    zrobić niechcący "kuku" sobie albo rodzinie. Nie piszę tego złośliwie,
    sam jestem elektrykiem z wykształcenia a jak robiłem pierwszy raz
    instalację u siebie w mieszkaniu (wymiana podobnie jak u Ciebie, tyle
    że w bloku a nie w domku) to też okazało się, że teoria teorią a jak
    się samemu dłubie to włos się na dupie jeży żeby czegoś nie schrzanić,
    zwłaszcza jak już tynkiem zakrywasz i potem nie ma odwrotu ;)

    Pzdr.
    L.

  • 5. Data: 2010-12-27 08:59:34
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > oczywiście o licznik mi chodziło :)

    > Nie rozumię co to znaczy: "Montujesz za licznikiem kawał miedzi."
    > To ma być ta listwa, do której będzie podpięte 2xN, PE i uziom?

    Tak. Od tego miejsca N z elektrowni rozdziela się na N niebieskim przewodem
    i PE zółtozielonym do gniazdek i nie spotyka się ze sobą, chyba że w celu
    uruchomienia różnicówki.
    Zrób zdjęcia wszystkiego zanim zatynkujesz.

  • 6. Data: 2010-12-27 12:10:15
    Od: "K.M." <n...@n...pl>

> [...]
    >się samemu dłubie to włos się na dupie jeży żeby czegoś nie schrzanić,
    >zwłaszcza jak już tynkiem zakrywasz i potem nie ma odwrotu ;)

    remont ogólnie chcę przeprowadzić sam co tylko mogę z racji, że budżet
    niewielki, a potrzeba jest raczej generalnego remontu,
    są rzeczy, które oczywiście sam do końca nie zrobię, między innymi
    instalacja elektryczna, bałbym się robiąc wszystko sam, dlatego na
    mieszkaniu kable położe, zrobię uziom, ale ostateczne łączenia przy liczniku
    i sprawdzenie instalacji (pomiary) pozostawiam elektrykowi, który mi
    wszystko zatwierdzi mam nadzieję

  • 7. Data: 2010-12-27 12:30:44
    Od: "K.M." <n...@n...pl>

> [...]
    > że w celu uruchomienia różnicówki.
    > Zrób zdjęcia wszystkiego zanim zatynkujesz.

    ok
    dziękuje bardzo za pomoc!

  • 8. Data: 2010-12-27 17:48:19
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > są rzeczy, które oczywiście sam do końca nie zrobię, między innymi
    > instalacja elektryczna, bałbym się robiąc wszystko sam, dlatego na

    Pamiętaj o zainstalowaniu wyłączników RCD i wykonaniu połączeń
    wyrównawczych.
    Uziemienie powinno być wyprowadzone z przyłącza i powinno być wykonane za
    pomocą bednarki i sond OCYNKOWANYCH. Wbicie i zasypanie elementów ze zwykłej
    czarnej stali spowoduje tylko tyle, że one skorodują zaraz w ziemii i nie
    będą zapewniać parametrów elektrycznych. Połączenie otoku z bednarki z sondą
    (sondami) dobrze jest wykonać przez spawanie a miejsce spawania przed
    zasypaniem solidnie zabezpieczyć antykorozyjnie (lakier antykorozyjny +
    podkładowy + izolbet) aby go korozja nie zjadła w ziemii.

    Z szyną uziemiającą połącz główną szynę wyrównawczą do której podłączysz
    połączenia wyrównawcze.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2010-12-27 19:58:14
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    > ok
    > dziękuje bardzo za pomoc!

    Nie !
    Musisz koniecznie dowiedzieć się w jakim systemie jest sieć. Jeżeli w TT to
    podłączanie N do uziomu jest zabronione. Jeżeli w TN-C to jak najbardziej.
    Elektrycy amatorzy zawsze polecą Ci doziemienie N bez zadania sobie wysiłku
    sprawdzenia typu sieci.
    Wbijanie prętów bez mapy grozi wbiciem stalowego pręta w WLZ, rurę wodną,
    rurę gazową albo w jeszcze coś gorszego. W mieście ryzyko wzrasta.
    Bezpieczniejsza jest łopata. Zrób wykop na 1,5 m. głębokości i wbij tam
    ocynkowaną szpilę (do kupienia w hurtowniach elektrycznych). Im takich szpil
    jest więcej a odległości między nimi mają min. 10m. tym uziom ma mniejszą
    stancję a tym samym jest lepszy. Jeżeli gleba jest piaszczysta to jedna
    szpila praktycznie nic nie da, muszą być min. 2 a w praktyce 4. Szpilki łącz
    bednarką. Po robocie warto zlecić wykonanie pomiarów rezystancji uziemienia.