  • Data: 2018-03-20 13:53:54
    Temat: Re: C i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 20.03.2018 o 09:57, Adam Sz. pisze:

    > Ja akurat grzeję pogodowo i mam bufor :-)
    W porównaniu z masą domu to Ty masz buforek a nie bufor ;)

    > Przy tym czujniku nie grzejesz raz na dobę, grzejesz wtedy kiedy czujnik
    > zejdzie poniżej ustawionej temperatury.. :) Oczywiście warto mieć sterownik
    > na dwie taryfy (dzień/noc) i podbijać temperaturę nocną, dzięki czemu
    > pompa będzie mimo wszystko działać w większości w taniej taryfie.
    No... czyli jak często odpala Ci się pompa przy podłogówce, sporej
    akumulacyjności i ustawionej jakiejkolwiek (1C?) różnicy temperatur
    pomiędzy tanią a drogą taryfą? Raz na dobę? Chyba już odpowiadałeś sam z
    siebie na to pytanie wiele razy;)

    > Moim zdaniem taki system nie będzie komfortowy. Nie będzie krzywej grzewczej
    > więc jak chociaż raz się rozreguluje to potem pojawi się nadmiar albo
    > niedobór ciepła w domu i system tego nie będzie w stanie skorygować.

    Przy podłogówce zwykle tak jest - przestajesz ładować w nią energię,
    górna warstwa nadal się rozgrzewa od niższych i jadąc na tej
    bezwładności jeszcze przez jakiś czas odrobinę podnosi się temperatura w
    pomieszczeniu.

    > Nie wiem w ogóle czy wtedy będzie to można nazwać sterownikiem pogodowym.
    > Dla mnie pogodówka to sterowanie które działa w oparciu o krzywą grzewczą
    > i działa 24/h. Ma najmniejsze wahania temperatury i podłogi o stałych
    > temperaturach. Twoją propozycję możnaby rozważyć jakby mimo wszystko
    > dołożyć jeszcze dodatkowy czujnik temperatury w domu i kontrolować, czy
    > temperatura nie spadła / nie wzrosła powyżej jakichś wartości. Czyli taka
    > pokojówka z prostym przewidywaniem co będzie za kilka godzin w domu ;)

    Dodatkowy czujnik mi nie przeszkadza. Chodzi mi mniej więcej o to, że
    pogodówka może zbierać dane przez całą dobę i na ich podstawie wyliczyć
    stratę energii, którą następnie trzeba dodać w taniej taryfie. To samo
    robi pogodówka w moim kotle kondensacyjnym na bieżąco, przy grzaniu w
    taniej taryfie dodać trzeba tylko obliczenie całki raz na dobę.
    Wyłączając przypadki gdzie strata na temperaturze w domu jest większa
    niż 1C na dobę to ma sens, nie? Tych przypadków w budynkach z PC nie
    będzie chyba wiele więcej niż 0. Możesz wziąć za mój dowód anegdotyczny
    swój dom;)

    Natomiast jeśli rozbijamy się o definicję pogodówki i upierasz się przy
    swojej to tak, masz rację ;)

    --
    Pozdr
    Sebastian Rusek