    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 16 Aug 2017 23:15:59 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Co tu poszło nie tak?
    From: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 16 sierpnia 2017 22:08:02 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Jakby był cały dookoła domu i związany ze stropem to by dach tak
    > łatwo nie odleciał. Mój bunkier ma co bodaj 2m wypuszczone pręty gwintowane
    > fi18 z monolitycznego, żelbetonowego stropu na całym obwodzie ~65m.
    > Pręty przechodzą przez ściankę kolankową (niziutka - 25cm wysokości - jeden
    > pustak), na której leży murłata, skręcona do tych właśnie prętów.
    >
    > Czyli u mnie albo musiałyby puścić pręty albo musiałoby wyrwać cały strop
    > z jego wieńcem i kilkoma bardzo dużymi nadprożami (70 ton).
    >
    > Tutaj praktycznie wyrwało tylko wieniec (parę ton maks) - i to jeszcze
> [...]

    wieniec stropowy to co innego niz wieniec muru. Wieniec (niestropowy)słuzy po to aby
    ściany sie nie rozeszły na boki, a nie po to zeby dach nie odleciał.
    Jasna sprawa ze zawsze mozna cos zrobić lepiej.
    Porzebny jest pewien poziom rachunku ryzyka. Powiedzmy ze ten dach (dom) wytrzymywał
    wiatry do 90km/h. I to w stosunku cena/jakosc było akceptowalne bo takich domow stoi
    ze 100 000 w Polsce, i niewiele sie dzieje. Koszt powiązania tego wienca z miejsca np
    ze stropem to jakis koszt powiedzmy 5tys zł i wytrzymamy 110km/h. Ale to nie koniec -
    bo dlaczego akurat tu? - mozemy podnosic maksymalną prędkosc wiatru i płacić za
    kolejne wzmocnienia budynku. 250km/h za pół miliona extra?

    Teraz chodzi o pewną zmianę organizacyjną - czy łatwiej naprawic jeden zniszczony
    budynek (nawet na koszt panstwa) czy w 100tys kazac wiązać wieniec z wiencem
    stropowym za 5tys (czy pół miliona) sztuka?

    b.