    Subject: Re: Co tu poszło nie tak?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 26 Aug 2017 23:01:47 +0200

    W dniu 2017-08-16 o 22:08, Adam Sz. pisze:
    > Jakby był cały dookoła domu i związany ze stropem to by dach tak
    > łatwo nie odleciał. Mój bunkier ma co bodaj 2m wypuszczone pręty gwintowane
    > fi18 z monolitycznego, żelbetonowego stropu na całym obwodzie ~65m.
    > Pręty przechodzą przez ściankę kolankową (niziutka - 25cm wysokości - jeden
    > pustak), na której leży murłata, skręcona do tych właśnie prętów.
    >
    > Czyli u mnie albo musiałyby puścić pręty albo musiałoby wyrwać cały strop
    > z jego wieńcem i kilkoma bardzo dużymi nadprożami (70 ton).
    >
    > Tutaj praktycznie wyrwało tylko wieniec (parę ton maks) - i to jeszcze
> [...]

    Parę ton?

    Powierzchnia dachu jest tak duża w stosunku do jego masy, że nawet
    kilkadziesiąt ton to przysłowiowy "pikuś".

    Problem domów polega na tym, że do podniesienia tych kilkudziesięciu ton
    wystarczy ciśnienie jakie jesteśmy w stanie wytworzyć płucami,
    wydmuchując powietrze.

    Poddasza użytkowe budowane są bardzo szczelnie, bo stosuje się folie
    paroizolacyjne. Do tego często brak wentylacji. Wystarczy wtedy podczas
    wichury pozostawione otwarte okno lub po prostu wybita szyba na
    poddaszu. Wiatr, który z impetem wpada do wnętrza, wytwarza
    wystarczające ciśnienie, aby unieść dach, a nawet wyrwać wieńce i
    pourywać pręty zbrojeniowe.

    Kilka lat temu w mojej okolicy przeszła wichura, która podnosiła nawet
    betonowe stropy.