    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 23 Mar 2021 16:35:01 +0100

    W dniu 2021-03-23 o 13:23, Marek pisze:

    > Skoro i tak ma brać zasobnik (zewnętrzny rozumiem?) to czemu nie
    > dwufunkcyjny z zasobnikiem warstwowym? Szybkie napełnianie ciepłej
    > wody to krótkie przerwy w grzaniu c.o., normalne ciśnienie c.w.u. i
    > chyba prostsze podłączenie 1f i jego dodatkowe zawory przełączajace
    > grzanie c.o.<-> c.w.u.

    Można i tak.

    Aczkolwiek:

    - kocioł 2f zazwyczaj jest droższy od 1f

    - do zasobnika warstwowego musisz dołożyć więcej osprzętu niż do
    zwykłego zasobnika, ewentualnie kupić specjalny zasobni warstwowy z
    wbudowana pompą ładującą i termostatem

    - rozwiązanie ze standardowym zasobnikiem jest bardziej uniwersalne i
    może współpracować z każdym kotłem, a ponadto jak się zmienią
    preferencję np. montaż pompy ciepła to nie wymaga wymiany zasobnika

    Reasumując: montaż zasobnika warstwowego wychodzi nieco drożej, a
    zastosowanie standardowego zasobnika typu zbiornik w zbiorniku(jak ten
    ACV)  nagrzewa wodę szybciej niż zasobnik warstwowy. Wszystko przez to,
    że maksymalna temperatura grzewcza CWU jest ograniczona do 65'C, aby nie
    wytrącał się kamień kotłowy i nie zapychał obiegu CWU. Natomiast woda
    kotłowa może być podgrzewana nawet do 90'C grzejąc zasobnik CWU, dzięki
    czemu wydajność jest większa, bo kocioł może grzać pełną mocą.

    Zaletą grzania zasobnika warstwowo jest większa sprawność ACV/Thermagen
    niż podczas normalnego grzania wodą kotłową zasobnika. Dotyczy to tylko
    i wyłącznie tych kotłów, ale nie innych marek i wynika to ze
    specyficznej budowy kotłów ACV/Thermagen. W kotłach innych firm
    ładowanie zasobnika warstwowego nie jest oszczędniejsze od ładowania
    standardowego zasobnika.