    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 28 Mar 2021 11:27:26 +0200

    W dniu 2021-03-27 o 23:05, Majka pisze:

    > Ok, o tym wiedziałam, ale gdzieś schowało się w tyle głowy. Więc skoro już mi
    przypomnieliście, to zapytam o stare naczynie wzbiorcze/przelewowe:

    > Do nowej instalacji nie będzie potrzebne. Zostanie pewnie odcięte, a rura
    zaślepiona.
    > Samo naczynie to u mnie dość duży baniak zamocowany na leżąco w szachcie
    technicznym z rurami, u samego sufitu łazienki na piętrze.
    > Czy po odłączeniu tego baniaka od układu mogę go pozostawić, nie usuwać? (tym samym
    nie rozkuwać scian, nie brudzić domu, czy on wisi w kominie z rurami czy nie wisi, to
    nic dla mnie nie zmienia).

    > Majka

    Po co pozostawiać baniak, który nie będzie używany? Czy trzeba go będzie
    zdemontować czy nie o tym musi zdecydować hydraulik, który będzie
    przerabiał układ, bo o tym decyduje sposób podłączenia oraz dostęp do
    rury wznośnej. (tej, która łączy to naczynie z instalacją). Jeżeli rura
    wznośna jest poprowadzona oddzielnie z kotłowni to można ją odciąć w
    kotłowni i tam zaślepić, a naczynie zdemontować, obcinając wszystkie
    wystające ze ścian rury.

    Ponadto do naczynia mogą się schodzić rury odpowietrzeń poszczególnych
    pionów. Wtedy każdą z tych rur trzeba zakończyć odpowietrznikiem. O ile
    w układzie otwartym wszystkie te rury odpowietrzające mogą być spinane
    razem i wprowadzone do naczynia o tyle w ukłądzie zamkniętym spięcie ich
    wszystkich razem może przysparzać problemy, gdyż może nimi cyrkulować
    woda pogarszając przepływ wody poprzez grzejniki.

    Jeżeli jest to instalacja stalowa lub mocno zanieczyszczona to wtedy
    zwykłe odpowietrzniki są bezużyteczne, ponieważ szybko się zapychają i
    przestają działać. Trzeba wtedy stosować specjalne odpowietrzniki tzw,
    separatory powietrza, które kosztują ok. 180-250 zł za szt. Można też
    zastosować tanie odpowietrzniki ręczne czy nawet zwykłe zawory, ale
    wtedy trzeba pamiętać o odpowietrzaniu tych obiegów. Jednak trzeba
    powiedzieć wprost jaka jest zaleta separatora - pozwala on całkowicie
    pozbyć się rozpuszczonego w wodzie tlenu, który powoduje korozję
    instalacji oraz grzejników.

    Do zamknięcia takiej instalacji będą potrzebne pewne elementy: naczynie
    przeponowe, uchwyt do tego naczynia lub belka montażowa (do naczynia
    zaworu bezpieczeństwa i manometru) zawór serwisowy z szybkozłączką do
    naczynia, drugi zawór bezpieczeństwa 3 bary (którego nie potrzeba przy
    układzie otwartym), rura, jakieś złączki do rur, trójniki,
    odpowietrzniki lub separatory, manometr o odpowiednim zakresie np. 4
    bary. Jeżeli masz już w układzie jakiś manometr to prawdopodobnie będzie
    on o zbyt małym zakresie, bo w układach otwartych stosowało się
    manometry o maksymalnym wskazaniu 1 lub 1,5 bara. Do układu zamkniętego
    taki manometr ma zbyt mały zakres.

    Łączny koszt takiej przeróbki to minimum ok. 500zł wraz z kosztami
    robocizny - chyba, że pajacyk Kris zrobi Ci to za darmo, a z tego co
    widać to on chętny aby Ci to przerobić, bo się na wszystkim zna
    najlepiej i wie, że 500zł to za drogo.

    Jeżeli kupisz kocioł, który może pracować w układzie otwartym
    (ACV/Thermagen lub inny) to ww koszty odpadają, ponieważ nie trzeba
    przerabiać instalacji, ani jej zamykać. Nie ma potrzeby robić demolki, a
    wszystkie prace ograniczają się tylko do kotłowni.