eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieCzujnik temperatury do zamontowania pod fundamentem i nie tylko tam › Re: Czujnik temperatury do zamontowania pod fundamentem i nie tylko tam
    Date: Wed, 25 Feb 2015 17:42:56 +0100
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czujnik temperatury do zamontowania pod fundamentem i nie tylko tam

    W dniu 2015-02-25 o 11:00, Jacek pisze:

    > Czujnik temperatury typu K z osłonką ze stali nierdzewnej to koszt ok
    > 100 zł. Końcówki wyprowadzisz, gdzie chcesz, podłączysz miernik i
    > gotowe. Tu pierwszy z brzegu:
    > http://www.termoaparatura.com.pl/pl/product/37/39/pr
    od_id/141/Czujnik_termoelektryczny_kablowy

    > Miernik uniwersalny z funkcją pomiaru temperatury to od 30 zł w górę,
    > z tym, że te najtańsze to mierzą tak +/- 5 stopni.
    > Jacek

    Miernikiem uniwersalnym nie pomierzy, bo mierniki do wpspółpracy z
    termoparą muszą posiadać układ kompensacji lub termostat, w którym
    będzie utrzymywana stabilnie temperatura 0stC i w którym znajdą się
    zimne końce termopary.
    Termopary nie nadają się do pomiarów tak niskich temperatur, ponieważ
    one nie mierzą temperatury, ale różnicę temperatur pomiędzy spoiną, a
    końcami odniesienia. Przyrządy, które współpracują z termoparami muszą
    posiadać układy kompensacji, które mierzą temperaturę gniazda, do
    którego jest wpięta termopara. Nie można też takiej termopary podłączyć
    zwykłym przewodem. Musi to być specjalny przewód kompensacyjny, który ma
    identyczną charakterystykę jak ta termopara. W tym przypadku jest to
    termopara typu K czyli NiCr-NiA (druty ze stopów nikiel/chrom oraz
    nikiel/aluminium.

    Osobiście polecam autorowi pytania zatopić w posadzkę rurki plastikowe
    np. AluPex 16mm wychodzące gdzieś z puszek do miejsca, w którym mają się
    znajdować czujniki. Końce rurek Należy zaślepić specjalną złączką z
    wkręconym korkiem lub kapą.
    Do puszek doprowadzić przewody np. skrętkę lub telefoniczny. Później
    będzie można wsadzić w tą rurkę dowolny czujnik i podłączyć go do tego
    przewodu.
    Jako czujniki można użyć cyfrowe czujniki/termostaty firmy Dallas:
    DS1820, DS1821 lub czujniki rezystancyjne KTY10, KTY81, TD5, LM35,
    termistory NTC, PTC
    Można też użyć czujników rezystancyjnych platynowych Pt-100, Pt-1000

    Do wyboru, do koloru:
    http://www.tme.eu/pl/katalog/czujniki-i-przetworniki
    -temperatury_112571/