    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czym grzac najtaniej
    Date: Mon, 9 Nov 2009 10:52:14 +0100

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    news:fd65a139-e59e-41e3-a8a0-a9bf7874261e@p35g2000yq
    h.googlegroups.com...
    On 9 Lis, 08:50, "gasper" <n...@m...pl> wrote:
    > Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w
    > wiadomościnews:hd7a27$mck$1@nemesis.news.neostrada.p
    l...

> [...]
    >wartość opałową niż takie bardziej suche. Tymczasem jest to bez
    >znaczenia czy drewno jest suche czy nie, otrzymana ilość energii ze
    >spalania jest taka sama, tylko że część ucieka wraz z parą wodną. To
    >samo tyczy się gazu. Produktem spalania gazu jest para wodna, więc
    >wartość opałowa gazu jest pomniejszona o tą energię. Gdy pojawiły się
    >kotły kondensacyjne, to ten "sprytny" sposób liczenia spowodował że
    >nagle kotły zaczęły mieć sprawność 110%. A w rzeczywistości żaden
    >kocioł (kondensacyjny czy nie) nie osiąga 100% sprawności.

    A jeszcze dokładniej wygląda to tak.
    Sprawność kotłów w których spaliny sa powyżej 100stC określana jest na podstawie
    wartości opałowej spalanej substancji.
    Sprawność kotłów w których spalini nie przekraczają 100stC a więc powstaje
    kondensat okreslana jest na podstawie ciepła spalania.
    W obu przypadkach sprawności nigdy nie wyjąd powyżej 100%.
    Jeżeli ktoś twierdzi że kocioł kondensacyjny 110% zużyje o 14% mniej substancji
    niż kocioł z otwarta komorą spalania 96% to jest niezłym materiałem na magika i
    czarnoksiężnika.
    Obie sprawności porównywane są nieco inną miarą ale marketingowcy przecież znają
    się na procentach a nie na fizyce.
    W pewnym sensie jest to oszustwo.

    Nie ma perpetum mobile.

    Marek