  • 1. Data: 2009-11-07 22:20:42
    Temat: Czym grzac najtaniej
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Witam

    Po przeczytaniu watku "Ile metrów gazu zużywacie na dobe", wpadlem na
    pomysl, zeby obliczyc ile kosztuje dana ilosc energii otrzymana z roznych
    nosnikow, zalozenia:

    . dobry wegiel 1kg powyżej 23 MJ
    . gaz 1m3 -> 37 MJ
    . drewno 1m3 -> 10 GJ
    . "na oko": cena gazu 2zl/m3, cena pradu 0,50zl/kWh, ceny drewna i wegla, na
    oko tez sprawnosci kotlow
    . 1MJ = 0,28 kWh

    cena 100MJ:
    . prad, 100MJ=28kWh, 1kWh=0,50zl: 28*0,50 = 14 zl
    . gaz, 2zl/m3, sprawnosc 85%: 100* 2*1,15/37 = 6,22 zl
    . wegiel, 600zl/tona, popiol 15%, sprawn 75%: 100* 600*1,15*1,20/1000/23=
    3,60 zl
    . drewno, 180zl/m3, popiol 5%, sprawn 75%: 180*1,05*1,25/100 = 2,36 zl

    Jest juz pozno, wiec moglem sie walnac, poprawcie. Jakies inne wazne
    parametry pominalem?

    Z.

  • 2. Data: 2009-11-08 00:41:13
    Temat: Re: Czym grzac najtaniej
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > 3,60 zl
    > . drewno, 180zl/m3, popiol 5%, sprawn 75%: 180*1,05*1,25/100 = 2,36 zl

    Więc tak kotły na węgiel to 75% sprawności to na papierze mają, ja bym im
    dał z 60%.
    Tona dobrego ekogroszku to minimum 700 zł.
    Są jakieś wynalzki nawet za 250 zł, ale nie próbowałem.
    A kotły gazowe mogą mieć wyższą sprawność, kondesacyjne nawet ponad 100 :).

    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2009-11-08 01:16:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Są jakieś wynalzki nawet za 250 zł, ale nie próbowałem.
    > A kotły gazowe mogą mieć wyższą sprawność, kondesacyjne nawet ponad 100

    No i mokre drzewo. :-)

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-11-08 01:44:37
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:hd4rrh$eg7$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > . drewno, 180zl/m3, popiol 5%, sprawn 75%: 180*1,05*1,25/100 = 2,36 zl
    >
    > Jest juz pozno, wiec moglem sie walnac, poprawcie. Jakies inne wazne

    hmmm to i ja sie podepne...
    zyto - 250 pln/tona
    owies 180 pln/tona
    suche jak pieprz , piec z podajnikiem sobie radzi spokojnie...
    jaka wartosc energetyczna cholera wie ale cieplo jest ;-)
    ze nieetyczne to wiem ale ekonomiczne napewno...
    narazie 2 worki poszly na tydzien (dom 140 m2 sciany k=0,11) ale za zimno
    jeszcze nie jest zobacze jak bedzie dalej

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 5. Data: 2009-11-08 08:01:46
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > jaka wartosc energetyczna cholera wie ale cieplo jest ;-)
    > ze nieetyczne to wiem ale ekonomiczne napewno...

    Czy z powodu spalania zboza w Polsce bedzie brakowac zywnosci i ktos zacznie glodowac
    ? Wedlug mnie raczej odwrotnie - to moze na wsi bedzie wiecej pieniedzy i mniej
    dzieci bedzie niedozywionych. Czy jesli, zamiast je palic, rozda sie nadwyzki zboza
    ubogim to pomoze sie im w skuteczny sposób ? Równiez nie. Nie zyjemy w XIX w i malo
    kto wypieka chleb uprzednio mielac samodzielnie zboze na make. IMHO jesli masz tanie
    zboze to je pal z czystym sumieniem a ZAOSZCZEDZONUMI pieniedzmi podziel sie z
    ubogimi.

  • 6. Data: 2009-11-08 08:16:07
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    William Bonawentura wrote:
    > a ZAOSZCZEDZONUMI pieniedzmi podziel sie z ubogimi.

    to jest dopiero nieeteyczne.

    --
    bartek

  • 7. Data: 2009-11-08 08:19:43
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    William Bonawentura pisze:
    [..]

    > IMHO jesli masz tanie zboze to je pal z czystym sumieniem a ZAOSZCZEDZONUMI
    pieniedzmi podziel sie z ubogimi.

    A może lepiej:
    Za zaoszczędzone pieniądze stwórz miejsca pracy i zatrudnij ubogich :-),
    to będzie pomoc, bo rozdawanie ubogim pieniędzy uważam za ich
    nieodwracalną stratę.

    pozdr.
    robercik-us

  • 8. Data: 2009-11-08 09:03:29
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    Witam,

    Niestety tak to juz jest, ze najtaniej to zawsze najmniej komfortowo.
    I tak najtansza to z cala pewnoscia jest hodowla wiezby
    energetycznej :-) Rosnie b. szybko, ma b. dobra kalorycznosc. Kiedys
    to liczylem i wyszlo, ze na sredni domek wystarcza hodowla na ok 10 ar
    - potem scinka (wystarczy reczna kosa lub spalinowa z metalowym
    ostrzem) i przepuszczenie przez ogrodowy rozdrabniacz galezi. Roboty
    od pieruna ale mamy za grosze opal na caly sezon ;-) Tylko komu by sie
    chcialo..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2009-11-08 09:06:44
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > energetycznej :-) Rosnie b. szybko, ma b. dobra kalorycznosc. Kiedys
    > to liczylem i wyszlo, ze na sredni domek wystarcza hodowla na ok 10 ar

    nie pomyliles powierzchni? To zaledwie 1000m2...
    Seredni domek co oznacza 120-130m2?

    pzdr
    Darek

  • 10. Data: 2009-11-08 09:11:12
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 8 Lis, 10:06, "Darek" <d...@o...pl> wrote:

    > nie pomyliles powierzchni? To zaledwie 1000m2...

    Liczylem to dokladnie, teraz mi sie nie chce;)
    Ale: http://www.ze.strefa.pl/index2.php?main=freeopal.htm

    "Z 1 hektara plantacji wierzby można uzyskać w ciągu roku ok.30-40 ton
    masy drzewnej (czyli 15-20 ton suchej masy), co odpowiada (pod
    wzgledem energetycznym) ok 10-13 tonom węgla."

    Biorac pod uwage ze dobrze ocieplony domek spala te 3t wegla to trzeba
    jednak plantacyjke 25ar czyli 2500m2 :) Moze cos pokrecilem - liczylem
    to dawno temu :)

    > Seredni domek co oznacza 120-130m2?

    To moze byc 400m2 super ocieplonego i energooszczednego ale i 100m2
    "kostki" bez ocieplenia, ze starymi oknami etc ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.