    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Czym się grzać....jak nie gazem?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Tue, 9 Mar 2021 17:37:09 +0100

    Tue, 9 Mar 2021 08:30:34 +0100, Mateusz Bogusz

    > Ja od czerwca 2019 do czerwca 2020 miałem 70,62% w T2.

    Ogrzewasz dom siarpaczowi? :P

    Swoją drogą wczoraj odezwał się do mnie brat cioteczny, żeby mu zamontować
    PV -- bo postanowił zrezygnować z gazu i... ogrzewać dom prundem.
    Konkretnie koparką (lub koparkami) bitkojna. :P Oczywiście podstawowym
    zadaniem będzie kopanie (ma już jedną), ogrzewanie domu przy okazji.
    Pogadaliśmy i ja dostrzegam dwa problemy:

    1. Ponoć aby koparka się zwracała sensownie, to trzeba ją co pół roku
    wymieniać. Odpada zatem montaż wodnego chłodzenia i wpięcie w istniejący
    układ CO oraz CWU, czyli trzeba powietrzne rozprowadzenie ciepła jak DGP...

    2. Co zrobić z takim nadmiarem energii w lato. Brat chce zrobić
    klimatyzator, bo kopara robi mu w hydroforni aktualnie saunę. Jak wiadomo
    grzanie bezpośrednie CWU odpada, bo będzie rotować koparką.

    Zacząłem więc myśleć jakby to mogło u mnie wyglądać i pierwsze co mi się
    nasunęło na myśl, to ogrzewanie tym basenu ogrodowego. Zasugerowałem to
    bratu, tzn. zrobić basen, postawić małą chińską basenową pompę ciepła -- są
    takie ~4kW vide
    https://allegro.pl/oferta/mini-pompa-ciepla-do-basen
    u-steinbach-3-9kw-10232923597
    -- wykąpać się zawsze jest przyjemnie, z pewnością lepsze to niż jałowe
    ogrzewanie atmosfery. Jednocześnie się okazało, że tą samą pompką można się
    wpiąć w układ CO i CWU, aczkolwiek nie widzę do jakiej temperatury to małe
    głano potrafi wodę zagrzać, podejrzewam że więcej jak 35sC nie umi i to
    jest problem. Znowu stawiać sobie w domu j. zew. splita grzewczego to też
    nic sensownego.

    Opcjonalnie można w koparce zrobić wodne chłodzenie, pod warunkiem że nie
    będzie się jej traktowało zarobkowo (i nie będzie wymieniać co chwilę), a
    tylko jako uzupełnienie przy grzaniu tym domu. Można wtedy zrobić
    bezpośrednie wodne chłodzenie.

    To taki hincik dla jakby ktoś chciał się zapalić na temat... Mnie ogólnie
    fajka zwiędła jak zobaczyłem ceny koparek. Taka co się zwraca w 200dni
    kosztuje 12 tys.

    ...dolarów.

    --
    Pozdor