    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czym uszczelnic szambo betonowe?
    Date: Tue, 14 Sep 2010 00:37:56 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam
    > Mam problem z szambem - po roku uzytkowania rozszczelnilo sie. Wczesniej
    >  wyproznialem co 3-4 tygodnie a teraz juz od dwoch miesiecy mam prawie
    > puste. Szambo jest betonowe - 10m^3. Producent udziela gwarancji tylko
    > do ... pierwszego uzycia ;-(
    > Probowalem zagladac od gory z latarka ale nie widze zadnych uszkodzen -
    > pekniec itp. Nie mam pojecia co teraz z tym zrobic - czy sa jakies
    > srodki, ktore mozna wlac do szamba aby sie zamulilo? Bede wdzieczny za
    > informacje.
    >
    > pozdrawiam

    Jest cos takiego, ale sam jeszcze nie probowalem, znam to z opisow i
    literatury. Wiertnicy wiercacy glebokie otwory nazywaja to pluczka. Jest to
    bentonit, mineral ilasty, ktory ma specyficzne wlasciwosci uszczelniajace. Tu
    w Hameryce jest sprzedawany w workach. W Polsce pamietam poklady betonitu
    wystepuje w miejscowosci Zrecze Male...
    Bentonit rozmieszany z woda do konsystencji rzadkiej smietany z dodatkiem
    okolo pol procent Na2CO3, staje sie ciecza tiksotropowa. Polega to na tym, ze
    zamieszany jest ciecza, ktora zachowuje sie jak kazda ciecz m. in wplywa w
    najciensze kanaliki, pekniecia czy szczeliny. Ale gdy w tej szczelinie postoi
    nieruchoma minut kilkadziesiat to ta ciecz bentonitowa zamienia sie w zel
    czyli galaretowata mase majaca wlasciaosci ciala stalego. Sloik z taka
    mieszanka bentonitowa gdy postoi z pol godziny, mozna przewrocic do gory dnem
    i ten zel juz sie z niego nie wyleje. Ale gdy sie nim dlugo potrzasac bedzie
    czy mieszac z powrotem sie uplynni i staje sie ciecza.
    Zjawisko to jest wykorzystywane w wiertnictwie i kopaniu dlugich i glebokich
    przekopow; taki row wypelnia sie ta ciecza, ona wnika w sciany wykopu tam
    tezeje i sciana sie nie obsypuje. Cisnienie hydrostatyczne dzialajce poprzez
    ten uszczelniajacy zel podtrzymuje sciany.
    Zatem mam propozycje aby probowac ten zbiornik uszczelnic bentonitem; ceny
    worka chyba nie sa wyzsze niz pol worka cementu, w koncu to tylko wysuszony i
    sproszkowany il.
    Nalezy zatem kilkanascie workow bentonitu rozmieszac z kilkoma metrami
    szesciennymi wody i kilkoma kilogramami weglanu sodu i wlac go do tego
    zbiornika, ten plyn wniknie tam gdzie sa szczeliny i dalej do gruntu i po
    niedlugim czasie tam stezeje i te nieszczelnosci powinien zlikwidowac.
    Bentonit jest odporny praktycznie na wszystkie chemikalia domowe a nawet silne
    kwasy.
    Jednak przed ew. aplikacja nalezaloby sprawe skonsultowac z wiertaczami,
    ktorzy pluczki uzywaja na codzien. Byc moze dolanie do tego szamba kilkuset
    litrow mieszanki bentonitowej juz swoje zrobi.

    Druga metoda to propagowana przeze mnie gruba trojwarstwowa papa
    termozgrzewalna, np. firmmy dibiten, ktora na goraco nalezaloby nalepic od
    srodka na dno i sciany tego zbiornika. Wymagaloby to wczesniejszego dokladnego
    oproznienia zbiornika umycie dna i scian woda pod cisnieniem, wybranie tego
    odkurzaczem beczkowym, potem wentylacja w celu osuszenia do stanu braku wody
    wolnej i nalepienie tej papy. Gwarancja szczelnosci dozgonna...
    To tak troche teoretycznie dla poszerzenia wiedzy i ew. rozwazenia
    alternatywy rozwiaznia tego trudnego problemu.
    Z trzeciej strony jak juz Ktos napisal, jesli w poblizu nie ma studni to
    przeciekanie zbiornika nie jest bardzo grozne; w koncu po kilku latach ten
    piasek wokol i pod nim, tymi paprochami sie zakolmatuje i zbiornik uszczelni
    sie sam, niejako naturalnie. O ile nie jest jakos konstrukcyjnie spierpzony
    czyli popekany z przemieszczeniami.
    Pzdr.
    Tornad