    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Date: Tue, 18 Jul 2023 09:47:21 +0200
    <o...@l...harvard.local> <u8qlp0$3umak$1@dont-email.me>
    <o...@l...harvard.local>
    <7...@g...com>
    <o...@l...harvard.local>
    <4...@g...com>
    <o...@l...harvard.local> <u90k6e$oc0r$1@dont-email.me>
    <o...@l...harvard.local>
    <o...@l...harvard.local> <u95d02$1idkf$1@dont-email.me>

    W dniu .07.2023 o 08:54 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Dla mnie koszty energii to prąd, bo ogrzewam się, gotuję, grzeje wodę
    > jak i pobieram wodę ze studni - na prąd.
    To tak jak u mnie, z małym wyjątkiem - na prąd też się przemieszczam i
    dzięki temu mam największe zyski w domowym budżecie.

    > Sensowność instalacji w jakim przypadku? O starym prosumencie, myślę że
    > nie ma co rozmawiać bo zakładam że zastanawiamy się "tu i teraz" co
    > jest. A to wygląda następująco
    > https://www.pse.pl/oire/rcem-rynkowa-miesieczna-cena
    -energii-elektrycznej

    O nowym nie ma co rozmawiać :-) pisałem wielokrotnie, że ja nie widzę
    sensu instalacji na nowych zasadach.
    Widocznie nie śledzisz dokładnie grupy.
    Tutaj praktycznie wszystkie wątki dotyczące PV dotykają starego prosumenta
    i tragedii życiowych ludzi, którzy (wg niektórych piszących) "wdepnęli w
    g..wno i robią dobrą minę do złej gry".
    Czyli w skrócie, starzy prosumenci namoczyli, wydali niepotrzebnie
    pieniądze i teraz kupują elektryki lub zakładają klimę aby inwestycja
    miała sens.
    Ja tylko prostuję powyższą pisaninę, nikomu nie polecam instalowania teraz
    PV bo, jeszcze raz napiszę, na obecnych zasadach to nie ma sensu.

    > Jeżeli ktoś chce obniżyć koszty operacyjne za energie elektryczną w
    > swoim domu poprzez własne OZE, to dla mnie jedyne rozwiązanie (na ten
    > moment) ekonomicznie uzasadnione, to...mała mieszana instalacja - np.
    > 2-3kWp z PV i 1kWp z wiatraka (w przeciwieństwie do PV, ma szansę
    > działać w nocy) - tak aby autokonsumpcja zużywała większość. Rachunek
    > roczny za energię zmniejszyć realnie o 30-50%, zamiast walczyć o FV 0zł
    > (koszty tej walki przewyższają zyski).

    Można kupić falownik offgrid 3,5-6kW do tego panele na dach/balkon/ziemię.
    Całość podpięta do sieci jak zwykły UPS (bez zgłoszenia, pozwolenia itp).
    Jak jest słońce to falownik daje prąd do instalacji domowej z paneli, jak
    zapotrzebowanie w domu wzrasta to dobiera płynnie z sieci.
    Taki falownik o mocy 3,5kW można kupić za 3k. Można je stakować do 9szt.
    Czyli możesz je mieć na jednej fazie lub 3 szt na 3 fazach. Mogą pracować
    na osobne lub wspólne baterie 48V, lub całkowicie bez baterii.
    Jak ktoś ma niewielkie zapotrzebowanie to może kupić jeden falownik, 4
    szt. GEL 200Ah i 6 szt paneli 550W i od marca do września przeżyje na
    własnym prądzie.

    TG