    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Deskowanie dachu pod pap
    Date: Sun, 22 Aug 2010 18:53:00 +0200
    <i49e85$m5i$1@node1.news.atman.pl> <o...@l...dom>
    <i49k1k$olj$1@inews.gazeta.pl> <o...@l...dom>
    <8...@v...googlegroups.com>
    <i4cim7$uil$1@opal.futuro.pl> <i4d8am$bf7$1@inews.gazeta.pl>
    <i4f3p8$b1p$1@opal.futuro.pl> <i4fve0$98m$1@inews.gazeta.pl>
    <i4g9a6$fqj$1@news.onet.pl> <i4kblc$jah$1@opal.futuro.pl>
    <i4l2b6$4sl$1@news.onet.pl> <i4mpu5$snq$1@opal.futuro.pl>
    <i4o01a$o1n$1@news.onet.pl> <o...@l...dom>
    <i4og5o$qiv$1@news.onet.pl> <o...@l...dom>
    <i4rc7e$kvv$1@news.onet.pl> <o...@l...dom>

    news:op.vhukvd0b1cvm6g@linux-rj.dom...
    Dnia 22-08-2010 o 16:29:02 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> napisał(a):

    >1.Chroni przed wiatrem. Przy prognozie pogody czasami podają tzw temp
    >odczuwalną,
    >przy wietrze jest ona znacznie niższa od temp pomierzonej.
    >Tutaj membrana także chroni przed zbyt szybkim przepływem pow w wełnie tym
    >tym samym zmniejsza
    >\głębokość wnikania tego wiatru w wełnę. Tak warstwa która jest
    >przewiewana nie izoluje, dlatego np styropian jest dużo lepszą izolacją
    > ztego względu.
    >2. Zabezpiecza wełnę przed wodą, chyba nie muszę tego głębiej uzasadniać.
> [...]

    Wszystko co napisałeś to szczera prawda, problem jest jednak taki, że wg
    mnie nie ma tam żadnego witaru a jedynie niewielki ruch powietrza wywołany
    (niewielką przy tej grubości wełny) róznicą temperatur. Dlatego dałem ten
    przykład z drewianą szopą.
    Jeśli w tej szczelinie pojawia się wiatr to dach jest źle zrobiony. Miałem
    taki okres w swoim domu, że nie zrobiłem jeszcze podbitki okapu, nie było
    nawet deski okapowej a na dachu nie było dachówki. Podczas letniej burzy,
    wichura jaka się zerwała zdmuchnęła mi wełnę leżącą na płaskiej części
    poddasza. Wiatr wciskał sie przez tą 3 cm szczelinę i porywał wełnę. Po
    zrobieniu podbitki panują tam warunki, takie jak w tej przykładowej szopie.

    Pkt 2 i 3 w omawianym rodzaju pokrycia nie ma znaczenia. Przy deskowaniu z
    papą i dachówce - na wełnie nie ma prawa być wody - jeśli jest to mamy
    awarię i trzeba to naprawić.
    Gdyby jednak doszło do zmoczenia wełny to przyznasz, że wełna przykryta od
    góry mębraną (nawet najbardziej paroprzepuszczalną) będzie wysychać dłużej
    niż wełna nad którą znajduje się jedynie szczelina (dodatkowo wg. Ciebie w
    tej szczelinie wieje wiatr).

    Pzdr
    TG