    From: M <M...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Deskowanie dachu pod pap
    Date: Sun, 22 Aug 2010 19:20:46 +0200
    <i49e85$m5i$1@node1.news.atman.pl> <o...@l...dom>
    <i49k1k$olj$1@inews.gazeta.pl> <o...@l...dom>
    <8...@v...googlegroups.com>
    <i4cim7$uil$1@opal.futuro.pl> <i4d8am$bf7$1@inews.gazeta.pl>
    <i4f3p8$b1p$1@opal.futuro.pl> <i4fve0$98m$1@inews.gazeta.pl>
    <i4g9a6$fqj$1@news.onet.pl> <i4kblc$jah$1@opal.futuro.pl>
    <i4l2b6$4sl$1@news.onet.pl> <i4mpu5$snq$1@opal.futuro.pl>
    <i4o01a$o1n$1@news.onet.pl> <o...@l...dom>
    <i4og5o$qiv$1@news.onet.pl> <o...@l...dom>
    <i4rc7e$kvv$1@news.onet.pl> <o...@l...dom>
    <i4rklf$708$1@news.onet.pl>

    Tomasz Gorbaczuk pisze:

> [...]
    > wywołany (niewielką przy tej grubości wełny) róznicą temperatur. Dlatego
    > dałem ten przykład z drewianą szopą.
    > Jeśli w tej szczelinie pojawia się wiatr to dach jest źle zrobiony.
    > Miałem taki okres w swoim domu, że nie zrobiłem jeszcze podbitki okapu,
    > nie było nawet deski okapowej a na dachu nie było dachówki. Podczas
    > letniej burzy, wichura jaka się zerwała zdmuchnęła mi wełnę leżącą na
    > płaskiej części poddasza. Wiatr wciskał sie przez tą 3 cm szczelinę i
    > porywał wełnę. Po zrobieniu podbitki panują tam warunki, takie jak w

    Minimalna wielkość wentylacji wynosi 200cm^2 na 1m dachu, co daje ok.
    2cm szczelinę wentylacyjną. Niejako w ten sposób samo sobie
    odpowiedziałeś skąd ten wiatr.

    Pod dachem szczelnym (takim jak papa) szczelina wentylacyjna to nawet
    4cm. Pamiętaj też, że tworzy się komin - wąska szczelina pod sporym
    kątem - wlot na dole, wylot na górze.

    > Pkt 2 i 3 w omawianym rodzaju pokrycia nie ma znaczenia. Przy deskowaniu
    > z papą i dachówce - na wełnie nie ma prawa być wody - jeśli jest to mamy
    > awarię i trzeba to naprawić.

    To się nazywa fizyka a nie awaria! Są sytuacje, w których na połaci od
    strony wewnętrznej będzie skraplała się woda. Sytuacje takie są dość
    rzadkie, jednak występują (duża wilgotność powietrza i wieczorny spadek
    temperatury).

    > Gdyby jednak doszło do zmoczenia wełny to przyznasz, że wełna przykryta
    > od góry mębraną (nawet najbardziej paroprzepuszczalną) będzie wysychać
    > dłużej niż wełna nad którą znajduje się jedynie szczelina (dodatkowo wg.
    > Ciebie w tej szczelinie wieje wiatr).

    AFAIR Kiki miał 15cm wełny - to nie jest dużo i u niego ten problem mógł
    mieć duże znaczenie. Jeśli dasz wełny 25cm to parę cm na zewnątrz jest
    tracone na wiatroizolacje. Ale w takim razie może lepiej dać
    wiatroizolację, która będzie trzymać wełnę i jednocześnie wierzchnia
    warstwa będzie spełniała odpowiednią funkcję izolacyjną.

    M.