    From: "kogutek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Do elektryków - czy silikon to izolator?
    Date: Tue, 14 Apr 2009 23:45:23 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam.
    >
    > Jest tak: w miarę nowym budynku poprowadzono przewody trochę zapewne niezgodnie
    > z normami. Wierciłem sobie otwór w ścianie no i przejechałem po izolacji.
    > Przewody nienaruszone, obciążenie małe (oświetlenie) ale głupio tak było
    > przewód zostawić bez izolacji. Na wszelki wypadek napchałem tam silikonu no i
    > wywala teraz ten włącznik zmiennoprądowy. To jest ten silikon akrylowy, długo
    > bydle schnie. Pytanie do praktyków: co teraz zrobić? Czekać aż wyschnie?
    > Wydłubać? (teraz to dosyć łatwe, po zabudowaniu będzie gorzej). Czym to
> [...]
    Silikon nawet ten najtańszy czyli sanitarny się jak najbardziej nadaje. Chociaż
    zdecydowanie lepszy byłby dowolny przezroczysty. Jest tylko jeden silikon. Nie
    ma jakiś super specjalnych silikonów, że jeden do umywalek, inny do izolacji
    kabli a jeszcze inny do statków kosmicznych( tak przy okazji w lotnictwie i
    kosmonautyce używa się kauczuków fluorowych). Baza jest zawsze ta sama. różnią
    się jedynie wypełniaczami. Przezroczysty jest bez żadnych wypełniaczy i jest to
    zawsze silikon. Również mechanizm sieciowania nie ma znaczenia na właściwości
    silikonu po tym jak z papki zrobił się gumą. Bo znowu baza jest ta sama a to czy
    sieciował pod wpływem jonów OH ( popularnie wilgoci z powietrza ) czy na skutek
    reakcji chemicznej w mieszance dwuskładnikowej nie ma znaczenia. To ze Tobie
    akurat się nie udało wynika z niewłaściwej metody naprawy i nieznajomości
    właściwości silikonów. Silikon z tubki, taki co śmierdzi octem, do czasu
    przerobienia się na gumę może przewodzić prąd elektryczny. Ale jak jak
    przereaguje to jest izolatorem, dokładnie takim samym jak na kablu silikonowym.
    W małej przestrzeni reakcja zachodziła bardzo wolno. Na dodatek zasadowy odczyn
    tynku zobojętnił cześć kwaśnego utwardzacza i spowolnił reakcję. Jak byś
    popsikał w dziurze wodą to szybciej by reakcja zachodziła. I szybciej stal by
    się izolatorem. Poprawny sposób naprawy powinien polegać na wydłubaniu dziury w
    tynku w miejscu uszkodzenia, obsmarowaniu przewodów silikonem i po zrobieniu się
    z papki gumy, co może potrwać kilka dni, zagipsowaniu całości. Tylko że jak już
    byś obdłubał to jest 100 tysięcy lepszych metod naprawy takiego jak opisałeś
    uszkodzenia.