    From: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Do elektryków - czy silikon to izolator?
    Date: Wed, 15 Apr 2009 00:51:26 +0200

    > Az sobie zadalem trud przeczytania calego prawa budowlanego, pobieznie
    > ale jednak. Nigdzie stosownego fragmentu nie znalazlem. Jesli przeoczylem
    > to bede zobowiazany za wskazanie miejsca.

    Bo to taka wesoła prawnicza ciuciubabka pomiędzy art 29 i art 30 i do tych
    dwóch artykułów odnoszą się zawsze w wymaganiach i pismach w Wydziale
    Geodezji i Nieruchomości w naszym Urzędzie Miejskim. Kilkadziesiąt takich
    dokumentów widziałem, raz czy dwa jako wykonawca próbowałem z tym dyskutować
    ale nic to nie dało. Jeżeli ktos chce zgodnie z prawem np przerobić sobie
    kawałek rurki gazowej w swoim mieszkaniu czy domu musi zgłosić budowę,
    złożyć projekt i dokumenty odbiorowe. Nie inaczej jest z instalacją
    elektryczną.

> [...]
    > jest zobowiazany, art. 62 precyzuje i wymienia co *powinno* sie robic, a
    > nie co *musi* byc zrobione nie precyzujac sankcji co bedzie jesli nie
    > zrobimy tego. Teraz w rozdziale 9 "Przepisy karne" mamy wymienione kary,
    > ktore nas spotkaja jak cos zrobimy nie tak. I o ile jest kara jesli nie
    > spelniamy wymogow art. 61 (co IMHO jest logiczne) to nic nie wspomina sie
    > co jesli nie bedziemy spelniac wymogow art. 62. Wnioskuje z tego, ze art.
    > 62 zawiera tylko zalecenia, a nie wymogi, w kazdym razie przy ich
    > niespelnieniu nic nam nie grozi. Albo raczej nic nam nie grozi dopoki nic

    Z tego co wiem od mojego radcy, w tekstach prawniczych, w szczególności w
    tekstach aktów prawnych, słowo "powinno" oznacza zobligowanie.
    I oczywiście jest kara za nieprzestrzeganie art 62. Mowa o niej w art 93,
    pkt 8.

    I jeszcze jedna uwaga. Stosowanie wymagań Polskich Norm jest obowiązkowe
    jeżeli zostały one przywołane w aktach prawnych, a zostały przywołane w
    rozporządzeniach wykonawczych do Prawa Budowlanego.
    Z ciekawszych lektur z tymi tematami związanych polecam:
    Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
    warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych - tu głównie cały
    paragraf 17 i 18
    No i oczywiście bestseller : Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w
    sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie. to warto sobie machnąć w całości.
    --
    Jackare